HISTORICAL MILESTONES IN PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION: THE IMPACT OF EDUCANDÁRIO AGRÍCOLA MATO GROSSO ON RURAL WORKERS' TRAINING (1943)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v14i2.12926

Keywords:

History, Politics, Education, Work

Abstract

This paper presents a bibliographical research carried out in the area of ​​Education with a focus on the history of professional and technological education in the State of Mato Grosso and directed towards rural workers. The objective is to analyze the context of the creation of the Mato Grosso Agricultural School, currently IFMT/Campus São Vicente-MT, in a historical context that refers to the year of 1943, the date of its foundation, and its relationship with the precarious form of work of rural workers existing at the time. It also consists of consulting literary works and scientific articles that deal with this theme. The main theorists in this research deal with themes related to the history of professional and technological education, rural workers, the relationship between work, education and training for simple work. The methodological procedures adopt a qualitative and descriptive approach. The results achieved indicate that the installation of the Mato Grosso Agricultural School in 1943 was a major milestone for the technical and professional training of rural workers in the State of Mato Grosso, given that, for a long time, the region maintained conventional techniques, mostly oriented towards extractive crops and using rudimentary techniques

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • WASHINGTON ALVES, Instituto Federal de Mato Grosso - IFMT

    Mestrando no Programa de Pós Graduação em Educação Profissional e Tecnológica Profept (2024). Possui especialização em Gestão Pública pela Faculdade Focus (2022), Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso (2018) e graduação em Administração pela Faculdade de Cuiabá (2010). Atualmente é auxiliar em administração do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

  • RONAN MARTINS, Instituto Federal de Mato Grosso - IFMT

    Possui graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Uberlândia, mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Uberlândia e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade na área de Engenharia Elétrica, com ênfase em Instalações Elétricas e Industriais com aplicação de técnicas de inteligência artificial. Atualmente, é Professor Titular do IFMT (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia) de Mato Grosso/Campus Cuiabá/Cel. Octayde Jorge da Silva. Nos últimos anos, tem atuado na área da Robótica e como professor do Mestrado ProfEPT

References

CAPDEVILLE, Guy. O ensino superior agrícola no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 72, n. 172, p. 229-261, set/dez. 1991. Disponível em: https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1064. Acesso em 12 set. 2024

CASTRO, C.; PLÁCIDO, R.; MEDEIROS, I. Educação Tecnológica no Brasil: A Geopolítica e a Geografia Política do processo histórico. Metodologias e Aprendizado, [S. l.], v. 6, p. 516–533, 2023. DOI: 10.21166/metapre.v6i.3983. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/metapre/article/view/3983. Acesso em: 4 set. 2024.

FELIX, Pedro Carlos Nogueira. História de Mato Grosso. 3. Ed. Cuiabá. Defanti Editora. 2013. 200 p.

KOLLER, Claudio; SOBRAL, Francisco Montório. A construção da identidade das escolas agrotécnicas federais- a trajetória da COAGRI ao CONEAF. In: MOLL, Jaqueline (org). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo. Porto Alegre: Artes Médicas, 2010.

KUNZE, Nádia Cuiabano. A Escola de Aprendizes Artífices de Mato Grosso (1909-1941). Cuiabá: CEFETMT, 2006. 199 p

MARQUES, Abimael Antunes. O Aprendizado Agrícola de Mato Grosso: o empirismo e a tecnologia. Novas Edições Acadêmicas. 2016. 124 p.

MORENO, Gislaene; HIGA, Tereza (Orgs.). Geografia de Mato Grosso: território, sociedade, ambiente. Cuiabá: Entrelinhas, 2005. 296 p

NEUVALD, Luciane. O ensino agrícola no período populista-1943/1964: o Aprendizado Agrícola de Mato Grosso (atual Escola Agrotécnica Federal de São Vicente-Cuiabá). Revista de Educação Pública, v. 5, n. 8, p. 71-90, 1996. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/348/316. Acesso em: 4 set. 2024

NEVES, Lúcia Maria Wanderley, PRONKO, Marcela Alejandra. O mercado do conhecimento e o conhecimento para o mercado: da formação para o trabalho complexo no Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: EPSJV, 2008. 204 p.

PEREIRA, Bernadetth Maria. A Educação Escolarizada Para o Trabalho no Início do Século XX: As Escolas de Aprendizes Artífices. Encontro Regional (anpuh-mg) Dimensões do Poder na História, v. 28, 2012. Disponível em: https://snh2013.anpuh.org/resources/anais/24/1340284884_ARQUIVO_TEXTOCOMPLETOBERNADETTHMARIAPEREIRA.pdf. Acesso em: 4 set. 2024

Published

2024-12-27

How to Cite

ALVES, W., & MARTINS, R. (2024). HISTORICAL MILESTONES IN PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION: THE IMPACT OF EDUCANDÁRIO AGRÍCOLA MATO GROSSO ON RURAL WORKERS’ TRAINING (1943). Revista Educação, Cultura E Sociedade, 14(2 (Especial), 54-64. https://doi.org/10.30681/ecs.v14i2.12926