Supervised curricular internships: pedagogical experiences of inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2023.E392312

Keywords:

Inclusion, University Education, Supervised curricular internship.

Abstract

This article presents the experience of a student with autism spectrum disorder (ASD) in the supervised curricular internship subjects I and II in the Pedagogy course at the State University of Mato Grosso – UNEMAT. This text aims to present and reflect on how experiences of inclusion at the university are occurring from the perspective of the student, their colleagues and their teachers. Furthermore, how is the articulation between theory and practice, a basic characteristic of these mandatory subjects in the teacher training course. The methodological approach is configured as a case study and the data presented were produced through interviews and informal conversations with the student, classmates and supervised internship teachers. The experiences show the pedagogical possibilities that can be experienced, based on the principles of inclusive education, which allows access, retention and success for all students in all teaching modalities.

Downloads

Author Biographies

  • Ivone Jesus Alexandre, Universidade do Estado de Mato Grosso
    Doutora em Sociologia pela Universidade do Federal de São Carlos ( UFSCAR). Professora de Metodologia de Ensino - UNEMAT campus de Sinop/MT.
    Faculdade de Ciências Humanas e Linguagem -FACHLIN Departamento de Pedagogia
  • Caroline Mari Oliveira Galina, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutora em Ciências Ambientais pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT, Campus Cáceres/MT). Professora do curso de Pedagogia da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT, campus Sinop/MT). Assessora Pedagógica da Secretaria Municipal de Educação, Esporte e Cultura de Sinop/MT. Integrante do Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas, Inclusão, Diversidade e Diferenças (PPIDD/UNEMAT) e no Grupo de Pesquisa em Estudos Decoloniais (GPED/UFMS).

  • Francisco Gomes Pereira, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Mestre em letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLetras), na Universidade do Estado de Mato Grosso (2022). Professor da Universidade do Estado de Mato Grosso e da rede municipal da cidade Vera, MT. Integrante do Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas, Inclusão, Diversidade e Diferenças (PPIDD/UNEMAT).

References

BEZERRA, G. F. & ARAUJO, D. A.C. Em busca da flor viva: para uma crítica ao ideário inclusivista em educação. Educ. Soc. [online]. 2013, vol.34, n.123, pp.573-588. ISSN 1678-4626. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302013000200014. Acesso em 12 mai,2023.

FERRARI, M. A. L. Dias & SEKKEL, M.C.. Educação Inclusiva no Ensino Superior: Um Novo Desafio. Psicologia ciência e profissão, 2007, 27 (4), 636-647. Disponível em https://www.scielo.br/j/pcp/a/bv8ZgTdG4C7VMNZXzrDXdcz/?format=pdf&lang=pt .Acesso em 05 fev. de 2023.

FERREIRA, W. B.. O conceito de diversidade no BNCC- Relações de poder e interesses ocultos. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 299-319, jul./dez. 2015. Disponível em http//www.esforce.org.br>. Acesso em 09 fev. de 2021.

GOMES, N. L.. Políticas públicas para a diversidade. Sapere aude – Belo Horizonte, v. 8, n. 15, p. 7-22, Jan./jun. 2017.

KASSAR, M.C. M. & REBELO, A.S.. Abordagens da Educação Especial no Brasil entre Final do Século XX e Início do Século XXI. Rev. bras. educ. espec. [online]. 2018, vol.24, n.spe, pp.51-68. ISSN 1980-5470. Disponível em https://doi.org/10.1590/s1413-65382418000400005. Acesso: 15 de outubro de 2020.

MACIEL, M.M. & GARCIA FILHO, A. P.. Autismo: uma abordagem tamanho família. In: DÍAZ, Felix., et al., orgs. Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas [online]. Salvador:EDUFBA, 2009, pp. 224-235. ISBN: 978-85-232-0928-5. Available from SciELO Books <http://books.scielo.org>.

MARTINS, A. L. F. Avaliação dos distúrbios da linguagem no autismo infantil. 2011. Dissertação (Mestrado em Medicina) – Faculdade de Ciências da Saúde, Universidade da Beira Interior, Covilhã, Portugal, 2011. Disponível em: https://ubibliorum.ubi.pt/bitstream/10400.6/963/1/Tese%20Ana%20Lu%c3%adsa%20Martins.pdf. Acesso em: 24 mar. 2023.

MAS, N. A. Transtorno do Espectro Autista: história da construção de um diagnóstico. 2018. 103 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47133/tde-26102018-191739/publico/mas_me.pdf. Acesso em: 12 Ago. 2023.

MAZZOTTA, M. J. S.. Educação inclusiva - escola para todos. Conferência proferida no V Seminário Nacional do Instituto Nacional de Educação de Surdos, em 21/ 9/2000, Rio de Janeiro, RJ.

MOREIRA, P. S. T.. Autismo: a difícil arte de educar. Guaíba – RS: Universidade Luterana do Brasil – Ulbra – Campus Guaíba – RS, 2005.

PACHECO, R. V. C.; TONETTO, F. A. T.. O processo de inclusão de acadêmicos com necessidades educacionais especiais na Universidade Federal de Santa Maria. Revista Educação Especial | n. 27, p. 151- 167. 2006, Santa Maria. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4360/pdf. Acesso em 07 de fev. 2023.

PAPIM, A. A. P.. Autismo e aprendizagem- os desafios da educação especial. Porto Alegre, RS. Editora: FI, 2010. Disponível em: https://biblioteca.sophia.com.br/terminal/2764/Acervo/Detalhe/372477?returnUrl=/terminal/2764/Home/Index&guid=1659744001246. Acesso em 10 de mar. 2023.

SANTOS, W. L. & ALMEIDA, M. S.. Perspectivas e desafios da prática de estágio supervisionado no curso de pedagogia. Revista Científica da FASETE, 2015, p. 93-101. Disponível em: https://www.unirios.edu.br/revistarios/media/revistas/2015/9/perspectivas_e_desafios_da_pratica_de_estagio_supervisionado_no_curso_de_pedagogia.pdf>. Acesso em: 01 jun. 2023.

SASSAKI, R. Inclusão ou desinclusão? Uma análise do Decreto 10.502/2020. Revista Reação, 2020. Disponível em: https://revistareacao.com.br/inclusao-ou-desinclusao-uma-analisedodecreto-10-502-2020/. Acesso em: 25 mai. 2023.

SILVA, Solange Cristina da et al.. Estudantes com transtorno do espectro autista no ensino superior: analisando dados do INEP. Psicologia Escolar e Educacional. 2020, v. 24, p.01-09. Disponível em https://www.scielo.br/j/pee/a/fvzHNXfHzkFcPTMkcY9gPxd/?format=pdf&lang=pt. Acesso 03 mar.2023.

SILVA, M. L. A.. A ferramenta scratch: uma proposta lúdica de ensino para aprendizagem de estudantes com transtorno do espectro autista. Dissertação (Mestrado Mestrado em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias) – Universidade Norte do Paraná Local, 2022.

Site na organização mundial da saúde. Disponível em: https://www.paho.org/pt/brasil. Acesso em 05 de jan. 2020.

UNESCO. (1990). Declaração de Jomtien sobre Educação para Todos, Jomtiem: UNESCO.

UNESCO. (1994). Declaração de Salamanca Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Salamanca: UNESCO.

Published

2023-11-06

How to Cite

ALEXANDRE, Ivone Jesus; GALINA, Caroline Mari Oliveira; PEREIRA, Francisco Gomes. Supervised curricular internships: pedagogical experiences of inclusion. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e392312, 2023. DOI: 10.30681/21787476.2023.E392312. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11760. Acesso em: 21 apr. 2025.