Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2023.E392313

Keywords:

Neoconservatism, Bible reading, critical education, secularism

Abstract

ABSTRACT: In recent years, there has been a resurgence of conservatism in Brazil. This front has begun to adopt new forms of political action in order to manifest itself throughout society. Within this issue, this paper discusses the offensive in the field of education through municipal legislations that imposed Bible reading in public schools. To do so, the study was conducted based on bibliographic and documentary research. Finally, we found that the neoconservative materialization, characterized by fundamentalist-religious premises, threatens the state and the secular education envisioned in legal frameworks, as well as the true purpose of the school as a place of diversity and critical education.

 

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Author Biography

Juan Marco da Silva Viana, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul UFMS, Campus de Aquidauana

Possui graduação em Geografia/Licenciatura (2021) e Mestrado em Geografia (2023) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS-CPAq). Foi bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) pelo Programa de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) entre 2017 e 2019, pelo Programa de Residência Pedagógica de 2020 a 2021, e como aluno de Mestrado (2021-2023). Atualmente é professor de Geografia na escola Fatorial Curso Preparatório (2023). Como pesquisador, atua principalmente nos seguintes temas: Ensino de Geografia, Políticas Públicas Educacionais e Políticas Neoliberais

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Published

2023-11-09

How to Cite

VIANA, Juan Marco da Silva. Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e392313, 2023. DOI: 10.30681/21787476.2023.E392313. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835. Acesso em: 17 may. 2024.