TEACHING IN DAYCARE CONTEXTS: an analysis of recent research on the topic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v15i2.13901

Keywords:

Teaching; Babies; Literature review.

Abstract

 

This article discusses teaching in Early Childhood Education, especially in daycare settings. To this end, it identifies recent studies on the subject published in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), linked to the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT). The main objective of the text is to analyze the aspects that permeate teaching with babies based on research published between 2017 and 2024. From a methodological point of view, it is a systematic literature review. The analyzed works highlight the need to demystify the gender issue regarding teaching with babies, point out the fragility of the curricula for initial teacher training and the importance of teacher training in the contexts in which they work. In addition, the research highlights the need to establish a field of study for the education of babies, based on the epistemological matrix of listening, on the bodily relationships of babies, with pedagogical actions that enhance a reflective and authorial teaching practice. Keywords: Teaching; Babies; Literature review.

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Author Biographies

  • Ginaldo Cardoso de Araújo, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

    Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor do Programa de Pós-graduação em Educação e Formação de Professores – PPGEduF e do Programa de Pós-graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade (PPGELS), da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Brasil, Bahia, Guanambi/Caetité

  • Jaqueline Cirqueira Borges, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

    Jaqueline Borges (https://orcid.org/0009-0005-6160-9850)Pedagoga. Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação e Formação de Professores (PPGEduF), da Universidade do Estado da Bahia (UNEB).  Brasil, Bahia, Guanambi.  Professora efetiva da Rede Municipal de Ensino Caetité, Bahia.

  • Sônia Maria Alves de Oliveira Reis, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Coordenadora e professora do Programa de Pós-graduação em Educação e Formação de professores – PPGEduF, do Departamento de Educação, Campus XII, da Universidade do Estado da Bahia, Brasil, Bahia, Guanambi. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED), da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Brasil, Bahia, Vitória da Conquista.

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Published

2025-07-31

How to Cite

Cardoso de Araújo, G., Cirqueira Borges, J., & Alves de Oliveira Reis, S. M. (2025). TEACHING IN DAYCARE CONTEXTS: an analysis of recent research on the topic. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 15(2), 147-158. https://doi.org/10.30681/ecs.v15i2.13901