THE CHALLENGES OF THE COVID-19 PANDEMIC IN THE BASIC EDUCATION SECTOR AND INEQUALITY IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.30681/faed.v40i.12437Keywords:
Education, Pandemic, InequalityAbstract
This article aims to analyze the impacts of the pandemic and the socioeconomic inequalities observed in the educational sector in Brazil. As a method, a bibliographic review was chosen based on published literature on teaching and learning during the pandemic period. The findings of the work demonstrate that the education sector in general and, more specifically, public education, suffered greatly from the serious consequences caused by the pandemic. Among the results, we were able to highlight that: (a) the adaptation of public schools to remote classes was slow, thus causing a delay in the educational process of students in this sector; (b) the inequalities observed in Brazil between public and private schools, there is an equal distance between urban and rural schools; (c) inequality was observed in the level of accessibility of technological resources to carry out remote classes.
Downloads
References
ABRUCIO, Fernando Luiz et al. Combate à COVID-19 sob o federalismo bolsonarista: um caso de descoordenação intergovernamental. Revista de Administração Pública, v. 54, p. 663-677, 2020.
ANTÔNIO HAGE, Salomão; FREITAS DE SOUZA SENA, Ivânia Paula. DIREITO À EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: defender a vida e não as prescrições curriculares da BNCC. Revista Espaço do Currículo, v. 14, n. 2, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983- 1579.2021v14n2.58060. Acesso em: 30 dez. 2021.
ANTUNES-ROCHA, M.; CARVALHO, C. Caderno II: Educação do Campo: histórico, princípios, conceitos e práticas. Belo Horizonte: UFMG/FaE, 2016.
ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede-Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.
BADIN, Ana Maria Andreola; PEDERSETTI, Simone; SILVA, Melissa Borges da. Educação Básica em tempos de pandemia: tentativas para minimizar o impacto do distanciamento e manter o vínculo entre os alunos, as famílias e a escola. Os Desafios Da Educação Em Tempos De Pandemia, p. 123-137, 2020.
BRASIL. MINISTERIO DA EDUCAÇÃO. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/divulgados-dados sobre-impacto-da-pandemia-na-educação. Acessado 30 dez. 2021
CHAVES, Erlaine. Desafios dos pais na pandemia, 2021. Disponível em: https://www.objetivovalinhos.com.br/psicologa-vai-abordar-desafios-dos-pais-na pandemia-em-palestra-virtual/ Acesso em: 6 abr. 2022
DE FREITAS VIEIRA, Márcia; DA SILVA, Carlos Manuel Seco. A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Revista brasileira de informática na educação, v. 28, p. 1013-1031, 2020.
FONEC – FÓRUM NACIONAL DE EDUCAÇÃO DO CAMPO. Carta do Fórum Nacional de Educação do Campo - FONEC, Articulações, Comitês e Fóruns Estaduais de Educação do Campo e Apoiadores/as. Brasília. 2020.
MELO, Marli Alves Flores. Pandemia da COVID-19: efeitos retratados na educação pública brasileira. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 7, n. 20, p. 79-97, 2021.
PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, v. 324, 2020.
PINEDA, Carmen Nebot. O plano nacional de educação do Brasil 2014-2024: uma análise do futuro. Revista da faculdade de educação - fluxo contínuo. v. 39, n. 1, 2023.
RIBEIRO, Luiz Paulo et al. Educação, povos do campo e pandemia da COVID-19: reflexões a partir de um projeto de extensão de uma universidade pública brasileira. Revista Iberoamericana de Educación, v. 86, n. 1, p. 79-96, 2021.
RONDINI, Carina Alexandra et al. Pandemia do covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Educação, v. 10, n. 1, p. 41-57, 2020.
SARAIVA, Karla; TRAVERSINI, Clarice; LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis educativa, v. 15, 2020.
SENHORAS, Elói Martins. Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos. Boletim de conjuntura (BOCA), v. 2, n. 5, p. 128-136, 2020.
SENKEVICS, Adriano Souza; BOF, Alvana Maria. Desigualdades educacionais na pandemia. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, v. 7, 2022.
SENRA, Vanessa Braz Costa; DA SILVA, Maria Silene. A educação frente à pandemia de COVID-19: atual conjuntura, limites e consequências. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 12, p. 101771-101785, 2020.
SEPTIMIO, Carolline; DE SOUZA PESSOA, Márcio. O Ensino domiciliar como política pública no Brasil: uma alternativa às escolas? Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, v. 8, n. 2, p. 133-146, 2020.
SOUZA, Williane Marques. Educação em tempos de pandemia: desigualdade social ainda mais em evidência, 2020. Disponível em: https://unieducar.org.br/blog/educacao-em-tempos-de-pandemia-desigualdade-socialainda-mais-em-evidencia?. Acesso em: 21 fev. 2022.
TREZZI, Clóvis. A educação pós-pandemia: uma análise a partir da desigualdade educacional. Dialogia, n. 37, p. 18268, 2021.
APAROV, A. M.; IVANII, O. M.; SHESTOPALOV, R. M.; ADASHYS, L. I.; MOROZOV, O. V. Right to education as a factor of education public administration in the european court of human rights practice. Revista Gênero e Interdisciplinaridade, [S. l.], v. 1, n. 01, 2020. DOI: 10.51249/gei.v1i01.35. Disponível em: https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/35. Acesso em: 9 apr. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Deogratias Cirhakarula Muderwa, Luciana Ferreira Rodrigues, Carmen Pineda Nebot, Luciléa dos Santos Albuquerque Balltazar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".














