RURAL EDUCATION: TRANSFORMATION OR REPRODUCTION OF THE EXISTING “SOCIAL ORDER”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v14i2.12914

Keywords:

Escola, Internalização, Ensino de Ciências , Politicas Públicas

Abstract

This article offers a bibliographical research that investigates the work A Educação Para Além do Capital by István Mészáros in the area of education with a focus on professional and technological education. The intended objective here is to analyze whether rural education in rural settlements in the state of Mato Grosso carries out broad and emancipatory social transformations of the individual or continues to perpetuate the principles and values of the 1prevailing dominant “social order”. The methodological procedure adopted was bibliographic and documentary research that covered the topic in the Scielo, Periódicos CAPEs, Google Scholar databases, through bibliometric research. The theoretical principles that guide the investigation (or support, or substantiate, or support) deal with... (literature review). The methodological procedure adopted was bibliographic and documentary research on the topic in the Scielo, Periódicos CAPEs, Google Scholar database, through bibliometric research. The theoretical principles that guide the investigation deal with an emancipatory education beyond the alienating logic of capital. The methodological procedure adopted was a descriptive bibliographic survey. The results achieved indicate that rural people, through social movements, fight for an autonomous education focused on work and cooperation. In general terms, the community continues to fight for the affirmation of their identity and culture that reaffirm the reality of the multiplicity of subjects.

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Author Biographies

  • Thaquiana Salomão Machado, Instituto Federal de Mato Grosso - IFMT

    Graduada em Administração pela UNIFLOR (2004), Especialista em Administração Pública - UNICEN (2009) e Direito Tributário pela - UNIDERP (2012), Mestranda em Educação Profissional E Tecnológica. Atualmente é Técnica Administrativa Educacional e Coordenadora do Registro Escolar do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Mato Grosso IFMT Campus Alta Floresta. Tem experiência em Compras e Licitações e Gestão Pública.

  • Leonam Lauro Nunes da Silva, Instituto Federal de Mato Grosso - IFMT

    Professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT), Campus Cuiabá - Coronel Octayde Jorge da Silva. Doutor pelo Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal de Mato Grosso, tem experiência na área de História, com ênfase em Relações Culturais Internacionais, atuando principalmente com os seguintes temas: Fronteiras, Estado, América Latina, Interculturalidade, Relações inter-regionais. É integrante e membro fundador da Rede de Pesquisadoras e Pesquisadores sobre o Paraguay - ÑANDE. Professor e Pesquisador credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT) do IFMT - Campus Cuiabá / Octayde Jorge da Silva.

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Published

2024-12-27

How to Cite

Salomão Machado, T., & Nunes da Silva, L. L. (2024). RURAL EDUCATION: TRANSFORMATION OR REPRODUCTION OF THE EXISTING “SOCIAL ORDER”. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 14(2 (Especial), 77-91. https://doi.org/10.30681/ecs.v14i2.12914