INVOLVEMENT OF PARENTS AND TEACHERS IN IMPROVING THE READING TEACHING AND LEARNING PROCESS OF STUDENTS IN THE 3RD CLASS OF THE COMPLETE PRIMARY SCHOOL OF VAZ - BEIRA CITY - (2021-2022)
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i1.12216Keywords:
Envolvimento, Pais e Encarregados de Educação e LeituraAbstract
The involvement of parents and/or guardians has been one of the topics of debate in the construction of a participatory education aimed at improving the quality of the teaching and learning process these days and constitutes one of the main priorities of the Mozambican government. This article aims to analyze the involvement of parents and guardians in improving the process of teaching and learning to read for 3rd grade students at EPC do Vaz - In Beira City. In order to achieve the objectives set out in this research, we resorted to descriptive qualitative research, the bibliographic method, the inductive method, using observation and interview techniques. As for your sample, we used the intentional criterion taking into account the type of study in terms of its approach and objectives. Of the 45 parents and/guardians interviewed, 24 reveal in this investigation that the causes of their weak involvement in the teaching and learning process of their students have been the lack of time due to occupations in the service, 5 are not good at reading and 16 they have an explainer who replaces their role, due to their unavailability. From the data collected and processed, we conclude that the level of involvement of parents and guardians is so low, despite the fact that they play a fundamental role in improving the quality of the process of teaching and learning to read for students.
Downloads
References
COSME, A. TRINDADE, R. (2002), Manual de sobrevivência para os professores. Edição ASA.
DAVIES, D. (1989). As escolas e as famílias em Portugal: realidade e perspectivas, Lisboa.
LOURENÇO, L. P. R. (2008). Envolvimento dos encarregados de educação na escola: concepções e práticas, Lisboa. Disponivel em: https://core.ac.uk/download/pdf/12421579.pdf
MARQUES, R. (2000). Dicionário: Breve de pedagogia, Lisboa.
MARQUES, R., (2001). Educar com pais. Lisboa: Editorial presença.
PEREIRA, M. (2008). A relação entre pais e professores: uma construção de proximidade para uma escola de sucesso. Universidade de Málaga. Disponível em: http://www.eses.pt/usr/ramiro/docs/etica_pedagogia/dicionario%20pedagogia.pdf
PICANÇO, A. L. B. (2002). A relação entre escola e família: as suas implicações no processo de ensino-aprendizagem, Lisboa.
PRADO, M. D. L. (1996). O livro infantil e a formação do leitor. Petrópolis: Vozes. Disponível em: https://www.worldcat.org/title/livro-infantil-e-a-formacao-do-leitor/oclc/43530685
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.