THE CHALLENGES OF TEACHING PORTUGUESE GRAMMAR TO MẼBÊNGÔKRE/KAYAPÓ INDIGENOUS STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.30681/rtakaa.v3i1.13234Keywords:
Grammar teaching, Indigenous students, Portuguese BrazilianAbstract
Assuming that many indigenous students who access the university space face difficulties in communicating in Portuguese, the project that resulted in this work was developed with the aim of reducing these difficulties. With the target audience in mind, the chosen theory prioritized bibliographic materials of a grammatical nature to highlight the phenomena that occur in Brazilian Portuguese and, at times, compare them with the native language of the said audience. Working with the Portuguese language from grammatical aspects allowed us to teach indigenous students an approach to the language that is rarely explored and which even many non-indigenous students struggle to grasp. The comparison of phenomena between the two languages was also effective, as it enabled the students to recognize the differences and similarities in the phonetic, morphological, and syntactic structures of both languages. These activities will contribute to better-prepared students in the courses of Literature, Biology, and Forestry Engineering from the Institute of Xingu Studies of the Federal University of South and Southeast Pará.
Downloads
References
BAGNO, Marcos. Gramática de bolso do português brasileiro. São Paulo: Parábola, 2013.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BORGES, Monica Veloso. Reflexões sobre o estudo de línguas indígenas na formação de docentes indígenas na Universidade Federal de Goiás (UFG/Goiás/Brasil). Revista del Instituto de Investigaciones en Educación. Chaco (Argentina), v.20, p. 80-99, out. 2023.
CÂMARA JUNIOR, Joaquim Mattoso. Estrutura da língua portuguesa. Petrópolis-RJ: Vozes, 2019.
DRYER, Matthew. Word order. In: SHOPEN, Timothy. Language typology and syntactic description. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. v. 1. p. 224-275.
FERRAREZI JUNIOR, Celso. Sintaxe para a educação básica. São Paulo: Contexto, 2012.
FERRAREZI JUNIOR, Celso. Morfologia para a educação básica. São Paulo: Contexto, 2022.
GOMES, Edson de Freitas. (no prelo). Relações gramaticais e padrão de alinhamento em mebêngôkre. Boletim do Museu Paraense Emilio Goeldi. Ciências Humanas, no prelo.
GOMES, Edson de Freitas. (2021). Aspectos morfossintáticos em Mẽbêngôkre: transitividade e marcação de argumentos. 2021. 191f. Tese (Doutorado em Linguística), Universidade Federal do Pará, Belém, PA.
KATAMBA, Francis; STONHAM, John. Morphology. 2 ed. Nova York: Palgrave Macmillan, 2006.
KLEIN, Wolfgang. How time is encoded. In: KLEIN, Wolfgang; LI, Ping (ed.). The expression of time. Berlin: Mouton de Gruyter, 2009, p. 40-81.
LUCIANO, Gersem José dos Santos. Educação para manejo do mundo. Articulando e Construindo Saberes, Goiânia, v. 4, 2019. DOI: 10.5216/racs.v4i0.59074. Disponível em: https://revistas.ufg.br/racs/article/view/59074. Acesso em: 23 fev. 2025.
NEVES, Maria Helena Moura. Que gramática estudar na escola? 4ª ed. São Paulo: Contexto, 2011.
NEVES, Maria Helena Moura; CONEGLIAN, André Vinícius Lopes. Laboratório de ensino de gramática. São Paulo: Contexto, 2023.
PAYNE, Thomas. Describing morphosyntax: a guide for field linguists. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
PORTAL DA AMAZÔNIA. A influência indígena nas ruas de Belém do Pará. Disponível em: https://pportalparamazonia.blogspot.com/2018/01/a-influencia-indigena-nas-ruas-de-belem.html. Acesso em: 12 ago. 2024.
REIS SILVA, Maria Amélia; Salanova, Andrés Pablo (2000). Verbo y ergatividad escindida en Mebêngôkre. In van der Voort, Hein; van der Kerke, Simon. (Ed.). Indigenous Languages of Lowland South America [Indigenous Languages of Latin America, 1], p. 225-242. Leiden: Research School of Asian, African, and Amerindian Studies (CNWS).
REVISTA DE ANTROPOLOGIA. Convenção para a grafia dos nomes tribais. São Paulo: Departamento de Antropologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, vol. 2, no. 2 (DEZEMBRO 1954), p. 150-152.
SÂNDALO, Filomena. Morfologia. In: Mussalim, Fernanda; Bentes, Anna Cristina (Org.). Introdução à linguística: domínios e fronteiras, São Paulo: Cortez, 2001.