RURAL EDUCATION AND EMANCIPATORY STRUGGLES FOR LAND FOR THE PRODUCTION OF LIFE
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v15i2.13949Keywords:
Rural education, Rural workers, Peasant struggles. Emancipation.Abstract
This article consists of bibliographical and documentary research on rural education in the struggle for the emancipation and consolidation of peasant families to live with dignity in the countryside. We analyzed documents, scientific articles, book chapters, and complete books produced by well-known authors in the field of rural education. We initially set out to demonstrate how, historically and politically, the peasant struggle for the consolidation of men and women in the countryside occurred and continues to occur, structured within the framework of laws and the organization of rural individuals themselves in the fight for land, education, and social space. We then demonstrate how these struggles have transformed into social and political projects for rural life. Finally, we offer some considerations on how these struggles and movements are being impacted by the changing directions of the current Brazilian political landscape.
Downloads
References
ACOSTA, Alberto. O Bem Viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. Tradução: Tadeu Breda. São Paulo: Editora Elefante, 2016.
ALBUQUERQUE,U.P. As pesquisas etnodirigidas na descoberta de novos fármacos de interesse médico e farmacêutico: fragilidades e perspectivas. Revista Brasileira de Farmacognosia, v. 16, p. 678-689, 2006
ANTÉRIO, Djavan. Confluências pedagógicas do brincar para uma prática educativa ecológica. Crianças e Adolescentes em pauta: territórios, desigualdades e participação social, p. 299.
BARROS, Atila. Representações sociais da paternidade rural e a educação no campo: desafios e perspectivas. ETS EDUCARE-Revista de Educação e Ensino, v. 2, n. 2, p. 165-198, 2024.
BOING, Vera Lucia Aquino; BROLO, Josiane. Pelos quintais da infância: memórias de um brincar livre na história de Vilhena-RO. Editora Licuri, p. 187-203, 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CARNIELLO, Maria Antônia; SILVA, Roberta dos Santos; CRUZ, Maria Ap. Berbem da; GUARIM NETO, Germano. Quintais urbanos de Mirassol D’Oeste-MT, Brasil: uma abordagem etnobotânica. Acta Amazônica, v. 40(3), 2010. p. 451 – 470.
CELARINO, André Luiz Souza; CASTELLANO, Marina Sória; GIEBMEYER, Thiago. Análise de conforto térmico em ambiente escolar: estudo de caso em escala microclimática. Revista Brasileira de Climatologia, v. 32, p. 250-268, 2023.
COLUCCI, Danielle Gregole; SOUTO, Marcus Magno Meira. Espacialidades e territorialidades: conceituação e exemplificações. Geografias. 07(1) 114-127 jan.-jun. Belo Horizonte: UFMG, 2011.
CORDENONSI, André Zanki; MÜLLER, Felipe Martins; BASTOS, Fábio da Purificação de. A matriz dialógica problematizadora como uma estrutura para o exame e a discussão temática de uma disciplina de graduação mediada por tecnologia. XIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2008), p. 32-41.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática, justiça social e sustentabilidade. Estudos avançados, v. 32, p. 189-204, 2018.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2009. 112 p.
FERNANDES, Joao Henrique de Oliveira. O quintal como espaço educativo. 2021. 167 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Docência) - Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2021.
FERREIRA, Inês Sofia Tedim Matos. Construir conhecimento pela aprendizagem cooperativa. 2022. Dissertação de Mestrado. Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti (Portugal).
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Revisão desta edição e notas de Ana Maria Araújo Freire. 11. ed. Revista e atualizada. Paz e Terra, 2015.
HIRST, Paul H. “What is Teaching”. Journal of Curriculum Studies, vol. 3, n. 1 (1971), p. 5-18. Trad. Olga Pombo. Cadernos de Ensinar. Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa. reimp. 2007, p. 65-82.
LINS, Rômulo Campos; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas – SP: Papirus, 1997.
LOPES, Luiz Fernando Pereira. Leituras e Feituras sobre a (Re) Criação: o Desing/Transgressão X (Re) Construir pelo Espírito o Brincar. Art&Sensorium, v. 9, n. 1, p. 66-76, 2022.
LOUV, R. A última criança na natureza. Editora Aquariana, 2016.
LOWENBERG, J. S. Interpretative research methodology: broadening the dialogue. Adv. Nurs. Science, v. 16, n. 2, p. 57-69, 1993.
LÜCK, Heloísa. Pedagogia interdisciplinar: Fundamentos teórico-Metodológicos. 10. ed. Petrópolis: Vozes Editora, 2002.
MARIOTTI, Humberto. Os cinco saberes do pensamento complexo. Texto. III. Conferência Internacional de Epistemologia e Filosofia. Instituto Piaget, Campus Acadêmico de Viseu, Portugal, abr. 2002.
MATO GROSSO. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso: concepções para educação básica. [Cuiabá]: SEDUC, 2018.
MONEGO, Sonia; GUARNIERI, Vanderleia. A fotografia como recurso de memória. Revista Cadernos do Ceom, v. 25, n. 36, p. 71-87, 2012.
MULLER, José Luís. Formação de professores na UNEMAT; um estudo do Curso de Pedagogia para educadores o campo. Tese de doutoramento, Porto Alegre, UFRGS, 2019. Disponível em http://hdl.handle.net/10183/201266.
PINTO, Maria Raquel Barreto. Tempos e espaços escolares: o (des) confinamento da infância. In: QUINTEIRO, Jucirema; CARVALHO, Diana Carvalho de. (Orgs.) Participar, brincar e aprender: exercitando os direitos da criança na escola. Araraquara - SP: Junqueira & Marin; Brasília - DF: CAPES, 2007. p. 91-116.
SILVA, Daniele Nunes Henrique. Imaginação, criança e escola. Summus Editorial, 2012.
SILVA, Yan Victor Leal da. Plantando com a Memória: Os Quintais como espaço de vida na poética de gente, tempo e lugar. 2018. 164 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade Federal de Viçosa. Viçosa-MG, 2018.
TUAN, Yi Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: DIFEL, 1983.
VIEIRA, Graça. A Creche à Descoberta da Matemática em Contextos Indoor e Outdoor. 2024. Tese de Doutorado.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.