Computer programming as a metacognitive strategy and its possibilities for mathematics teaching
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2023.E392302Keywords:
Metacognitive strategies, Computer Programming, Mathematics TeachingAbstract
This paper aims to carry out a study on metacognition, identifying its relationships with the teaching and learning process, computer programming and the teaching of mathematics. Initially, we tried to review the topic of metacognition, covering its main concepts and principles. Then, we highlight the contributions of knowledge and metacognitive strategies in the educational field. In a third moment, we discuss the use of computer programming as a metacognitive strategy. Finally, we propose and analyze the teaching of programming as a metacognitive strategy that can be used in the teaching of mathematics.
Downloads
References
ACCO, F.; ROSA, C. T. Metacognição e funções executivas: em busca de diálogos. Revista Insignare Scientia – RIS [online]. Cerro Largo, RS. v. 4, n. 6, p. 336-352, 2021.
ASCENCIO, A. F. G. CAMPOS, A. V. de C. Fundamentos da programação de computadores: algoritmos, PASCAL, C/C++ (padrão ANSI) e JAVA. São Paulo, SP: Pearson Education do Brasil, 2012.
BATISTELA, F.; TEIXEIRA, A. C. A programação de computadores como processo metacognitivo: uma experiência na escola de hackers. REVISTA INTERSABERES, v. 13, n. 30, p. 624-640, 26 fev. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22169/revint.v13i30.1497 Acesso em: 15 fev. 2022.
BEACH, P. T. et al. Explicitar lo abstracto: la función de la metacognición en la enseñanza y el aprendizaje. Bethesda, Maryland, EUA: Organización del Bachillerato Internacional, 2020. Disponível em: https://www.ibo.org/globalassets/publications/ib-research/policy/metacognition-research-brief-sp.pdf Acesso em: 15 fev. 2022.
CHAHON, M. Metacognição e resolução de problemas aritméticos verbais: teoria e implicações pedagógicas. Revista do Departamento de Psicologia. Niterói, RJ, v. 18, n. 2, p. 163-176, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-80232006000200012 Acesso em: 15 fev. 2022.
CORMEN, T. H. et al. Algoritmos: teoria e prática. São Paulo, SP: Elsevier, 2012.
DANTAS, C.; RODRIGUES, C. C. Estratégias metacognitivas como intervenção psicopedagógica para desenvolvimento do automonitoramento. Rev. Psicopedagogia, v. 30, n. 93, p. 226-235, 2013. Disponível em: https://cdn.publisher.gn1.link/revistapsicopedagogia.com.br/pdf/v30n93a09.pdf Acesso em: 13 fev. 2022.
DAVIS, C.; NUNES, M. M. R.; NUNES, C. A. A. Metacognição e sucesso escolar: articulando teoria e prática. Cadernos Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, p. 205-230, 2005. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/cp/v35n125/v35n125a11.pdf Acesso em: 15 fev. 2022.
GRANGEAT, M. A metacognição, um apoio ao trabalho dos alunos. Coleção Ciências da Educação Século XXI, Porto: Porto Editora, 1999.
JOU, G. I.; SPERB, T. M. A Metacognição como Estratégia Reguladora da Aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica [online]. Porto Alegre, RS. v. 19, n. 2, p. 177-185, 2006. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18819203 Acesso em: 13 fev. 2022.
MASSA, N. P. Mapeamento do pensamento computacional por meio da ferramenta scratch no contexto educacional brasileiro: análise de publicações do Congresso Brasileiro de Informática na Educação entre 2012 e 2017. 2019. 155f. Dissertação (Mestrado em Inovação Tecnológica) - Programa de Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, 2019.
PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1994.
PAPERT, S. LOGO: computadores e educação. São Paulo, SP: Brasiliense, 1985.
PORTILHO, E. M. L.; DREHER, S. A. S. Categorias metacognitivas como subsídio à prática pedagógica. Educação e Pesquisa, São Paulo, SP, v. 38, n. 01, p. 181-196, 2012. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/ep/v38n01/v38n01a12.pdf Acesso em: 15 fev. 2022.
POZO, J. I. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.
RIBEIRO, C. Metacognição: um apoio ao processo de aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica [online]. Porto Alegre, RS. v. 16, n. 1, p. 109-116, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-79722003000100011. Acesso em: 13 fev. 2022.
ROSA, T. W. da R. Metacognição no Ensino de Física: da concepção à aplicação. Passo Fundo, RS: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nayara Poliana Massa, Guilherme Saramago de Oliveira, Anderson Oramisio Santos; Juliana Rosa Alves Borges

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".














