Free fall, black mirror: the social impact caused by digital media, an analysis of human behavior

Authors

  • Gean Carlos Royer Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel, Paraná
  • Arcielli Royer Nogueira Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel, Paraná

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2022.37.93103

Keywords:

Social Media, Black Mirror, Human Behavior

Abstract

This article aims to analyze the construction process of social media in a social and historical context, drawing attention to human behavior. Thus, it appears that the new social media determine our modes of relationship, partiality, changing reality and generating, however, addiction on users. So, with individuals’ exacerbated by connection to these new media via internet, the impacts are more effective, interfering directly in the individual’s life, in his health, in his interpersonal relationships with the people that surround him, in his work, studies and alike. The article also analyzes the Black Mirror series, more specifically about a clipping in the first episode of the third season, entitled “Nosedive”. This analysis has it’s theoretical basis the studies of ALEXANDRE (2001); CALAZANS and LIMA (2013); CASTELLS (2005); KOHN (2007); MARTINO (2014) and MOREIRA (2017).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gean Carlos Royer, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel, Paraná

    Mestrando/Bolsista CAPES no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, na Área de Concentração: Sociedade, Estado e Educação, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Campus de Cascavel - PR/Brasil. Especialista em História Contemporânea e do Brasil (Sociedade, Política, Economia, Cultura, Religião, Arte, Arqueologia, Patrimônio, Educação e Interdisciplinaridade) pela Universidade Paranaense - UNIPAR (2019). Especialista em História, Arqueologia, Educação e Patrimônio Cultural pela Universidade Paranaense - UNIPAR (2018). Graduando em Letras Português/ Espanhol e Respectivas Literaturas - LP pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Graduado em História - LP pela Universidade Paranaense - UNIPAR (2016).

  • Arcielli Royer Nogueira, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel, Paraná

     

    Mestranda no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, na Área de Concentração: Sociedade, Estado e Educação, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Campus de Cascavel - PR/Brasil. Especialista em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela União Pan-Americana de Ensino - UNIPAN. Graduada em Pedagogia (2007) e Letras Espanhol (2018) pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

References

ADAMI, A. (s.d.). Redes Sociais. Fonte: InfoEscola Navegando e Aprendendo: c 2006-2020. Disponível em: https://www.infoescola.com/sociedade/redes-sociais-2/. Acesso em: 23 fev. 2020.

ALEXANDRE, M. O papel damídia na difusão das representações sociais. Comum 6.17 (2001): 111-125.

CALAZANS, J. H. C.; LIMA, C. A. R. Sociabilidades Virtuais: do nascimento da internet à popularização dos sites de redes sociais online. 9ª Encontro Nacional de História da Mídia UFOP – Minas Gerais: Ouro Preto, 2013. Disponível em: http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/9o-encontro-2013/artigos/gt-historia-da-midia-digital/sociabilidades-virtuais-do-nascimento-da-internet-a-popularizacao-dos-sites-de-redes-sociais-online. Acesso em: 23 fev. 2020.

CASTELLS, M. A Sociedade em Rede: do Conhecimento à Política. Disponível em: https://egov.ufsc.br/portal/conteudo/sociedade-em-rede-do-conhecimento-%C3%A0-ac%C3%A7%C3%A3o-pol%C3%ADtica. Acesso em: 03 mar. 2020.

KOHN, K. O impacto das novas tecnologias na sociedade: conceitos e características da Sociedade da Informação e da Sociedade Digital. 2007, Santos - SP. Disponível em: https://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2007/resumos/R1533-1.pdf. Acesso em: 23 fev. 2020.

MADEIRA, V. S.; SILVA, B. K. S.; RIOS, J. R. A. C. Reflexos da sociedade contemporânea: uma análise do espisódio Nosedive, da Série Black Mirror. INTERCOM – XIX Congresso de Ciência da Comunicação na Região Nordeste - Fortaleza: CE, 2017. Disponível em:

http://www.portalintercom.org.br/anais/nordeste2017/resumos/R57-1617-1.pdf. Acesso em: 23 fev. 2020.

MARTÍNEZ, L. C. A Responsabilidade dos Meios de Comunicação Social. In Erbolato, M. (org.). Deontologia da Comunicação Social. Petrópolis: Vozes, 1982.

MARTINO, L. M. S. Teorias das mídias digitais: linguagens, ambientes, redes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

MOREIRA, J. O. Mídia e Psicologia: considerações sobre a influência da internet na subjetividade. Psicol. Am. Lat., México, n. 20, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2010000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 03 mar. 2020.

MOREIRA, R. Redes sociais e seu impacto no comportamento humano. 2017. Disponível em: https://www.profissionaisti.com.br/2017/06/redes-sociais-e-seu-impacto-no-comportamento-humano/. Acesso em: 23 fev. 2020.

MOREIRA, R. (08 de 06 de 2017). Redes Sociais e seu Impacto no Comportamento Humano. Fonte: Profissionais TI PTI Pra Quem Respira Informação. Disponível em: https://www.profissionaisti.com.br/2017/06/redes-sociais-e-seu-impacto-no-comportamento-humano. Acesso em: 14 mar. 2020.

PENSAR CONTEMPORÂNEO. Black Mirror: “Queda Livre”, a desumanização do futuro. 2020. Disponível em: https://www.pensarcontemporaneo.com/black-mirror-queda-livre/. Acesso em: 23 fev. 2020.

TOMAÉL, M. I.; ALCARÁ, A. R.; DI CHIARA, I. G. "Das redes sociais à inovação". Ciência da informação 34.2 (2005): 93-104. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652005000200 010 Acesso em: 03 mar. 2020

Published

2022-11-25

Issue

Section

ARTIGO

How to Cite

ROYER, Gean Carlos; NOGUEIRA, Arcielli Royer. Free fall, black mirror: the social impact caused by digital media, an analysis of human behavior. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 37, n. 1, p. 93–103, 2022. DOI: 10.30681/21787476.2022.37.93103. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4459. Acesso em: 24 dec. 2025.