The use of ON and UP in an enunciative perspective - reflections for foreign language teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/2594.9063.2021v5n1id5992

Keywords:

Theory of enunciative operations, English prepositions, foreign language teaching, notion, enunciation

Abstract

This work is part of the theoretical framework called Theory of Predicative and Enunciative Operations (TOPE), proposed by the French linguist Antoine Culioli. Our proposal is to establish relations between the teaching of linguistic structures and enunciation, two apparently antagonistic and incompatible fields. For this purpose, we used the prepositions on, and up as the object of study due to the fundamental role this kind of structure plays in the construction of English utterances and because we observe several flaws in the way these marks are taught by the more traditional teaching approaches. Using the culiolian concept of notion as support, we hope to demonstrate how enunciative theories can contribute to a better understanding of the functioning of these structures and, consequently, contribute to the improvement of their teaching.

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Author Biographies

  • João Daniel Passarelli França, Academia da Força Aérea Brasileira

    Doutor em linguística pela Universidade Federal de São Carlos. Possui graduação em letras pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Aracatuba (1992) e mestrado em Linguística pela Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (2007). É professor adjunto na Academia da Força Aérea desde 1996, ministrando Língua Inglesa e Inglês de Aviação no Curso de Formação de Oficiais. Participa como estudante no grupo de pesquisa LEnTe - Laboratório de Estudos Enunciativos do Texto, da Universidade Federal de São Carlos.

  • Marília Blundi Onofre, Universidade Federal de São Carlos

    Possui Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (2003) e Pós-doutorado pela Universidade Federal de São Paulo. Atualmente é Professor Associado no Departamento de Letras da Universidade Federal de São Carlos, atuando nos cursos de Licenciatura em Letras, Bacharelado em Linguística e Pós-graduação em Linguística. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Enunciação Linguística e Ensino de língua.

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Published

2021-11-23

How to Cite

The use of ON and UP in an enunciative perspective - reflections for foreign language teaching. (2021). Traços De Linguagem - Revista De Estudos Linguísticos, 5(1). https://doi.org/10.30681/2594.9063.2021v5n1id5992

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