Reimagining Teacher Education: Challenges and Opportunities in (Re)constructing Pedagogical Practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.12718

Keywords:

Teacher education, Pedagogical practices, Interculturality

Abstract

The dialogue between Nietzsche, Imbernón, and Tardif regarding teacher education represents a fertile ground for reflecting on the challenges and possibilities of (re)signifying pedagogical practices. These thinkers, each in their own time, have made significant contributions to the understanding of education and the role of the teacher, shedding light on crucial issues that permeate the contemporary educational context. The central problem is how to reconcile Nietzsche's ideas, which emphasize individuality and the transcendence of traditional values, with the approaches of Imbernón and Tardif, who focus on teacher education and professionalization. How can continuous teacher education be ensured to (re)signify pedagogical practices, considering each teacher's uniqueness and the challenges present in today's society? This study aims to investigate the possibilities of dialogue between the perspectives of Nietzsche, Imbernón, and Tardif, aiming to construct a theoretical framework that allows for rethinking teacher education in a more open, flexible, and individualized manner, while meeting contemporary demands. Thus, it seeks to identify ways for teacher education to be enriched by the understanding of Nietzschean thought, incorporating the idea of transcending values and valuing each teacher's uniqueness, while also building on Imbernón and Tardif's contributions to teacher professionalization.

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Author Biographies

  • Marco Aurélio da Silva, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
    Doutorando em Extensão Rural pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Mestre em  Ciências Sociais pela mesma instituição. Mestre em Educação pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC.  
  • Alisson Oliveira Soares de Santana, Universidade Federal Fluminense - UFF

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Cinema e Audiovisual da Universidade Federal Fluminense - PPGCine/UFF (2022). Linha de pesquisa: Histórias e Políticas. Mestre em História pelo Programa de Pós-graduação em História da Universidade Estadual de Feira de Santana. Licenciado em História pela Universidade Estadual de Feira de Santana. Membro do Grupo de Pesquisa Coordenação Interdisciplinar de Estudos Contemporâneos da UFRJ. Membro do Grupo de Pesquisa Modos de Ver - Estudos das salas de cinema, exibição e audiências cinematográficas (ESPM-RJ). Dedica-se à área de História do Cinema e Audiovisual no Brasil.

  • Estela Aparecida Oliveira Vieira, Instituto Federal de Minas Gerais - IFMG

    Mestre e Doutora em Educação pela Ecole doctorale Cognition, Langage, Education; Aix-Marseille Université, AMU, França. Apresenta experiência docente em cursos de graduação e pós-graduação, além de coordenação de projetos e atividades de formação, com atuação nos campos de Educação, Saúde e Tecnologias Digitais e Práticas pedagógicas inovadoras.

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Published

2024-12-27

How to Cite

da Silva, M. A., Oliveira Soares de Santana, A., & Oliveira Vieira, E. A. (2024). Reimagining Teacher Education: Challenges and Opportunities in (Re)constructing Pedagogical Practices. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 14(3), 110-121. https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.12718