Teaching the Akwẽ - xerente language at the Municipal School Professor Constantino Pedro de Castro, in Tocantínia, state of Tocantins

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/rtakaa.v2i1.13069

Keywords:

Xerente People, Akwẽ -Xerente language, Teaching and Learning

Abstract

This article represents the final project for the undergraduate course in Pedagogy, carried out at the Miracema do Tocantins campus. Its main objective is to investigate how the culture of the Xerente indigenous people, who live in the municipality, is addressed in the teaching-learning process of the Akwẽ Xerente language in urban municipal schools. The research has a theoretical, analytical and descriptive character, based on bibliographic studies by Collet et al (2014), Baniwa (2006), documents and field experiences. The aim was to analyze, through supervised internships, how the mother tongue of the Xerente people is being taught in the classroom at the Professor Constantino Pedro de Castro Municipal School, in addition to presenting relevant data on municipal educativo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • DANILO RODRIGUES CORSINO, Universidade Federal do Tocantins - UFT

    Discente graduado do curso de Licenciatura em Pedagogia  da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus de Miracema do Tocantins, Brasil. Endereço para correspondência: Rua Ana Barbosa, Vila Planalto, n° 433, Tocantínia do Tocantins, CEP; 77640-000.

References

BRASIL. (17 de março de 2008). LEI Nº 11.645, DE 10 março DE 2008. Fonte: Casa Civil da República: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm. Acesso em: 1 jan. 2017.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.

COLLET, Célia: Quebrando preconceitos: subsídios para o ensino das culturas e histórias dos povos indígenas / Célia Collet, Mariana Paladino, Kelly Russo. – Rio de Janeiro: Contracapa Livraria; Laced, 2014

ICAP. (Janeiro de 2018). Concursos Públicos. Fonte: ICAP- Instituto de capacitação, assessoria e pesquisa: https://concursos.icap-to.com.br/informacoes/50/

LUCIANO, Gersem dos Santos. O Índio Brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: MEC/SECAD; LACED/Museu Nacional,2006. 224p. (Coleção Educação Para Todos, Série Vias dos Saberes, n.1). ISBN 85-98171-57-3

TOCANTÍNIA. (08 de dezembro de 2021). O Centro de Referência do Projeto Leitura Viva é inaugurado em Tocantínia. Fonte: Prefeitura de Tocantínia:https://www.tocantinia.to.gov.br/blog/artigo/centro-de-referencia-do-projeto-leitura-viva-e-Inaugurado-em-Tocantínia

TOCANTÍNIA. (17 de 03 de 2012). Lei n. 411/2012 - Do Município de Tocantínia /TO. Fonte: Repositório Brasileiro de Legislações Linguísticas: https://direitolinguistico.com.br/repositorio/s/rbll/item/30#lg=1&slide=0

Published

2024-12-17

How to Cite

RODRIGUES CORSINO, D. (2024). Teaching the Akwẽ - xerente language at the Municipal School Professor Constantino Pedro de Castro, in Tocantínia, state of Tocantins. Revista Taka’a, 2(1), e2024002. https://doi.org/10.30681/rtakaa.v2i1.13069