USE OF DIGITAL TECHNOLOGY RESOURCES IN DEGREES IN MATHEMATICS AT PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN MATO GROSSO
Keywords:
Teacher training, Digital technology resources, SoftwareAbstract
This article arose from a paper entitled “Curricular insertion of digital technology resources in the teacher education of Mathematics in public universities of Mato Grosso”, whose objective was to analyze the curriculums of licentiate courses in Mathematics of three public institutions of higher education (UFMT, UNEMAT and IFMT), located in the state of Mato Grosso, identifying in the curriculum the insertion of the use of digital technology resources in the education of students of licentiate in Mathematics and the perceptions of the education teachers. It is a documentary (analysis of official curricular documents) and field research with semi-structured interviews applied to a sample of 10 teachers who teach subjects related to the use of Resources of Digital Technology (RTD) in licentiate courses in Mathematics in the researched institutions. The data collected in the semi-structured interview was analyzed through the technique of content analysis (whose categories were constructed along the data analysis), specifically, for this article we discuss the category use of digital technology resources. The results reveal that, in the perceptions of the researched education teachers, the use of RTD contributes positively in diverse ways, for “assimilation of content” as well as in preparing the licentiate students for the use of softwares in schools of Basic Education, but, nevertheless, some studies to verify the efficiency of this insertion in the practices of future teachers are needed.
Downloads
References
BOGDAN Robert C; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação – Uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miriam Godoi. Informática e Educação Matemática. 2ªed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
BORBA, Marcelo de Carvalho; SCUCGLIA, Ricardo; GADANIDIS, George. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. Sala de aula e internet em movimento. 1.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
CARNEIRO, Reginaldo Fernando. Da Licenciatura ao início da docência: vivências de professores de Matemática na utilização das tecnologias da informação e comunicação. 2008, 171p. Dissertação, Mestrado em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.
CYSNEIROS, Paulo Gileno. Novas tecnologias na sala de aula: melhoria do ensino ou inovação conservadora? Anais do Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, v. 12, n. 1, 1999. UNIANDES – lidie, p. 11-24.
KAPITANGO-A-SAMBA, Kilwangy Kya. História e Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências Naturais: o conselho e as perspectivas a partir de documentos oficiais, pesquisas e visões dos formandos. 2011. 384p. Tese, Doutorado em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
KENSKI, Vani. Educação e tecnologias o novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas: Papirus, 2015.
MALTEMPI, Marcus Vinicius. Educação Matemática e tecnologias digitais: reflexões sobre prática e formação docente. Acta Scientiae Canoas. v. 10, n.1, p. 59-67, jan./jun. 2008. Disponível em: Acesso: em 06 fevereiro 2018.
MARIN, Douglas. PENTEADO, Miriam Godói. Professores que Utilizam Tecnologia de Informação e Comunicação para Ensinar Cálculo. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo v. 13, n. 3, pp.527-546, 2011. Disponível em: <http://www.pucrs.br/ciencias/viali/tic_literatura/artigos/tic_professores/5998.pdf> Acesso em: 06 fevereiros de 2018.
MORAN, José Manuel. Como utilizar a Internet na Educação. Disponível em: Acesso em 01/02/2019.
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus. 2000.
SANTOS, Ivan Nogueira dos. Explorando conceitos de Geometria Analítica Plana utilizando Tecnologias da Informação e Comunicação: uma ponte do Ensino Médio para o Ensino Superior construída na formação inicial do Professor de Matemática. 2001 165p. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática Universidade Federal de Ouro Preto-SP.2011.
SANTOS, Rosana dos; LORETO, Aline Brum; GONÇALVES, Juliano Lucas. Avaliação de softwares em matemática quanto a sua funcionalidade e tipo de licença para uso em sala de aula, REnCiMa, Pelotas, v. 1, n. 1, p. 47-65, 2010.
TAJRA, Sanmya Feitosa. Informática na Educação: Novas Ferramentas Pedagógicas para o professor da atualidade. 8 ed. São Paulo: Érika, 2010.
VALENTE, João Armando (Org.), Computadores e Conhecimento: repensando a educação. Campinas: UNICAMP, 1993.
VALENTE, João Armando. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP/NIED, 1999.
VALENTE, João Armando. Uso da internet em sala de aula. Educar-UFPR, Curitiba, n. 19, p. 131-146. 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.