THE MODERN INDUSTRIAL PRINCE - THE PEDAGOGICAL THOUGHT OF THE NATIONAL CONFEDERATION OF INDUSTRY
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i2.12921Keywords:
EPT, Brazilian industrial bourgeoisie, Industrial hegemonyAbstract
This article is a bibliographical survey investigating the work in the field of education, based on the doctoral thesis of José dos Santos Rodrigues, UNICAMP, 1997, with a focus on Professional and Technological Education. The aim here is to analyze the pedagogical thinking of the Brazilian industrial bourgeoisie, based on the proposals of the National Confederation of Industry (CNI) during its first 60 years. The study aims to understand the CNI as the “industrial prince”, the most important fraction of the ideological party of the Brazilian bourgeoisie, using concepts such as the Fordist and flexible accumulation pattern to trace the CNI's pedagogical thinking. This paper aims to analyze the research carried out by the author José dos Santos Rodrigues in the Scielo database by means of a bibliometric survey. The theoretical principles that underpin the investigation deal with the pedagogical thinking of the Brazilian industrial bourgeoisie, highlighting the evolution of the CNI's pedagogical conceptions over time and their relationship with the country's political and economic context. The methodological procedures adopted were bibliographical research. The results achieved indicate that in general terms the study emphasizes the importance of understanding the continuities and ruptures of the CNI's educational proposals, overcoming the lack of historical analysis of the process of building these conceptions. In order to guarantee industrial educational hegemony, the CNI relies on an educational triad: SENAI, SESI e IEL.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho? ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez, 2015.
ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaios sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003.
CALDEIRA, Jorge. Mauá: Empresário do Império. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
CNI, Confederação Nacional da Indústria. 200 anos de independência: a indústria e o futuro do Brasil / Confederação Nacional da Indústria. – Brasília: CNI, 2022.
CNI, Confederação Nacional da Indústria. História e concretização do pensamento industrial. Rio de Janeiro: CNI, 1988.
CARNEIRO, Maristela. História da Educação – 1. ed. Curitiba, PR: IESDE Brasil, 2017
FAUSTO, Boris. História do Brasil. 10 ed. São Paulo: editora da Universidade de São Paulo, 2002.
MEC, Fundação Joaquim Nabuco. Manifesto dos Pioneiros da educação Nova (1932), e dos educadores (1959). Brasília, DF. Editora Massangana, 2010.
GASPARI, Elio. A Ditadura encurralada. São Paulo: Companhia das letras, 2004.
GRAMSCI, Antônio. Maquiavel, a política e o Estado moderno. 8ª. ed. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo, SP: Atlas 2003.
MARX, Karl. O Capital. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998.
MÉSZAROS, István. A Educação para além do Capital. Rio de Janeiro: Boitempo, 2005.
PACHECO, E. (org.). Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Fundação Santilanna, São Paulo: Editora Moderna, 2011.
RODRIGUES, José dos Santos. O Moderno Príncipe Industrial: O pensamento pedagógico da confederação Nacional da Industria. São Paulo – Campinas: Autores Associados, 1988.
SAVIANI, Dermeval. LDB trajetória, limites e perspectivas. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.