Reimagining Teacher Education: Challenges and Opportunities in (Re)constructing Pedagogical Practices
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.12718Keywords:
Teacher education, Pedagogical practices, InterculturalityAbstract
The dialogue between Nietzsche, Imbernón, and Tardif regarding teacher education represents a fertile ground for reflecting on the challenges and possibilities of (re)signifying pedagogical practices. These thinkers, each in their own time, have made significant contributions to the understanding of education and the role of the teacher, shedding light on crucial issues that permeate the contemporary educational context. The central problem is how to reconcile Nietzsche's ideas, which emphasize individuality and the transcendence of traditional values, with the approaches of Imbernón and Tardif, who focus on teacher education and professionalization. How can continuous teacher education be ensured to (re)signify pedagogical practices, considering each teacher's uniqueness and the challenges present in today's society? This study aims to investigate the possibilities of dialogue between the perspectives of Nietzsche, Imbernón, and Tardif, aiming to construct a theoretical framework that allows for rethinking teacher education in a more open, flexible, and individualized manner, while meeting contemporary demands. Thus, it seeks to identify ways for teacher education to be enriched by the understanding of Nietzschean thought, incorporating the idea of transcending values and valuing each teacher's uniqueness, while also building on Imbernón and Tardif's contributions to teacher professionalization.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Metafísica. Tradução de Giovanni Reale. 3. ed. São Paulo: Loyola, 2002.
BOURDIEU, Pierre. Meditações Pascalianas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. Trad. Sergio Miceli, 2001.
BOURDIEU, Pierre. O Senso Prático. Petrópolis: Vozes, [1980] 2009.
CANDAU, V.M. Relatório da Pesquisa Universidade, Diversidade Cultural e Formação de Professores. Rio de Janeiro: Departamento de Educação da PUC-RIO, 2003.
FLEURI, Reinaldo Matias. Desafios à educação intercultural no Brasil. Educação, Sociedade & Culturas, nº 16, p. 45-62. 2003.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: Novas tendências. 8° ed. São Paulo: Ed. Cortez, 2018.
LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, v. 28, n. 2, 2003.
NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre educação; tradução. notas de Noéli Correia de Melo sobrinho. 7. Ed. – Rio de Janeiro : PUC-Rio; São Paulo : Ed. Loyola, 2011.
NIETZSCHE, Friedrich. Além do Bem e do Mal. Prelúdio a uma filosofia do futuro. Tradução, notas e posfácio Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das letras, 2008.
NIETZSCHE, Friedrich. Considerações Intempestivas. Tradução de Marco Aurélio Werle. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
NIETZSCHE, Friedrich. Humano demasiado humano – um livro para espíritos livres. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
NIETZSCHE, Friedrich. Sobre o Futuro de nossos Estabelecimentos de Ensino (1872). In: Escritos sobre Educação. Tradução de Noéli Correia de Melo Sobrinho. São Paulo: Edições Loyola, 2003.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Epistemologies of the South: Justice Against Epistemicide. Boulder: Paradigm Publishers, 2014.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 42. ed. Campinas: Autores Associados, 2020.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 6.ed. Petrópolis 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.