THE DIGITALIZATION OF SPORTS PHOTOGRAPHS FROM NOSSA SENHORA DAS DORES COLLEGE, SÃO JOSÉ INSTITUTE AND NOSSA SENHORA DO CARMO FROM 1910 TO 1980: an attempt to conserve and preserve the Lasallian sports cultural heritage
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.13054Keywords:
Sports practice. Memory. Sports photographs. Digitization. Sports cultural heritage.Abstract
In the schools of Porto Alegre, Canoas, and Caxias do Sul in Rio Grande do Sul, sports were common activities carried out in playgrounds and sports halls-spaces that, over time, became iconic and repositories of collective memory. After the 1920s, physical exercises and sports activities, known as Gymnastics, were developed based on militaristic and hygienic principles, reflecting the standards required in Brazil at the time. In Lasallian schools, such practices were frequent, becoming an integral part of the school routine. The goal of this research is to propose a strategy for the digitalization of sports photographs from Lasallian schools as a means of preserving the cultural heritage of school sports. To achieve this, the research methodology adopted was applied in nature, with a qualitative approach. In conclusion, the study emphasizes the importance of preserving photographic records, which were once made to document these activities, as a valuable resource for representing and maintaining the sporting history of these institutions for the current and future generations of the educational community.
Downloads
References
AZEVEDO NETTO, Carlos Xavier de. Memória, Identidade e Cultura Material: a visão arqueológica. Revista Vivência, n. 28, 2005, p 265 –276. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/vivencia/issue/view/931/Edi%C3%A7%C3%A3o%2028. Acesso em: 20 set. 2020.
BARTHES, Roland. A Câmara Clara: Nota sobre a Fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981.
BETTI, Mauro. Educação física e cultura corporal de movimento: uma perspectiva fenomenológica e semiótica. R. da Educação Física/UEM, Maringá, v. 18, n. 2, p. 207-217, 2007.
CANABRAVA, Luísa. A Preservação da Fotografia Digital no Brasil. São Paulo: Editora Senac, 2018.
CANDAU, Joel. Memória e Identidade. Buenos Aires: Ediciones Del Sol, 2008.
DINIZ, Maria Clara. Fotografia e Invisibilidade Social: O Papel das Imagens na Representação das Minorias. Revista Brasileira de Fotografia, 2020.
EDWARDS, Elizabeth. Raw Histories: Photographs, Anthropology and Museums. Oxford: Berg, 2001.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A bela mãe e mulher. Pro-Posiçöes, v. 16, n. 2, 79-102, 2005.
GOODSON, Ivor F. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.
GRAEBIN, Cleusa Maria Gomes; SANTOS, Anna Catherine Graebin dos. A Educação Physica em escolas lassalistas do Rio Grande do Sul (1908 1945): educar o corpo e dar vazão ao excesso de vitalidade dos rapazes. Revista Confluências Culturais, v. 9, n. 1, p. 192-208, 2020.
GRIECO, Bettina Zellner. Fotografia. Dicionário Iphan de Patrimônio Cultural. Verbete. 2014. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/dicionarioPatrimonioCultural /detalhes/50/fotografia. Acesso em: 04 nov. 2024.
JULIA, Dominique. A Cultura Escolar como Objeto Histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v.1, n.1, 2001. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5241547/mod_resource/content/1/JULIA%20Dominique_A%20cultura%20escolar%20como%20objeto%20hist%C3%B3rico.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.
KOSSOY, Boris. Realidades e Ficções na Trama Fotográfica. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
KOSSOY, Boris. Fotografia & História. 4. ed. ampl. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012.
LE GOFF, Jacques. Memória. In: LE GOFF, Jacques. História e memória. 6. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2012. p. 405-461.
LENARTOWICZ, T.; ROTH, T. Does subculture within a country matter? A cross-cultural study of motivational domains and business performance in Brazil. Journal of International Business Studies, v. 32, n. 2, 2001.
OLIVEIRA, Danielle Alves; PEREIRA, Ingrid Rique da Escóssia. Preservação da memória institucional: o caso da faculdade de direito do recife. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 12, n. Especial, p. 108-111, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/1417. Acesso em: 16 jul. 2020.
PEREIRA, Giane; RAUBER, Luis Henrique; RUEDA, Laura Marcela Ribero; BARTH, Mauricio. Fotografia Como Memória: Preservação de Patrimônio Cultural do Museu Histórico Visconde de São Leopoldo/RS na Era Digital. Revista de Estudos de Cultura, São Cristóvão (SE), v. 9, n. 23, jul./dez., 2023, p. 431-448. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revec/article/view/20591. Acesso em: 04 nov. 2024.
PIMENTEL, Alessandra. O método da análise documental: Seu uso numa pesquisa historiográfica. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 179-195, novembro/ 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/ a/FGx3yzvz7XrHRvqQBWLzDNv/?format =pdf&lang=pt. Acesso em: 04 nov. 2024.
RADLEY, Alan. 1990. Artefact, memory and a sense of past. In: MIDDLETON, David; EDWARDS, Derek, eds. Collective remembering. London, Sage, p. 46-59.
RIBEIRO, Lúcia. Curadoria e Poder: A Seleção de Imagens nos Arquivos Fotográficos Brasileiros. Rio de Janeiro: 7Letras, 2019.
RICHARDSON, Roberto Jarry et al. Pesquisa Social: Métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
SANTOS, Marcos. Fotografia e Memória: Imagem, História e Patrimônio Cultural no Brasil. São Paulo: Intermeios, 2017.
SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, n. 1, 2009.
SILVA, Edna Lucia da; MENEZES, Estera Muskat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: Laboratório de Ensino a Distância da UFSC, 2001.
TAVARES, Ana Beatriz Correia de Oliveira; VOTRE, Sebastião Josué. Estádio do Maracanã: dos alicerces ao colosso do Derby. Rev. Bras. Cienc. Esporte, v.37, n.3, 2015, p. 258-264. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/1376/1065. Acesso em: 20 abr. 2020.
TRIVIÑOS, A. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987.
VASQUEZ, Pedro Afonso. Um mundo em miniatura: notas sobre a fotografia de arquitetura. In: VASQUEZ, Pedro Afonso. Fotografia escrita: nove ensaios sobre a produção fotográfica no Brasil. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2012. p. 88-100.
VIDAL, Diana Gonçalves. Culturas escolares: entre la regulación y el cambio. Propuesta Educativa (Buenos Aires), v. 02, p. 28-37, 2007.
VIÑAO-FRAGO, Antonio. Sistemas Educativos, Culturas Escolares Y Reformas: Continuidades y Câmbios. Madrid: Morata, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.