Public governance in higher education management: a study at the Federal University of the Jequitinhonha and Mucuri Valleys

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2022.37.6984

Keywords:

Governance in the Public Sector, Federal Universities, Recommendations

Abstract

This article performs a literature review regarding studies developed on governance applied to Brazilian federal universities and seeks to answer through documentary research how UFVJM has exercised governance practices in the public sector in its management model with a focus on the different aspects related to management improvement. The result of the research showed that UFVJM is at an intermediate level of governance capacity in the public sector. This performance when compared with institutions of the same segment and legal nature can be considered satisfactory, since according to the Public Governance Self-Assessment Report of the Federal Court of Accounts, the average performance in the public governance index of Federal Higher Education Institutions Brazilian companies are also at an intermediate level ranging from 40% to 70% on a scale of 0 to 100%.

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Author Biographies

  • Darliton Vinicios Vieira, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

    Licenciado em Matemática pela FAFIDIA/UEMG, Mestre em Educação pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), Servidor Público da Carreira Técnico-Administrativo com lotação na Pró-Reitoria de Planejamento e Orçamento da UFVJM e atualmente ocupa o cargo de Diretor de Orçamento da UFVJM. Atuou como tutor nos cursos ``a distância de licenciatura em Matemática, Química e Física da UFVJM e professor da educação básica no ensino de física na Escola Estadual Professor Gabriel Mandacarú.

  • Claudio Eduardo Rodrigues, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

    Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Uberlândia (1999), mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2003) e doutorado em Filosofia pela Universidade Federal de São Carlos (2009). Atualmente é professor efetivo da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus Janaúba - MInas Gerais. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Filosofia, atuando principalmente nos seguintes temas: David Hume, Thomas Hobbes, ética, política. Também desenvolve ações de pesquisa e extensão em torno de temáticas relacionadas à educação, cultura e negritude, gestão educacional e suas relações com evasão, retenção, prática docente e conduta ética do educador.

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Published

2022-11-25

Issue

Section

ARTIGO

How to Cite

Public governance in higher education management: a study at the Federal University of the Jequitinhonha and Mucuri Valleys. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 37, n. 1, p. 69–84, 2022. DOI: 10.30681/21787476.2022.37.6984. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6586.. Acesso em: 22 jul. 2024.

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