METODOLOGIAS ATIVAS EM EDUCAÇÃO E O DESENVOLVIMENTO DO PROTAGONISMO EM ADOLESCENTES

UMA INVESTIGAÇÃO TEÓRICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/recs.v13i2.11851

Keywords:

Adolescents. Active Methodologies. Topics in Education.

Abstract

Considering adolescence as a period marked by doubt and conflict, it is necessary to question and reflect on the role of the school environment and education processes for these young people, considering a new possibility of action to which this adolescent feels truly belonging and active. Active teaching methodologies, whose basic premise is to make the student the protagonist of their own process, allow for a structural understanding of the problem presented and possibilities for action to guarantee education centered on the young person and their respective development. With this in mind, the aim of this article is to investigate the relationship between active methodologies in education and the development of protagonism in adolescents by means of an exploratory bibliographical study with a qualitative approach. Based on the analyses carried out, it was possible to identify that methodologies that prioritize the development of groups and classroom discussions achieve significant results in terms of adolescent learning, allowing adolescents to get to know both themselves and their teaching-learning process.

Keywords: Adolescents. Active Methodologies. Topics in Education.

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Author Biographies

Aline Albuquerque Cirimbelli Souza, Universidade de Taubaté - UNITAU

Graduada em Psicologia pela Universidade de Taubaté (2018). Especialista em Psicologia Hospitalar pelo Instituto Israelita de Ensino e Pesquisa Albert Einstein (2021). Mestranda em Desenvolvimento Humano pela Universidade de Taubaté (ínicio 03/2022).

Cláudio Gonçalves Mendes Galiotto, Universidade de Taubaté - UNITAU

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Taubaté (2018). Especialização em Psicologia Junguiana pela Universidade do Vale do Paraíba (2022). Atualmente cursando mestrado em Desenvolvimento Humano pela Universidade de Taubaté (início 07/2022).

Débora Inácia Ribeiro, Universidade de Taubaté - UNITAU

Doutora em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2018). Mestre em Desenvolvimento Humano pela Universidade de Taubaté - UNITAU (2013). Graduada em Psicologia pela Universidade Salesiana de Lorena - UNISAL (1992) e especialista em Educação e Cultura pela UNITAU (2009).

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Published

2023-12-20

How to Cite

Albuquerque Cirimbelli Souza, A., Gonçalves Mendes Galiotto, C., & Inácia Ribeiro, D. (2023). METODOLOGIAS ATIVAS EM EDUCAÇÃO E O DESENVOLVIMENTO DO PROTAGONISMO EM ADOLESCENTES: UMA INVESTIGAÇÃO TEÓRICA. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 13(2), 147–157. https://doi.org/10.30681/recs.v13i2.11851