Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2023.E392313Keywords:
Neoconservatism, Bible reading, critical education, secularismAbstract
ABSTRACT: In recent years, there has been a resurgence of conservatism in Brazil. This front has begun to adopt new forms of political action in order to manifest itself throughout society. Within this issue, this paper discusses the offensive in the field of education through municipal legislations that imposed Bible reading in public schools. To do so, the study was conducted based on bibliographic and documentary research. Finally, we found that the neoconservative materialization, characterized by fundamentalist-religious premises, threatens the state and the secular education envisioned in legal frameworks, as well as the true purpose of the school as a place of diversity and critical education.
Downloads
Metrics
References
AQUIDAUANA, 2019. Lei n.º 2.653/2019. Disponível em: <https://bit.ly/3iWgOqk>. Acesso em: 20 jul. 2021.
AZEVEDO, M. C.; LIMA, M. A. A. Fake news e pós-verdade na construção do Neoconservadorismo no Brasil pós-2013 e os efeitos nas eleições de 2018. Letrônica, v. 13, n. 2, abr-jun, 2020, p. 1-14.
BARROCO, M. L. S. Não passarão! Ofensiva neoconservadora e Serviço Social. Serviço Social & Sociedade, n. 124, out-dez, 2015, p. 623-636.
BLANCARTE, R. J. La laicidad mexicana: retos y perspectivas. 2000. Disponível em: <https://bit.ly/3xcUm1d>. Acesso em: 18 jul. 2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <https://bit.ly/3ypBCNv>. Acesso em: 10 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.º
394/96. Disponível em: <https://bit.ly/3i7MQAe>. Acesso em: 23 jul. 2021.
CAMPINA GRANDE, 2019. Lei n.º 7.280/2019. Disponível em: <https://bit.ly/3BPopiV>. Acesso em: 30 jun. 2021.
CAMPINA GRANDE, 2022. AÇÃO DIRETA DE INCONSTITUCIONALIDADE Nº 0805997-05.2021.8.15.0000. Disponível em: <https://www.conjur.com.br/dl/lei-leitura-biblia.pdf>. Acesso em: 27 out. 2023.
CANDAU, V. M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. (orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógica. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 13-38.
CUNHA, L. A. A Educação Brasileira na Primeira Onda Laica: do Império à República. 1. ed. Rio de Janeiro: Edição do Autor, 2017.
DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
FISCHMANN, R. Estado laico, educação, tolerância e cidadania: para uma análise da concordata Brasil-Santa Sé. 1. ed. São Paulo: Factash Editora, 2012.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
GAWRYSZEWSKI, B.; MOTTA, V. A ofensiva conservadora-liberal na educação: elementos para uma análise da conjuntura contemporânea. Revista Trabalho Necessário, v. 15, n. 26, jun. 2018, p. 6-29.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.
LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
PALÚ, J.; PETRY, O. J. Neoliberalismo, globalização e neoconservadorismo: cenários e ofensivas contra a educação básica pública brasileira. Práxis Educativa, v. 15, jun. 2020, p. 1-21.
RAMALHO, L. S. Diversidade cultural na escola. Rev. Diversidade e Educação, v.3, n.6, p. 29-36, jul-dez, 2015, p. 29-36.
SOUZA, J. M. A. Tendências ideológicas do conservadorismo. Recife: Ed. UFPE, 2020.
TERESINA, 2021. Lei n.º 5.563/2021. Disponível em: <https://bit.ly/3zNkzVH>. Acesso em: 28 jun. 2021.
XANGRI-LÁ, 2020. Lei n.º 2.166/2020. Disponível em: <https://bit.ly/3zPIRya>. Acesso em: 28 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juan Marco da Silva Viana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".