ASSOCIATION OF PSYCHOPEDAGOGY TO PSYCHOMOTRICITY IN THE PROCESS OF MITIGATING LEARNING DIFFICULTIES

Authors

Keywords:

Psychopedagogy; Psychomotricity; Learning Disability; Multidisciplinary Intervention.

Abstract

Aiming to analyze how psychopedagogy associated with psychomotricity brings benefits to the reduction of students' learning difficulties, this article makes a theoretical review of the literature of the last five years, in order to present how the two themes have been used multidisciplinaryly, in order to to mitigate the learning difficulties encountered by students. Making use of bibliographical research as a research methodology, this article found in the literature different initiatives of psychopedagogues associated with educators, by bringing playfulness and dynamicity and body interaction in the sense of developing children from the early years of literacy, going through even issues neurological and behavioral, and thus favor cognitive and bodily development through psychopedagogy and psychomotricity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Heluiza Ormelez de Almeida Nascimento, Escola Estadual de Desenvolvimento Integral de Educação Básica Milton Marques Curvo – Cáceres/MT

    Bacharela em Ciência da Computação (UNEMAT), Licenciada em Química (IFMT), Pós-graduada em Informática na Educação (UFLA), e Mestra em Engenharia e Gestão do Conhecimento (UFSC). Professora de Educação Básica na Escola Estadual de Desenvolvimento Integral de Educação Básica Milton Marques Curvo – Cáceres/MT.

  • Emerson de Oliveira Figueiredo , Universidade do Estado de Mato Grosso

    Licenciado em Química (IFMT), Mestre em Ensino das Ciências e Matemática (UNEMAT). Professor na Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT).

  • Everton Ricardo do Nascimento , Universidade do Estado de Mato Grosso

    Bacharel em Ciência da Computação (UNEMAT), Pós-graduado em Análise e Sistemas de Informação (UFLA), Mestre em Ciência da Computação (PUCRS) e Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento (UFSC). Professor adjunto na Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). 

References

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo, SP: Atlas, 2010

BOSSA, Nádia. A psicopedagogia no Brasil. Wak, 2020.

CARON, Juliane. Psicomotricidade: um recurso envolvente na psicopedagogia para a aprendizagem. Revista de Educação do IDEAU, v. 5, n. 10, p. 1-17, 2010.

CARVALHO, Evodite Gonçalves Amorim; WATANABE, Cristina Mieco. O LÚDICO E A PSICOMOTRICIDADE NA PREVENÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM ESCOLAR. REVISTA UNIÍTALO EM PESQUISA. ISSN: 2236-9074, v. 8, n. 4, 2018.

CHULA, Edna Augustiniak; SACHINSKI, Ivanildo. A Importância da Psicomotricidade na Educação Infantil: Abordagem Teórica. IN: ENCIPES XV Encontro Científico Pedagógico e XII Simpósio da Educação-UNESPAR, p. 23-32, 2019.

DELGADO, Sueli Aparecida Do Prado. Dificuldades De Aprendizagem E A Psicopedagogia. Revista Análises de Discurso São Paulo, 7. ed. São Paulo, 2022.

MACIEL, Brendally Maria Ribeiro de Lima; BARBOSA, Erondina Leal. A IMPORTÂNCIA DA PSICOMOTRICIDADE NA EDUCAÇÃO INFANTIL E SUAS CONTRIBUIÇÕES. A IMPORTÂNCIA DA PSICOMOTRICIDADE NA EDUCAÇÃO INFANTIL E SUAS CONTRIBUIÇÕES, 2021.

MANEIRA, Fabiele Muchinski; GONÇALVES, Elaine Cristina. A importância da psicomotricidade na educação infantil. In: EDUCERE – XII Congresso Nacional de Educação – Anais. São Paulo, 2015.

NJCLD. National Joint Committee on Learning Disabilities. Definition of Learning Disabilities. Disponível em: https://njcld.org/wp-content/uploads/2018/10/ld-definition.pdf . Acesso em 24 jul. 2022.

OLIVEIRA, Maristela Fatima De Souza. A INFLUÊNCIA DA PSICOMOTRICIDADE NA APRENDIZAGEM. Revista Gestão e Educação, vol. 5, n. 6, 2022..

OSTI, Andréia. (2004). As dificuldades de aprendizagem na concepção do professor. 1v. p.01-52. Mestrado. Universidade Estadual de Campinas – Educação.

PINHEIRO, Cássia Bastos; MELLO, Ana Maria Garcia de; ABED, Anita Lillian Zuppo. Psicopedagogia e psicomotricidade: contribuições ao professor alfabetizador. Construção psicopedagógica, v. 30, n. 31, p. 54-68, 2021.

RAMOS, Camila Siara; FERNANDES, Marcela de Melo. A importância de desenvolver a psicomotricidade na infância. Efdesportes-Revista digital, n. 153, 2011.

RODRIGUES, Vanda De Lima. A PSICOPEDAGOGIA E PSICOMOTRICIDADE NO DESENVOLVIMENTO INFANTIL. Revista Primeira Evolução, v. 1, n. 22, p. 73-77, 2021.

SCHWARTZ, Denise Aparecida Goss. A PSICOMOTRICIDADE E A APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar, v. 2, n. 8, 2021.

SCOZ, Beatriz. Psicopedagogia e realidade escolar: o problema escolar e aprendizagem. 17ª ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

SOUSA, Angélica Silva de; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; ALVES, Laís Hilário. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 43, 2021.

SOUZA, Erissa Regina Silva e et al.. Dificuldades de aprendizagens segundo teorias de vygotsky e skinner. Anais VI CONEDU – Congresso Nacional de Educação. Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/59913>. Acesso em: 20/05/2022 20:10

SILVA, Cristina Aparecida Miranda. O uso da psicomotricidade na psicopedagogia clínica. Gestão & Educação, v.2, n.3, 2000.

Published

2022-12-17

How to Cite

Nascimento, H. O. de A., Figueiredo , E. de O., & Nascimento , E. R. do. (2022). ASSOCIATION OF PSYCHOPEDAGOGY TO PSYCHOMOTRICITY IN THE PROCESS OF MITIGATING LEARNING DIFFICULTIES. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 12(1). https://periodicos.unemat.br/index.php/recs/article/view/10613