ADULTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES AS SUBJECTS READERS AND WRITERS:

SENSE AND MEANINGS

Authors

Keywords:

Adults with intellectual disabilities. Reading and writing. Literacy. literacy. Inclusive Special Education.

Abstract

A significant number of adults with intellectual disabilities (ID) who are at a disadvantage with respect to the acquisition of written language. In order to contribute to the scientific literature on literacy and literacy of adults with intellectual disabilities, this study aimed to analyze the meanings that these adults attach to literacy and literacy. The theoretical and methodological framework, the study was based on cultural historical assumptions. We chose the qualitative research study of multiple case types and the instruments used were documental analysis, semi-structured interviews and application of an evaluation protocol for reading and writing. The study included the participation of five adults with intellectual disabilities aged 36-46 years, which had already participated in a survey of reading and writing intervention. Data analysis was performed by lifting organized meaning core as follows: sense and meaning given to reading and writing; cultural goods and materials related to the development of intellectual and social poor place reader / writer occupied by the research subjects. The data revealed that subjects know written materials which permeate through different semiotic technical tools - notebooks, books, newspapers, cell phones, computers - but not all access these materials in the same way. In general aspects, we found that some advanced aspects relating to written language and some do not, and the meanings attributed to reading and writing, correlate with the concept of literacy, which gives the stabilized resulting meaning of pedagogical practices of reading and written without correlation with the social context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gizeli Aparecida Ribeiro de Alencar, Universidade Estadual de Maringá

    Pedagoga pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Presidente Venceslau. Especialista em Educação Especial - linha de concentração Deficiência Intelectual, pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Educação, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutora em Educação Especial, pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual de Maringá/PR (UEM), coordenadora adjunta do Mestrado Profissional em educação Inclusiva (Profei/UEM) e orientadora do Programa Residência Pedagógica (Pedagogia Alfabetização).Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: deficiência intelectual, autismo, inclusão, alfabetização, letramento e ensino-aprendizagem.

References

AGUIAR, W. M. J., OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013. Dispo-nível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbeped/v94n236/15.pdf>. Acesso em: 13 mar. 2015.

CAGLIARI, L. C. Alfabetizando sem o bá – bé – bi – bó – bu. São Paulo: Scipione, 2009.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Trad. Rubens Eduardo Frias. 2 ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LURIA, A. R. et al. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Trad. Maria da Penha Villalobos. 10 ed. São Paulo: Ícone, 2006.

MORTATTI, M. R. L. Educação e Letramento. São Paulo: Unesp, 2004 (Coleção Paradidáti-cos; Série Educação).

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). O desafio da alfabetização global. Um perfil da alfabetização de jovens e adultos na metade da Década das Nações Unidas para a Alfabetização 2003 – 2012, 2009. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001631/163170por.pdf>. Acesso em: 2 dez. 2014.

SOARES, M. Alfabetização e letramento. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tomo III: Problemas del desarollo de la psique. Madrid: Visor Dis. S.A., 1995.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos mentais superiores. Trad. José Cipolla Neto et al. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

______. Pensamento e linguagem. Trad. Jefferson L. Camargo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2022-12-28

How to Cite

Alencar, G. A. R. de. (2022). ADULTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES AS SUBJECTS READERS AND WRITERS: : SENSE AND MEANINGS . Revista Educação, Cultura E Sociedade, 12(2). https://periodicos.unemat.br/index.php/recs/article/view/10671