CONNECTING ROOTS: THE IMPORTANCE OF THE ‘INDIGENOUS KNOWLEDGE ACTION’ PROJECT IN THE SCHOOL CURRICULUM

Authors

Keywords:

Balatiponé, Culture, Ethnomathematics

Abstract

This article is part of the research for the master's thesis, developed in the Sctrito Sensu Postgraduate Program, Professional Master's Degree, in “Teaching in an Intercultural Indigenous Context” at the State University of Mato Grosso, and deals with the ethnomathematics present in the traditional agriculture of Balatiponé-Umutina people. The objective is to present an experience lived in research at the Jula Paré school on traditional farming, as it is a topic worked on at the school as pedagogical content since 2016, therefore, it is part of the school curriculum. The research is of a qualitative and participatory nature, developed collaboratively with school students, with other people from the community, in addition to interviews with some elders, who have knowledge about the traditional agriculture. As for the theoretical framework, we spoke with authors who deal with the theme of this work, such as D'ambrósio, Beltz, Ribeiro, among others, and also read the National Curriculum Reference for indigenous schools-RCNEI, an important document that addresses indigenous school education, in general. This work is part of the cultural educational policy of the Balatiponé people in making the school intercultural and specific and also with learning from ethnomathematics. It was a pedagogical experience that allowed relationships to be established between empirical knowledge and mathematical and ethnomathematical concepts, and which also resulted in an educational product for students in the initial years of the Jula Paré State School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jairton Kupodonepá, Escola Estadual Indígena Jula Paré, Barra do Bugres/MT

Mestre em Ensino em Contexto Indígena Intercultural pela Universidade do Estado de Mato Grosso,

Professor na Escola Estadual Indígena Jula Paré, Barra do Bugres/MT

http://orcid.org/0009-0006-0625-1099

Waldinéia Antunes de Alcântara Ferreira, Universidade do Estado de Mato Grosso

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Graduada em Licenciatura em Pedagogia e Ciências Biológicas (UNEMAT). Professora da Faculdade Indígena Intercultural (FAINDI) da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) e dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) e em Ensino em Contexto Intercultural Indígena (PPGECII).

References

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para as escolas indígenas. Brasília: MEC/SEF,1998.

BELTZ Leilacir: Roças Indígenas no Estado de Mato Grosso: Educação Ambiental e Sustentabilidade entre os Estudantes da Faculdade Indígena Intercultural – Cáceres. Mato Grosso, Brasil 2012.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática, tendências em educação matemática 2013. Disponível em https://moodle.ifsc.edu.br/mod/book/view.php?id=224228&chapterid=28608

SILVA, Adailton Alves da e JESUS, Lori Hack. Práticas pedagógicas em matemática. Cuiabá: VT Print, 2021.

TARDO RIBEIRO, Rhuan Guilherme; PARRILHA DA SILVA, Josie Agatha. A etnomatemática como ferramenta do saber/fazer matemático nos artesanatos dos bichinhos de madeira do povo Guarani. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e392303, 2023. DOI: 10.30681/21787476.2023.E392303. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434. Acesso em: 17/11/2023.

MONZILAR, Eliane Boroponepa: A Escola e o Ensino do Povo Balatiponé-Umutina no Território Indígena: A Educação Indígena e a Educação Escolar. Movimento-Revista de Educação, Niterói, ano 7, n. 13, p. 61-93, maio/ago. 2020.

MONZILAR, Edna e FERREIRA, Waldinéia Antunes de Alcântara. A importância de apreender o meio ambiente através da espiritualidade e cultura do povo Balatiponé-Umutina. Revista Habitus. Goiânia, v. 21, n.1, p. 9-19, jan./jul. 2023. Disponível: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13214/6387 Acesso: 14/11/2023.

RIBEIRO, Paulo Cesar Carvalho. Pedagogia da roça: cartografias de saberes culturais que orientam práticas de trabalho e relações sociais na roça de mandioca. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2018.

ZOIA, Alceu; MENDES, Matilde. Alguns aspectos da luta pela efetivação do direito à autodeterminação do povo indígena Paiter Suruí: a educação, a cultura e a terra. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. 247–268, 2020. DOI: 10.30681/21787476.2020.33.247268. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4794. Acesso em: 10/11/2023.

Published

2024-04-17

How to Cite

Kupodonepá, J., & Ferreira, W. A. de A. (2024). CONNECTING ROOTS: THE IMPORTANCE OF THE ‘INDIGENOUS KNOWLEDGE ACTION’ PROJECT IN THE SCHOOL CURRICULUM. Revista Taka’a, 1, e392304. Retrieved from https://periodicos.unemat.br/index.php/rtakaa/article/view/12452

Issue

Section

Artigos