INTEGRATIVE PROJECT INTERACTION: PROPOSALS AND CHALLENGES OF INTERDISCIPLINARITY IN THE INTEGRATED HIGH SCHOOL AT IFMT CAMPUS VÁRZEA GRANDE
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i2.12928Keywords:
Integrated Curriculum , Project-Based Learning, Science Fair, Scientific InitiationAbstract
This article describes the planning, execution and challenges of the InterAção Project, initiated in the 2023/1 academic semester at IFMT Campus Varzea Grande, which aimed to integrate curricular components of the Civil Construction Design (DCC) course to create a "Green Space" for students and exhibit the results at a Science fair held on campus. The literature review addresses the project method, curricular integration, and active methodologies, highlighting the relevance of Science Fairs (SF) and community interaction. The adopted methodology was a descriptive case study, with data collection through document analysis and participant observation. The results indicate that curricular integration and the interdisciplinary approach promote more meaningful and practical learning, increasing student motivation and preparing them for real-world challenges in the workforce. This article aims to serve as an inspiration for educators and institutions, demonstrating the feasibility and benefits of integrating general education and technical education.
Downloads
References
BACICH; Lilian; HOLANDA, Leandro. STEAM: integrando as áreas para desenvolver competências. IN: BACICH, L.; HOLANDA, L. (Org.). STEAM, em sala de aula: a aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimentos na educação básica. [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Penso, 2020.
BRANCO, Maria Luisa. O sentido da educação democrática: revisitando o conceito de experiência educativa em John Dewey. Educação e Pesquisa, v. 36, n. 2, p. 599-610, 2010. https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000200012
COSTA, Márcia Rosa da. Práticas Interdisciplinares da Educação Infantil ao Ensino Médio. In: POOLI, João Paulo; PICAWY, Maria Maira; ACOSTA, Ana Jamila; SCHEIBEL, Maria Fani; COSTA, Márcia Rosa da. Projetos interdisciplinares. Curitiba, Editora Intersaberes, 2013. p. 139-170.
COSTA, Luzinete Duarte; MELLO, Geison Jader; ROEHRS, Marfa Magali. Feira de ciências: aproximando estudantes da educação básica da pesquisa de iniciação científica. Ensino em Re-Vista, v. 26, n. 2, p. 504-523, 2019. https://doi.org/10.14393/er-v26n2a2019-10
DALCIN, Rodrigo; ROHDE, Luiz Fernando; FRANÇA, Denise Wesphal; FONSECA, Verônica Nóbrega Cavalcanti; ROBAINA, José Vicente Lima; OAIGEN, Edson Roberto. A Iniciação à Educação Científica e Compreensão dos Fenômenos Científicos: A Função das Atividades Informais. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 1, p. 1-10, jun. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1465/1868
FALCÃO SOBRINHO, José; DA COSTA FALCÃO, Cleire Lima. Feira de ciências: diálogo entre ensino, pesquisa e extensão. Em extensão, v. 14, n.2, p. 74-103, 2015. https://doi.org/10.14393/REE-v13n22014_rel04
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Papirus Editora, 2005.
FERREIRA, Fernanda Aires Guedes. Feiras de ciências: uma estratégia pedagógica para promoção da alfabetização científico-tecnológica no ensino médio. 2021. p.278. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Social, Belo Horizonte, 2021.
GODINHO, Janaina Dias. A iniciação à educação científica como ferramenta para a formação do jovem pesquisador: conhecendo as potencialidades procedimentais e atitudinais a serem desenvolvidas nos caminhos investigativos. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2008.
HENRIQUE, Ana Lucia Sarmento; NASCIMENTO, Jose Mateus de. Sobre práticas integradoras: um estudo de ações pedagógicas na educação básica. Holos, v. 4, p. 63-76, 2015. https://doi.org/10.15628/holos.2015.3188
HERNANDEZ, Fernando. Transgressão e mudança na educação: projetos de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
IFMT (2014). Projeto Pedagógico de Curso. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso.
LÓPEZ, Thiago Eduardo Sólla. Arquitetura da escola profissional e tecnológica: parâmetros de projeto para o ensino integrado no IFMT. Thiago Eduardo Sólla López – Cuiabá – MT, 2021.
MAGALHÃES, Walena de Almeida Marçal; PEREIRA, Antonia Lilia Soares. O uso da aprendizagem baseada em problemas no ensino técnico: projetos integradores como experiência interdisciplinar. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 5, n. 12, p. 274-287, 2019. https://doi.org/10.31417/educitec.v5i12.836
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. (Orgs.) Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 2-25.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários a educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2007.
MORAES, Roque. Ninguém se banha duas vezes no mesmo rio: Currículos em processo permanente de superação. In: MORAES, Roque; MANCUSO, Ronaldo. (Orgs). Educação em Ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijuí: Unijuí; 2006. 2ª ed. p. 15-41.
PAVÃO, Antônio Carlos; LIMA, Maria Edite Costa. Feiras de ciência, a revolução científica na escola. Revista Brasileira de Pós-Graduação, [S. l.], v. 15, n. 34, p. 1–11, 2019. https://doi.org/10.21713/rbpg.v15i34.1612.
RIBEIRO, Karyn Ferreira Antunes; VALIN JR, Marcos de Oliveira; CHEGURY, Juliana Queiroz Borges de Magalhães; SANTOS, Flávia Maria de Moura; RODRIGUES, Thiago Rangel; CURADO, Leone Francisco Amorim; NOGUEIRA, José de Souza. Efeito do sombreamento arbóreo na temperatura superficial e no fluxo de energia em diferentes coberturas urbanas em Cuiabá-MT. Sociedade & Natureza (UFU. ONLINE), v. 30, p. 183-204, 2018.
ROEHRS, Marfa Magali. Feiras de Ciências e semana Nacional de Ciências & Tecnologia como potenciais espaços formativos de formação continuada e contínua na Prática Pedagógica. (Tese de doutorado) REAMEC, Polo UFMT-Cuiabá /MT 2019.
SILVA, Nayane de Oliveira; ALMEIDA, Cristina Guilherme de; LIMA, Débora Raquel Sarmento. Feira de Ciências: uma estratégia para promover a interdisciplinaridade. Revista Destaques Acadêmicos, v. 10, n. 3, p. 15-26, 2018. https://doi.org/10.22410/issn.2176-3070.v10i3a2018.1727
SILVA, Fredson Pereira da; SILVA, Camila Castro e. Uma abordagem sobre a importância da interdisciplinaridade no ensino da educação ambiental na escola. Revista Brasileira de Meio Ambiente, vol. 8, n. 4, p. 57-67, 2020. https://revistabrasileirademeioambiente.com/index.php/RVBMA/article/view/534
TIEPOLO, Liliani Marilia; DENARDIN, Valdir Frigo; OLIVEIRA, Pedro Sarkis Simões de; ONOFRE, Erica Vicente; CARDOSO, Emanuel Rodrigues; DIAS, Elisama; SPRING, Valkiria; COSTA, Carlos Claudio; BORGES, Andressa Luz; SILVA, Valner Wasilewski da; CRUZ, Cleonice Schull; Antiquera, Matheus Santana; LIMA, Gabriel Rodrigues. Conexão de saberes: a experiência interdisciplinar do Programa de Educação tutorial comunidades do campo da UFPR. Revista Extensão em foco, v. 13, n. 1, p. 1-14, 2017. https://doi.org/10.5380/ef.v1i13.49498
VIANA, Patrícia Ferreira de Sousa. Um olhar sobre a prática educativa na formação em odontologia. Revista Educação Cultura e Sociedade, vol. 14, n. 1, p. 187-197, 2024. https://orcid.org/0000-0002.2776-2377
WESTPHAL, Denise; OAIGEN, Edson Roberto. Trilhas temáticas na construção da aprendizagem. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 2, p. 43-53, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1675
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.