DEMOCRATIC SCHOOL AND STUDENT PARTICIPATION: about actions, possibilities and embargoes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.12971

Keywords:

Democratic school; Student participation, Participatory experiences at school.

Abstract

The present work focuses on a discussion that encompasses the school as an educational and training institution and its supposedly democratic character, as well as the actions of students in the reality experienced on the classroom floor. This is a theoretical discussion that, when focusing on the concepts of Democracy and Participation, seeks to establish a direct dialogue with everyday experiences that occur in public schools in the RMBH. During the work, some experiences are approached and analyzed, not with a prescriptive nature, but with a focus on enhancing other democratic experiences that involve students and that can reverberate in the most varied places.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Francisco André Silva Martins, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

    Doutorado em Educação (UFMG). Pós-Doutorado em Educação (UFOP). Professor efetivo da Faculdade de Educação, cursos de Pedagogia e História (UEMG). Professor permanente do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu, Mestrado em Educação e Formação Humana (UEMG). Coordenador do grupo de pesquisa e extensão Observatório das Juventudes (FaE-UEMG). Coordenador do projeto de extensão “Cola Comigo!”: trocando ideias com as Juventudes. 

  • Lucas Eustáquio de Paiva Silva, FAMART Itaúna - MG

    Doutor em Educação pela FAE/UFMG. É Diretor geral da Pós graduação lato sensu do Grupo FAMART de Educação. É coordenador específico dos cursos de Pós graduação lato sensu da área de Educação. É também professor titular da Faculdade FAMART, lecionando as seguintes disciplinas: Pesquisa em Educação; História da educação, Sociologia da Educação e Antropologia da Educação. É membro dos grupos de pesquisa Educação e Cultura, Rede Argonautas, Observatório da Juventude - Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG).

     

References

BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. Dicionário de política. Brasília: Editora UNB, 2000.

BOCCIA, Margarete Bertolo; DABUL, Marie Rose. Competências necessárias à equipe gestora. In. BOCCIA, Margarete Bertolo; DABUL, Marie Rose; LACERDA, Sandra da Costa (Orgs.). Gestão Escolar em destaque. Jundiaí: paco Editorial, 2013. p. 11- 42.

BORDENAVE, Juan Díaz. O que é Participação. São Paulo: Brasiliense, 1994.

CAMPOS, Antônia; MEDEIROS, Jonas; RIBEIRO, Márcio. Escolas em Luta. São Paulo: Veneta, 2016.

CORTI, Ana Paula; SOUZA, Raquel. Diálogos com o mundo juvenil: subsídios para educadores. São Paulo: Ação educativa, 2004.

DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sociocultural. In. DAYRELL, Juarez (orgs.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2006. (p. 136-161).

DAYRELL, Juarez. A escola “faz” juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, p. 1105-1128, 2007.

DAYRELL, Juarez, GOMES, Nilma Lino; LEÃO, Geraldo. Escola e participação juvenil: é possível esse diálogo? Educar em Revista. Curitiba. n. 38. set/dez. 2010. p. 237-252.

FERNANDES, Francisco; LUFT, Celso Pedro; GUIMARÃES, Marques. Dicionário Brasileiro. São Paulo: Globo, 2003.

FREIRE, Paulo. Política e Educação. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. BRASIL.

MARTINS, Francisco André Silva. “A Voz do Estudante na Educação Pública: um estudo sobre participação de jovens por meio do grêmio estudantil”. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), 2010.

RAMOS, Jannette Filomeno Pouchain. Gestão Democrática da Escola Pública: a experiência do governo das mudanças. Fortaleza: UECE, 2005.

ROMANO, Simone Santoro. Direção e Coordenação Pedagógica: foco no aluno. In. BOCCIA, Margarete Bertolo; DABUL, Marie Rose; LACERDA, Sandra da Costa (Orgs.). Gestão Escolar em destaque. Jundiaí: paco Editorial, 2013. p. 81-104.

SACRISTAN, José Gimeno. O aluno como invenção. Porto Alegre: Artmed Editora, 2005.

TOLEDO, Márcia Cristina Barragan Moraes. Organização e Gestão da escola na perspectiva democrática: desafios. In. BOCCIA, Margarete Bertolo; DABUL, Marie Rose; LACERDA, Sandra da Costa (Orgs.). Gestão Escolar em destaque. Jundiaí: paco Editorial, 2013. p. 43-56.

VEIGA, Ilma Alencastro. Projeto Político Pedagógico da Escola: uma construção coletiva. In. VEIGA, Ilma Alencastro. Projeto Político Pedagógico: Uma construção possível. Campinas, Papirus, 2010.

Published

2024-12-27

How to Cite

Martins, F. A. S. ., & Silva, L. E. de P. . (2024). DEMOCRATIC SCHOOL AND STUDENT PARTICIPATION: about actions, possibilities and embargoes. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 14(3), 12-24. https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.12971