THE APIAKÁ ROWING AT LEONARDO KRIXI APIAKÁ SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/rtakaa.v2i1.13223

Keywords:

Cultural Education, Decolonial Approach, Intergenerational Knowledge, Cultural Artifact, Community Engagement

Abstract

This article presents a culturally enriching educational activity carried out with students from the Leonardo Crixi Apiaká State School, in the Apiaká Kayabi Indigenous Land, in the municipality of Juara-MT, highlighting the work of high school students who carried out the traditional practice of making oars. The initiative provided a dialog between local cultural knowledge and the school curriculum, promoting an inclusive and decolonial approach in the school routine. By involving elders and community leaders, the activity provided a platform for intergenerational knowledge exchange and cultural preservation. The students not only learned practical handicraft skills, but also gained a deeper understanding of their cultural heritage and the importance of traditional practices.

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Author Biographies

  • Edilson Crixi Morimã, Escola Estadual Indígena Leonardo Crixi Apiaká - Seduc/MT

    Mestrando pelo Programa em Educação Intercultural Indígena da Universidade do Estado de Mato Grosso (Unemat). Professor da rede estadual de Mato Grosso (Seduc), Juara, Mato Grosso, Brasil. Aldeia Mayrob, Mato Grosso, Brasil.  ORCID: https://orcid.org/0009-0006-0377-4089 Lattes: http://lattes.cnpq.br/ 9722768364660169. E-mail: edilso.krixi@unemat.br.

  • Maria Helena Rodrigues Paes, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Intercultural Indígena da Universidade do Estado de Mato Grosso (Unemat), Campus de Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1470-9366. E-mail: ninhapaes@unemat.br.

  • Neodir Paulo Travessini, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Intercultural Indígena da Universidade do Estado de Mato Grosso (Unemat) ORCID: https://orcid.org/0009-0099-7227-7205.

    Lattes: http://lattes.cnpq.br/5019828060804740. E-mail: neodir@unemat.br

  • Lisanil da Conceição Patrocínio Pereira, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutora em Geografia pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora dos Programas de Pós-Graduação em Educação Intercultural Indígena e Geografia da Universidade do Estado de Mato Grosso (Unemat). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8733-8255.

    Lattes: http://lattes.cnpq.br/5019828060804740. E-mail: lisanilpatrocinio@gmail.com.

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Published

2024-12-18

How to Cite

Morimã, E. C. ., Paes, M. H. R. ., Travessini, N. P., & Pereira, L. da C. P. . (2024). THE APIAKÁ ROWING AT LEONARDO KRIXI APIAKÁ SCHOOL. Revista Taka’a, 2(1), e2024007. https://doi.org/10.30681/rtakaa.v2i1.13223