HISTORICAL MILESTONES IN PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION: THE IMPACT OF EDUCANDÁRIO AGRÍCOLA MATO GROSSO ON RURAL WORKERS' TRAINING (1943)
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i2.12926Keywords:
History, Politics, Education, WorkAbstract
This paper presents a bibliographical research carried out in the area of Education with a focus on the history of professional and technological education in the State of Mato Grosso and directed towards rural workers. The objective is to analyze the context of the creation of the Mato Grosso Agricultural School, currently IFMT/Campus São Vicente-MT, in a historical context that refers to the year of 1943, the date of its foundation, and its relationship with the precarious form of work of rural workers existing at the time. It also consists of consulting literary works and scientific articles that deal with this theme. The main theorists in this research deal with themes related to the history of professional and technological education, rural workers, the relationship between work, education and training for simple work. The methodological procedures adopt a qualitative and descriptive approach. The results achieved indicate that the installation of the Mato Grosso Agricultural School in 1943 was a major milestone for the technical and professional training of rural workers in the State of Mato Grosso, given that, for a long time, the region maintained conventional techniques, mostly oriented towards extractive crops and using rudimentary techniques
Downloads
References
CAPDEVILLE, Guy. O ensino superior agrícola no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 72, n. 172, p. 229-261, set/dez. 1991. Disponível em: https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1064. Acesso em 12 set. 2024
CASTRO, C.; PLÁCIDO, R.; MEDEIROS, I. Educação Tecnológica no Brasil: A Geopolítica e a Geografia Política do processo histórico. Metodologias e Aprendizado, [S. l.], v. 6, p. 516–533, 2023. DOI: 10.21166/metapre.v6i.3983. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/metapre/article/view/3983. Acesso em: 4 set. 2024.
FELIX, Pedro Carlos Nogueira. História de Mato Grosso. 3. Ed. Cuiabá. Defanti Editora. 2013. 200 p.
KOLLER, Claudio; SOBRAL, Francisco Montório. A construção da identidade das escolas agrotécnicas federais- a trajetória da COAGRI ao CONEAF. In: MOLL, Jaqueline (org). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo. Porto Alegre: Artes Médicas, 2010.
KUNZE, Nádia Cuiabano. A Escola de Aprendizes Artífices de Mato Grosso (1909-1941). Cuiabá: CEFETMT, 2006. 199 p
MARQUES, Abimael Antunes. O Aprendizado Agrícola de Mato Grosso: o empirismo e a tecnologia. Novas Edições Acadêmicas. 2016. 124 p.
MORENO, Gislaene; HIGA, Tereza (Orgs.). Geografia de Mato Grosso: território, sociedade, ambiente. Cuiabá: Entrelinhas, 2005. 296 p
NEUVALD, Luciane. O ensino agrícola no período populista-1943/1964: o Aprendizado Agrícola de Mato Grosso (atual Escola Agrotécnica Federal de São Vicente-Cuiabá). Revista de Educação Pública, v. 5, n. 8, p. 71-90, 1996. Disponível em: https://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/348/316. Acesso em: 4 set. 2024
NEVES, Lúcia Maria Wanderley, PRONKO, Marcela Alejandra. O mercado do conhecimento e o conhecimento para o mercado: da formação para o trabalho complexo no Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: EPSJV, 2008. 204 p.
PEREIRA, Bernadetth Maria. A Educação Escolarizada Para o Trabalho no Início do Século XX: As Escolas de Aprendizes Artífices. Encontro Regional (anpuh-mg) Dimensões do Poder na História, v. 28, 2012. Disponível em: https://snh2013.anpuh.org/resources/anais/24/1340284884_ARQUIVO_TEXTOCOMPLETOBERNADETTHMARIAPEREIRA.pdf. Acesso em: 4 set. 2024
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.