Enunciative operations in textual interpretation: reflections on the notion of AMAR

Authors

  • Lidiany Pereira dos Santos Universidade Federal do Piauí https://orcid.org/0000-0002-2445-1397
  • Marlene Aparecida Viscardi Mantovani Universidade Federal de São Carlos
  • Solange Christiane Gonzalez Barros Secretaria de Educação do Estado de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.30681/2594.9063.2021v5n1id5996

Keywords:

enunciative operations, notion, textual interpretation, lexicon

Abstract

This article aims to reflect about the work with textual interpretation and the language realized in the classroom, having the notion “love” as its starter. The notions are captured through words, but they do not correspond to a lexicon in a determined language. However, we apprehend the notions through specific languages and, therefore, it is always through lexicon, i.e., through enunciative operations. As it is related to questions which involve teaching, it is important to highlight the significance of reflecting about some of the bases of the Theory of Predicative and Enunciative Operations – TPEO – from the linguist Antoine Culioli. Although the Culiolinian Theory has not been exclusively interested in teaching, it contributes to the development of the language activity, providing the students’ linguistic-cognitive development, who build the notional domain and with their creativity, pondering about their own language. The choice of using the Enunciative Theory is justified by the fact that we consider it a theoretical reference which is fundamental to the language teaching-learning development and, consequently, to the students’ linguistic-cognitive development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lidiany Pereira dos Santos, Universidade Federal do Piauí

    Possui Doutorado em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (2020) com a linha de pesquisa Ensino de Língua Materna na perspectiva da enunciativa do teórico francês Antoine Culioli, Mestrado em Letras pela Universidade Federal do Piauí (2013), Especialização em Linguística e Ensino pela Universidade Estadual do Piauí (2009) e Graduação em LETRAS-PORTUGUÊS pela Universidade Federal do Piauí (2007). Atualmente é Professora Adjunta, Dedicação Exclusiva (DE) na Universidade Federal do Piauí (UFPI), Campus Picos. Foi Professora Substituta 20h na Universidade Estadual do Piauí entre 2011 e 2012; trabalhou nessa mesma IES como Professora Formadora II no PARFOR/UESPI com os Cursos de Pedagogia, Letras Português e Letras Espanhol; trabalhou também como Supervisora de Estágio Supervisionado I e II em 2014 e como Coordenadora do Estágio Supervisionado III em 2015 no Curso de Letras Português na modalidade Educação a Distância e ministrou a disciplina Fonética e Fonologia. Foi Professora Substituta 40h na UFPI entre 2014 e 2016 e atuou também como Professora Formadora II no PARFOR/UFPI em janeiro de 2016. Foi Professora de Língua Portuguesa Classe C 20h na Prefeitura Municipal de Teresina. Foi também Coordenadora do Curso de Letras Português no Campus de Picos no período de junho de 2017 a março de 2018.

  • Marlene Aparecida Viscardi Mantovani, Universidade Federal de São Carlos

    Possui graduação em PEDAGOGIA pela UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS (1985), graduação em LETRAS pela UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (1999), Mestrado em LÍNGUA PORTUGUESA E LINGÜÍSTICA pela UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (2002) e Doutorado em LINGUA PORTUGUESA E LINGUÍSTICA pela UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (2007). Pós-doutorado pela UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS.

  • Solange Christiane Gonzalez Barros, Secretaria de Educação do Estado de São Paulo

    É formada (2003) em Letras - Português/Inglês pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), mestre (2011) e doutora (2017) em Linguística, na área de Ensino e Aprendizagem de Línguas pela mesma universidade. Com o apoio da agência de fomento CAPES, realizou seu doutorado sanduíche no Centro de Linguística da Universidade Nova de Lisboa, Portugal. É professora efetiva (PEBII) da rede pública de ensino do Estado de São Paulo desde 2005. Tem se dedicado ao ensino de língua estrangeira moderna (Inglês) e materna. Em relação à língua portuguesa, tem desenvolvido o seu trabalho principalmente na análise linguística, produção e interpretação de textos. Possui experiência na área de Linguística, com ênfase em Enunciação e Análise Linguística. 

References

CULIOLI, A. Notes du Seminaire de D.E.A. Université de Paris 7 – 1983-1984. Départament de recherches linguistiques (D.R.L), 1985. P.1-46.

___________. Pour une linguistique de l’ énonciation. Tome 1, Paris: Ophrys, 1990.

___________. Pour une linguistique de l’ énonciation. Tome 2, Paris: Ophrys, 1999a.

___________. Pour une linguistique de l’ énonciation. Tome 3, Paris: Ophrys, 1999b.

___________. Pour une linguistique de l’énonciation. Tome IV – Tours e Détours. Édition préparée por Rémi Camus – Limoges, Lambert-Lucas, 2018.

DANZA, H. C; DA SILVA, M. A. M. Projeto de vida: construindo o futuro. São Paulo: Editora Ática, 2020.

DE VOGÜE, S. Calcul des valeurs d’un énoncé au présent. Travaux de linguistique 40. Bruxelles, Duculot, p. 1-54, 2000.

DE VOGUÉ, S.; FRANCKEL, J-J; PAILLARD, D (org.). Linguagem e enunciação: representação, referenciação e regulação. São Paulo: Contexto, 2011.

SILVA, R. P. Programa paulista inova educação (2020): o mercado adentrando a escola. Brazilian Journal of Development, v. 7, n.3, p. 23348-23367, 2021.

VALENTIM, H. T. Predicação de existência e operações enunciativas. Lisboa: Edições Colibri, 1998.

VIGNAUX, G. Le discours acteur du monde: énonciation, argumentation et cognition. Paris: Ophrys, 1988.

Published

2021-11-23

How to Cite

Enunciative operations in textual interpretation: reflections on the notion of AMAR. (2021). Traços De Linguagem - Revista De Estudos Linguísticos, 5(1). https://doi.org/10.30681/2594.9063.2021v5n1id5996

Similar Articles

11-20 of 31

You may also start an advanced similarity search for this article.