THE DIGITALIZATION OF SPORTS PHOTOGRAPHS FROM NOSSA SENHORA DAS DORES COLLEGE, SÃO JOSÉ INSTITUTE AND NOSSA SENHORA DO CARMO FROM 1910 TO 1980: an attempt to conserve and preserve the Lasallian sports cultural heritage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.13054

Keywords:

Sports practice. Memory. Sports photographs. Digitization. Sports cultural heritage.

Abstract

In the schools of Porto Alegre, Canoas, and Caxias do Sul in Rio Grande do Sul, sports were common activities carried out in playgrounds and sports halls-spaces that, over time, became iconic and repositories of collective memory. After the 1920s, physical exercises and sports activities, known as Gymnastics, were developed based on militaristic and hygienic principles, reflecting the standards required in Brazil at the time. In Lasallian schools, such practices were frequent, becoming an integral part of the school routine. The goal of this research is to propose a strategy for the digitalization of sports photographs from Lasallian schools as a means of preserving the cultural heritage of school sports. To achieve this, the research methodology adopted was applied in nature, with a qualitative approach. In conclusion, the study emphasizes the importance of preserving photographic records, which were once made to document these activities, as a valuable resource for representing and maintaining the sporting history of these institutions for the current and future generations of the educational community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Francisco Eric Vale de Sousa, Universidade La Salle

    Doutor em Memoria Social e Bens Culturais pela Universidade La Salle - UniLasalle, como bolsista Institucional. Atualmente está no Pós-doutoramento. Mestre em Educação Física pela Universidade Católica de Brasília - UCB, como Bolsista CAPES/PROSUP. Possui Graduação/Licenciatura em Educação Física pela Faculdade de Educação São Francisco - FAESF, como Bolsista C.S.F. Possui Graduação/Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER. Docente da Rede Municipal de Educação de Trizidela do Vale - Ma. Docente dos Cursos de Graduação e Pós-graduação da Faculdade de Educação Memorial Adelaide Franco - FEMAF. Coordenador de Pesquisa e Extensão e Coordenador de Educação a Distância - NEAD da Faculdade de Educação Memorial Adelaide Franco - FEMAF.

  • Cleusa Maria Gomes Graebin, Universidade La Salle

    Possui Doutorado (2004) e Mestrado (1998) em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Graduada em História-Licenciatura pela Universidade La Salle (1995). Especialização em Metodologia de Ensino de História e Geografia pela Universidade La Salle. Atualmente é professora do PPG em Memória Social e Bens Culturais, professora e coordenadora dos cursos de História-Licenciatura e Teologia-Bacharelado da Universidade La Salle. Coordenadora do Museu Histórico La Salle (Universidade La Salle); líder do Grupo de Pesquisa Memória, Cultura e Identidade. Pesquisadora voluntária do Arquivo Histórico do Rio Grande do Sul.

References

AZEVEDO NETTO, Carlos Xavier de. Memória, Identidade e Cultura Material: a visão arqueológica. Revista Vivência, n. 28, 2005, p 265 –276. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/vivencia/issue/view/931/Edi%C3%A7%C3%A3o%2028. Acesso em: 20 set. 2020.

BARTHES, Roland. A Câmara Clara: Nota sobre a Fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981.

BETTI, Mauro. Educação física e cultura corporal de movimento: uma perspectiva fenomenológica e semiótica. R. da Educação Física/UEM, Maringá, v. 18, n. 2, p. 207-217, 2007.

CANABRAVA, Luísa. A Preservação da Fotografia Digital no Brasil. São Paulo: Editora Senac, 2018.

CANDAU, Joel. Memória e Identidade. Buenos Aires: Ediciones Del Sol, 2008.

DINIZ, Maria Clara. Fotografia e Invisibilidade Social: O Papel das Imagens na Representação das Minorias. Revista Brasileira de Fotografia, 2020.

EDWARDS, Elizabeth. Raw Histories: Photographs, Anthropology and Museums. Oxford: Berg, 2001.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A bela mãe e mulher. Pro-Posiçöes, v. 16, n. 2, 79-102, 2005.

GOODSON, Ivor F. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.

GRAEBIN, Cleusa Maria Gomes; SANTOS, Anna Catherine Graebin dos. A Educação Physica em escolas lassalistas do Rio Grande do Sul (1908 1945): educar o corpo e dar vazão ao excesso de vitalidade dos rapazes. Revista Confluências Culturais, v. 9, n. 1, p. 192-208, 2020.

GRIECO, Bettina Zellner. Fotografia. Dicionário Iphan de Patrimônio Cultural. Verbete. 2014. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/dicionarioPatrimonioCultural /detalhes/50/fotografia. Acesso em: 04 nov. 2024.

JULIA, Dominique. A Cultura Escolar como Objeto Histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v.1, n.1, 2001. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5241547/mod_resource/content/1/JULIA%20Dominique_A%20cultura%20escolar%20como%20objeto%20hist%C3%B3rico.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.

KOSSOY, Boris. Realidades e Ficções na Trama Fotográfica. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.

KOSSOY, Boris. Fotografia & História. 4. ed. ampl. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012.

LE GOFF, Jacques. Memória. In: LE GOFF, Jacques. História e memória. 6. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2012. p. 405-461.

LENARTOWICZ, T.; ROTH, T. Does subculture within a country matter? A cross-cultural study of motivational domains and business performance in Brazil. Journal of International Business Studies, v. 32, n. 2, 2001.

OLIVEIRA, Danielle Alves; PEREIRA, Ingrid Rique da Escóssia. Preservação da memória institucional: o caso da faculdade de direito do recife. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 12, n. Especial, p. 108-111, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/1417. Acesso em: 16 jul. 2020.

PEREIRA, Giane; RAUBER, Luis Henrique; RUEDA, Laura Marcela Ribero; BARTH, Mauricio. Fotografia Como Memória: Preservação de Patrimônio Cultural do Museu Histórico Visconde de São Leopoldo/RS na Era Digital. Revista de Estudos de Cultura, São Cristóvão (SE), v. 9, n. 23, jul./dez., 2023, p. 431-448. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revec/article/view/20591. Acesso em: 04 nov. 2024.

PIMENTEL, Alessandra. O método da análise documental: Seu uso numa pesquisa historiográfica. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 179-195, novembro/ 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/ a/FGx3yzvz7XrHRvqQBWLzDNv/?format =pdf&lang=pt. Acesso em: 04 nov. 2024.

RADLEY, Alan. 1990. Artefact, memory and a sense of past. In: MIDDLETON, David; EDWARDS, Derek, eds. Collective remembering. London, Sage, p. 46-59.

RIBEIRO, Lúcia. Curadoria e Poder: A Seleção de Imagens nos Arquivos Fotográficos Brasileiros. Rio de Janeiro: 7Letras, 2019.

RICHARDSON, Roberto Jarry et al. Pesquisa Social: Métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SANTOS, Marcos. Fotografia e Memória: Imagem, História e Patrimônio Cultural no Brasil. São Paulo: Intermeios, 2017.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, n. 1, 2009.

SILVA, Edna Lucia da; MENEZES, Estera Muskat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: Laboratório de Ensino a Distância da UFSC, 2001.

TAVARES, Ana Beatriz Correia de Oliveira; VOTRE, Sebastião Josué. Estádio do Maracanã: dos alicerces ao colosso do Derby. Rev. Bras. Cienc. Esporte, v.37, n.3, 2015, p. 258-264. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/1376/1065. Acesso em: 20 abr. 2020.

TRIVIÑOS, A. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987.

VASQUEZ, Pedro Afonso. Um mundo em miniatura: notas sobre a fotografia de arquitetura. In: VASQUEZ, Pedro Afonso. Fotografia escrita: nove ensaios sobre a produção fotográfica no Brasil. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2012. p. 88-100.

VIDAL, Diana Gonçalves. Culturas escolares: entre la regulación y el cambio. Propuesta Educativa (Buenos Aires), v. 02, p. 28-37, 2007.

VIÑAO-FRAGO, Antonio. Sistemas Educativos, Culturas Escolares Y Reformas: Continuidades y Câmbios. Madrid: Morata, 2006.

Published

2024-12-27

How to Cite

de Sousa, F. E. V., & Gomes Graebin, C. M. (2024). THE DIGITALIZATION OF SPORTS PHOTOGRAPHS FROM NOSSA SENHORA DAS DORES COLLEGE, SÃO JOSÉ INSTITUTE AND NOSSA SENHORA DO CARMO FROM 1910 TO 1980: an attempt to conserve and preserve the Lasallian sports cultural heritage. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 14(3), 25-35. https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.13054