BIOPSYCHOSOCIAL DIAGNOSIS FOR PROVIDING AN INCLUSIVE EDUCATION:

A POSSIBLE DISCUSSION

Authors

Keywords:

Inclusive education. Biopsychosocial Model. Specialized Educational Care.

Abstract

The inclusion of students with special educational needs is still a taboo in many educational institutions due to several factors, such as the lack of specific continuing education, outdated pedagogical political project, lack of infrastructural adaptations, etc. Therefore, this bibliographic study with a qualitative approach seeks to present the plausibility of the Biopsychosocial Model for the promotion of a more effective inclusive education. In addition, it presents a methodological proposal called "biopsychosocial diagnosis" that can help schools to position themselves in the face of possible demands for inclusion in pedagogical processes from a systemic perspective, in which various subjects and institutions interact and mutually complement each other to offer the Specialized Educational Care (AEE).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rebeca Ferreira Carvalho, Escola Municipal Nossa Senhora Aparecida Cáceres/MT

    É professora da Educação Básica, Ensino Fundamental I, na Escola Municipal Nossa Senhora Aparecida localizada na fronteira Brasil/Bolívia, município de Cáceres. Tem Licenciatura em Letras, Pedagogia, Filosofia e Sociologia; Especialização em Educação do Campo-Saberes e Fazeres da Terra e em Planejamento Educacional. É mestra em Educação Inclusiva – Mestrado Profissional em Educação Inclusiva pela Universidade do Estado de Mato Grosso.

References

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Nota Técnica nº 04 / 2014 / MEC / SECADI / DPEE. Brasília, DF, 23 jan. 2014. Disponível em: https://bit.ly/3JBpGOJ. Acesso em 10 abr. 2022.

BRASIL. Decreto n. º 6.949, de 25 de agosto de 2009 - Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Brasília, DF, 25 ago. 2009. Disponível em: https://bit.ly/3K1OCzg. Acesso em: 18 jan. 2022.

CARVALHO, R, F. Um estudo sobre a educação inclusiva na fronteira do Brasil com a Bolívia, região do pantanal matogrossense. 2022. Dissertação (Mestrado em Educção Inclusiva) - Programa de Pós-graduação em Educação Inclusiva (PROFEI), Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Sinop, 2022a.

CARVALHO, R, F. Guia educacional: como as escolas podem implementar o modelo biopsicossocial para prmover inclusão em área de fronteira ou em outros espaços? Produto Pedagógico (Mestrado em Educção Inclusiva) - Programa de Pós-graduação em Educação Inclusiva (PROFEI), Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT),. Sinop, 2022b.

DINIZ, F. O que é deficiência?. São Paulo : Brasiliense, 2007.

FELIX, T, S. Concepções do psicossiocial e a política de saúde mental brasileira. Dissertação (mestrado) apresentada ao Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.

FRANÇA, T, H. Modelo Social da Deficiência: uma ferramenta sociológica para a emancipação social. Lutas Sociais, São Paulo, vol.17 n.31, p.59-73, jul./dez. 2013. Disponível em:https://bit.ly/3Aub93r. Acesso em: 29 ago. 2022.

GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. São Paulo: LTC, 1988.

LARA, L, F. Gestão de pessoas e o desafio da inclusão das pessoas com deficiência: Uma Visão Antropológica Da Deficiência. Revista Capital Científico – Eletrônica, v. 11, n. 3, pp. 121-142, 2013.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE – OMS. Relatório mundial sobre deficiência. 2011. Disponível em: https://bit.ly/3BLukYQ.Acesso em: 14 fev. 2021.

PRYCHODCO, R, C.; FERNANDES, P.; BITTENCOURT,Z, L, C. Da ambiguidade discursiva às possibilidades de ação no campo da Educação Inclusiva em Portugal. Revista Educação Especial, vol. 32, 2019, Janeiro-, pp. 1-23.

WORLD HEALTH ORGANIZATION; INSTITUTO NACIONAL DE SERVICIOS SOCIALES (‎1994). Clasificación internacional de deficiencias, discapacidades y minusvalías: manual de clasificación de las consecuencias de la enfermedad: publicada de acuerdo con la resolución WHA29.35 de la Vigésimo novena Asamblea Mundial de la Salud [em linha]. Madrid: Instituto Nacional de Servicios Sociales, 1976. Disponível em < https://bit.ly/3JCM8r6. > Acesso em 20 de fev. de 2021.

TREMAIN, S. On the subject of impairment. In: CORKER, M; SHAKESPEARE, T. Disability/postmodernity: embodying disability theory, Canada, Bloomssury, 2002.

UPIAS: The Union of the Physically Impaired Against Segregation. Fundamental principles of disability. London: UPIAS, 1976.

Published

2022-12-21

How to Cite

Carvalho, R. F. (2022). BIOPSYCHOSOCIAL DIAGNOSIS FOR PROVIDING AN INCLUSIVE EDUCATION:: A POSSIBLE DISCUSSION. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 12(2). https://periodicos.unemat.br/index.php/recs/article/view/10646