Considerations about work and low flow in a public school in the interior state of Sao Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2022.37.5567

Keywords:

work, curriculum, school failure

Abstract

This article is an experience report about a work developed interdisciplinary during mathematics classes in High School, in a school that has low flow, understood as the incidence of failure and dropout. The school has many students who are socially vulnerable and exposed to “precarious work”, drug trafficking, in a school that does not discuss the subject of work and employment. The investigative process is characterized as an experience report that took place in a contextualized mathematics class in order to promote meaningful learning with a qualitative approach. It is presented in the form of a narrative and intends to problematize the theme and understand possible influencers of school failure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • LUIZ ADEMIR BASSANI, Secretaria de Educação do estado de São Paulo

    Secretaria de Educação do estado de São Paulo

References

ALEXANDER, B. The myth of drug-induced addiction. 2010. Disponível em: https://www.brucekalexander.com/articles-speeches/demon-drug-myths/164-myth-drug-induced. Acesso em 01 fev 2019

ALTHUSSER, L. Aparelhos Ideológicos do Estado: nota sobre aparelhos ideológicos do Estado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1985.

ANTUNES, Ricardo (Org). Riqueza e Miséria do Trabalho no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2006, 528p. Coleção Mundo do Trabalho.

___________, O Privilégio da Servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018. 325 p

BODART, C. Prática de ensino de sociologia: as dificuldades dos professores alagoanos. Revista Mediações, Londrina, v. 23, n. 2, p. 455-491, 2018.

BRASIL. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. IBGE. 2019. Rio de Janeiro: IBGE, 2020.

BULGACOV, Yára Lúcia M. et al . Jovem empreendedor no Brasil: a busca do espaço da realização ou a fuga da exclusão?. Rev. Adm. Pública, Rio de Janeiro , v. 45, n. 3, p. 695-720, June 2011 . Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122011000300007&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 15 Mar. 2021.

CANEVER, Mario Duarte et al . Empreendedorismo: por que alguns estudantes e não outros escolhem ser empreendedores?. Estud. pesqui. psicol., Rio de Janeiro , v. 13, n. 1, p. 101-124, abr. 2013 .Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812013000100007&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 15 mar 2021.

CARMO, Renata Renier de Lima do. O Abandono Escolar No Ensino Médio Da Escola Estadual Rui Barbosa. 2018.

CLANDININ D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa Narrativa: experiências e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EdUFU, 2011.

COMIN, Alvaro Augusto. Desenvolvimento econômico e desigualdades no Brasil: 1960-2010. In: Trajetórias das desigualdades: como o Brasil mudou nos últimos cinquenta anos[S.l: s.n.], 2015.

Corrochano, M. C., Souza, R., & Abramo, H. (2019). JOVENS ATIVISTAS DAS PERIFERIAS: EXPERIÊNCIAS E ASPIRAÇÕES SOBRE O MUNDO DO TRABALHO. Revista Trabalho Necessário, 17(33), 162-186. https://doi.org/10.22409/tn.17i33.p29373

COSTANZI, R. N. Trabalho decente e juventude no Brasil. Brasília: Organização Internacional do Trabalho, 2009.

D'AMBRÓSIO, Beatriz S.. Temas e debates. In: D'AMBRÓSIO, Beatriz. Como ensinar Matemática hoje. 1989 ed. Brasília: SBEM, 1989. p. 15-19

____________, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 2003.

DANTE, Luiz R. Didática da Resolução de problemas de matemática. 1ª a 5ª séries para estudantes do curso Magistério e professores do 1º grau. 12ª ed. São Paulo: Ática, 2003.

DRUCK, Graça; DUTRA, Renata; SILVA, Selma Cristina. A contrarreforma neoliberal e a terceirização: a precarização como regra. Cad. CRH, Salvador , v. 32, n. 86, p. 289-306, Aug. 2019 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792019000200289&lng=en&nrm=iso>. acesso em 11 Mar. 2021.

FILHO, Raimundo Barbosa da Silva. Evasão e Permanência do Aluno-Trabalhador na Educação Profissional Técnica Subsequente ao Ensino Médio do IFAP. Dissertação. Belém – PARÁ 2018

FILHO, Stélio Coêlho Lombardi. O Processo De Transição Escola-trabalho No Brasil: Primeiro Emprego, Emprego Decente E Heterogeneidades Nacionais Em Perspectivas Comparativas. Universidade Federal de Minas Gerais. 2019.

FRANCESCHINI, Vanessa Lima Caldeira; MIRANDA-RIBEIRO, Paula; GOMES, Marília Miranda Fortes. Porta de entrada ou porta de saída? Fracasso escolar no ensino médio segundo estudantes e coordenadores(as) de escolas em ribeirão das neves, MG. Educ. rev., Belo Horizonte , v. 33, e164208, 2017 .

FRESNEDA, B. (2009). Transição da escola para o trabalho e estratificação social. Segurança Urbana e Juventude, 2, 45.53.

GOMES, C. A. Sucesso e fracasso no ensino médio. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 7, n. 24, p. 259-280, 1999.

HORKHEIMER, M. Meios e fins. In: HORKHEIMER, M. Eclipse da razão. 7. ed. São Paulo: Centauro, 2002. p. 9-62.

IAMAMOTO, Marilda Villela. A formação acadêmico-profissional no Serviço Social brasileiro. Serv. Soc. Soc. , São Paulo, n. 120, pág. 608-639, dezembro de 2014. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282014000400002&lng=en&nrm=iso>. acesso em 20 Mar 2021.

MARX, K. O capital. 10.ed. São Paulo: Difel, 1985. Livro 1. v.I, II

Neri, Marcelo. 2020. Qual foi o Impacto Imediato da Pandemia do Covid sobre as Classes Econômicas Brasileiras? Disponível em https://cps.fgv.br/destaques/fgv-social-lanca-o-estudo-qual-foi-o-impacto-imediato-da-pandemia-do-covid-sobre-classes. acesso em 09 Mar 2021

OLIVEIRA, Djalma de Pinho Rebouças de. Planejamento estratégico: conceitos, metodologias e práticas. 16ª ed. São Paulo: Atlas, 2001.

OSTI, Andréia; BRENELLI, Rosely Palermo. Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem. Psico-USF , Itatiba, v. 18, n. 3, pág. 417-426, dezembro de 2013.

PARENTE, Cristina et al . Os jovens pouco escolarizados no mercado de trabalho português. Anál. Social, Lisboa , n. 210, p. 74-102, mar. 2014 . Disponível em <http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0003-25732014000100004&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 08 Mar 2021.

RIBEIRO, S. C. A pedagogia da repetência. Estudos Avançados, São Paulo, v. 5, n. 12, p. 7-21, 1991. DOI: 10.1590/s0103-40141991000200002.

ROCHA, Sonia. A inserção dos jovens no mercado de trabalho. Cafajeste. CRH , Salvador, v. 21, n. 54, pág. 533-550, dezembro de 2008. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792008000300009&lng=en&nrm=iso>. acesso em 13 Mar de 2021.

SILVA, Patricia Borges Coutinho da et al . Sobre o sucesso e o fracasso no Ensino Médio em 15 anos (1999 e 2014). Ensaio: aval.pol.públ.Educ., Rio de Janeiro , v. 24, n. 91, p. 445-476, June 2016

SILVA, Tomaz T. O que produz e o que reproduz em Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.

SÃO PAULO (ESTADO). Secretaria da educação. Currículo do Estado de São Paulo: 1ª Ed. Atualizada, 2020, 301p

TOMMASI, Livia de; CORROCHANO, Maria Carla. Do qualificar ao empreender: políticas de trabalho para jovens no Brasil. Estud. av., São Paulo , v. 34, n. 99, p. 353-372, ago. 2020 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142020000200353&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 15 Mar 2021.

SAITO, H. T. I.; OLIVEIRA, M. R. F. de. Trabalho docente na educação infantil: olhares reflexivos para a ação intencional e planejada do ensino. Imagens da Educação, v. 8, n. 1, 2018.

VARGAS, Hustana Maria; PAULA, Maria de Fátima Costa de. A inclusão do estudante-trabalhador e do trabalhador-estudante na educação superior: desafio público a ser enfrentado. Avaliação (Campinas), Sorocaba , v. 18, n. 2, p. 459-485, July 2013. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772013000200012&lng=en&nrm=iso>. access on 16 Mar. 2021.

Published

2022-11-25

Issue

Section

ARTIGO

How to Cite

BASSANI, LUIZ ADEMIR. Considerations about work and low flow in a public school in the interior state of Sao Paulo. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 37, n. 1, p. 55–67, 2022. DOI: 10.30681/21787476.2022.37.5567. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5359. Acesso em: 6 mar. 2025.