THE MODERN INDUSTRIAL PRINCE - THE PEDAGOGICAL THOUGHT OF THE NATIONAL CONFEDERATION OF INDUSTRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v14i2.12921

Keywords:

EPT, Brazilian industrial bourgeoisie, Industrial hegemony

Abstract

This article is a bibliographical survey investigating the work in the field of education, based on the doctoral thesis of José dos Santos Rodrigues, UNICAMP, 1997, with a focus on Professional and Technological Education. The aim here is to analyze the pedagogical thinking of the Brazilian industrial bourgeoisie, based on the proposals of the National Confederation of Industry (CNI) during its first 60 years.  The study aims to understand the CNI as the “industrial prince”, the most important fraction of the ideological party of the Brazilian bourgeoisie, using concepts such as the Fordist and flexible accumulation pattern to trace the CNI's pedagogical thinking. This paper aims to analyze the research carried out by the author José dos Santos Rodrigues in the Scielo database by means of a bibliometric survey. The theoretical principles that underpin the investigation deal with the pedagogical thinking of the Brazilian industrial bourgeoisie, highlighting the evolution of the CNI's pedagogical conceptions over time and their relationship with the country's political and economic context. The methodological procedures adopted were bibliographical research. The results achieved indicate that in general terms the study emphasizes the importance of understanding the continuities and ruptures of the CNI's educational proposals, overcoming the lack of historical analysis of the process of building these conceptions. In order to guarantee industrial educational hegemony, the CNI relies on an educational triad: SENAI, SESI e IEL.

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Author Biographies

  • Ângela Fátima da Rocha, Instituto Federal de Mato Grosso - IFMT

    Possui bacharelado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Mato Grosso UFMT (1993), Mestrado Stricto Sensu em Engenharia Geotécnica pela Universidade de São Paulo USP/EESC (1996) e doutorado em Física Ambiental pela Universidade Federal de Mato Grosso (2018). Professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso IFMT, docente e pesquisadora permanente do programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica ProfEPT do IFMT. Participante do Grupo de Pesquisa em Educação Profissional e Tecnológica GPET. 

  • Silva Odilson Sebastião da, Instituto Federal de Mato Grosso - IFMT

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá (1997) e pós-graduação em Docência no Ensino Superior pela Faculdades Integradas Mato-grossenses de Ciências Sociais e Humanas, mantidas pelo ICE - Instituto Cuiabano de Educação. Tem experiência em Intervenções Pedagógicas, com ênfase em dificuldades de aprendizagem no Ensino Fundamental. A experiência profissional incorpora o uso da biblioteca física e virtual na promoção interventiva frente a consolidação da alfabetização e multiletramentos. Atualmente é professor efetivo da Prefeitura Municipal de Cuiabá.

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Published

2024-12-27

How to Cite

Rocha, Ângela . . F. da, & Odilson Sebastião da, S. (2024). THE MODERN INDUSTRIAL PRINCE - THE PEDAGOGICAL THOUGHT OF THE NATIONAL CONFEDERATION OF INDUSTRY. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 14(2 (Especial), 104-112. https://doi.org/10.30681/ecs.v14i2.12921