DEMOCRATIC SCHOOL AND STUDENT PARTICIPATION: about actions, possibilities and embargoes
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.12971Keywords:
Democratic school; Student participation, Participatory experiences at school.Abstract
The present work focuses on a discussion that encompasses the school as an educational and training institution and its supposedly democratic character, as well as the actions of students in the reality experienced on the classroom floor. This is a theoretical discussion that, when focusing on the concepts of Democracy and Participation, seeks to establish a direct dialogue with everyday experiences that occur in public schools in the RMBH. During the work, some experiences are approached and analyzed, not with a prescriptive nature, but with a focus on enhancing other democratic experiences that involve students and that can reverberate in the most varied places.
Downloads
References
BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. Dicionário de política. Brasília: Editora UNB, 2000.
BOCCIA, Margarete Bertolo; DABUL, Marie Rose. Competências necessárias à equipe gestora. In. BOCCIA, Margarete Bertolo; DABUL, Marie Rose; LACERDA, Sandra da Costa (Orgs.). Gestão Escolar em destaque. Jundiaí: paco Editorial, 2013. p. 11- 42.
BORDENAVE, Juan Díaz. O que é Participação. São Paulo: Brasiliense, 1994.
CAMPOS, Antônia; MEDEIROS, Jonas; RIBEIRO, Márcio. Escolas em Luta. São Paulo: Veneta, 2016.
CORTI, Ana Paula; SOUZA, Raquel. Diálogos com o mundo juvenil: subsídios para educadores. São Paulo: Ação educativa, 2004.
DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sociocultural. In. DAYRELL, Juarez (orgs.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2006. (p. 136-161).
DAYRELL, Juarez. A escola “faz” juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, p. 1105-1128, 2007.
DAYRELL, Juarez, GOMES, Nilma Lino; LEÃO, Geraldo. Escola e participação juvenil: é possível esse diálogo? Educar em Revista. Curitiba. n. 38. set/dez. 2010. p. 237-252.
FERNANDES, Francisco; LUFT, Celso Pedro; GUIMARÃES, Marques. Dicionário Brasileiro. São Paulo: Globo, 2003.
FREIRE, Paulo. Política e Educação. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. BRASIL.
MARTINS, Francisco André Silva. “A Voz do Estudante na Educação Pública: um estudo sobre participação de jovens por meio do grêmio estudantil”. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), 2010.
RAMOS, Jannette Filomeno Pouchain. Gestão Democrática da Escola Pública: a experiência do governo das mudanças. Fortaleza: UECE, 2005.
ROMANO, Simone Santoro. Direção e Coordenação Pedagógica: foco no aluno. In. BOCCIA, Margarete Bertolo; DABUL, Marie Rose; LACERDA, Sandra da Costa (Orgs.). Gestão Escolar em destaque. Jundiaí: paco Editorial, 2013. p. 81-104.
SACRISTAN, José Gimeno. O aluno como invenção. Porto Alegre: Artmed Editora, 2005.
TOLEDO, Márcia Cristina Barragan Moraes. Organização e Gestão da escola na perspectiva democrática: desafios. In. BOCCIA, Margarete Bertolo; DABUL, Marie Rose; LACERDA, Sandra da Costa (Orgs.). Gestão Escolar em destaque. Jundiaí: paco Editorial, 2013. p. 43-56.
VEIGA, Ilma Alencastro. Projeto Político Pedagógico da Escola: uma construção coletiva. In. VEIGA, Ilma Alencastro. Projeto Político Pedagógico: Uma construção possível. Campinas, Papirus, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.