INTERCONNECTION BETWEEN ENVIRONMENTAL EDUCATION AND SUSTAINABLEDEVELOPMENT: BUILDING A SUSTAINABLE FUTURE
DOI:
https://doi.org/10.30681/faed.v40i.12475Keywords:
Environmental Education, Teaching and Learning, Sustainable DevelopmentAbstract
This study explores the interrelationship between Environmental Education (EE) and Sustainable
Development (SD), emphasizing the importance of uniting these themes in environmental awareness, especially in the school context. The objective is to analyze how the principles of the 5Rs (Reduce, Reuse, Refuse/Rethink, Recycle, and Repurpose) can be integrated into the school curriculum to form more conscious and responsible citizens. The research adopts a quantitative and qualitative methodological approach, using a literature review of scientific articles available on Google Scholar and semi-structured interviews with experts in the field. The results highlight the effectiveness of integrating the principles of the 5Rs into the school environment, promoting greater environmental awareness among students. Additionally, the research identifies potential areas for future investigations, such as evaluating the effectiveness of EE programs and the impact of public
policies on promoting sustainability. The union of EE and SD in the educational context is essential for the
formation of environmentally conscious citizens. The practical implementation of the principles of the 5Rs
can be an effective strategy to achieve a more sustainable future.
Downloads
References
ACSELRAD, Henri. Sentidos da Sustentabilidade urbana. In: A duração das cidades: sustentabilidade e risco nas políticas urbanas. Org. ACSELRAD, Henri. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental e institui a Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 28 abr. 1999.
DAL-FARRA, R. A.; LOPES, M. C. O. Pesquisa qualitativa: uma jornada do pensamento. São Paulo: Liber Ars, 2013.
FREITAS, M. Educação ambiental e/ou educação para o desenvolvimento sustentável? Revista Iberoamericana de Educación, 2022. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/776/1478.
GEOAMBIENTAL JR. Educação Ambiental: práticas para o desenvolvimento sustentável. 2024. Disponível em: https://www.geoambientaljr.com/post/educa%C3%A7%C3%A3o-ambiental-pr%C3%A1ticas-para-o-desenvolvimento-sustent%C3%A1vel.
JOHNSON, Bea. Zero Waste Home: The Ultimate Guide to Simplifying Your Life by Reducing Your Waste. New York: Scribner, 2013.
JUS. A educação ambiental como meio para a concretização do desenvolvimento sustentável. 2023. Disponível em: https://jus.com.br/artigos/23750/a-educacao-ambiental-como-meio-para-a-concretizacao-do-desenvolvimento-sustentavel.
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos. 1ª. ed. Editora 34, 1994.
LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
LEONARD, Annie. A História das Coisas. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
LOUREDO, P. Educação ambiental e os 5 Rs. 2018. Disponível no site: https://educador.brasilescola.uol.com.br/estrategias-ensino/educacao-ambiental-os-5 rs.htm. Acesso em 28 abr. 2022.
LOUREIRA, Ana Maria Silva. Coleta seletiva na escola: uma ferramenta para a educação ambiental. In: Congresso Internacional de Educação Ambiental dos Países e Comunidades de Língua Portuguesa, 2018, Faro. Anais... Faro: Universidade do Algarve, 2018.
LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.
MCDONOUGH, W.; BRAUNGART, M. Do berço ao berço: refazendo o caminho do nosso lixo. Rio de Janeiro: Editora Gustavo Gili, 2002.
MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10. ed. São Paulo (SP): HUCITEC, 2006.
MORIN, E.; MOIGNE, Jean-Louis le. A inteligência da complexidade. 3ª. ed. Rio de Janeiro: Editora Petrópolis, 2000.
OTTMANN, G. Cidadania mediada: processos de democratização da política municipal no Brasil. Novos Estudos, v. 74, mar. 1997.
PELICIONI, M. C. F. Educação ambiental, qualidade de vida e sustentabilidade. Saúde e Sociedade. São Paulo, v. 7, n. 2, p. 19-31, 1998.
PRIMACK, R. B. Essentials of conser Essentials of conservation biology. Massachusetts: Sinauer Associates Inc., 1993.
REIGOTA, Marcos. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1994.
ROOS, A. BECKER, L. S. B. Educação ambiental e sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental. Santa Maria, v. 5, n. 5, p. 857-866, 2012. Disponível em: <http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs2.2.2/index.php/reget/article/view/4259>. Acesso em: 28 abr. 2022.
SACHS, I. Barricadas de ontem, campos do futuro. Estudos Avançados. v. 24, n. 68, p. 25-38, 2010.
SHIVA, Vandana. Biopirataria: A Pilhagem da Natureza e do Conhecimento. São Paulo: Estação Liberdade, 1997.
TOALDO, Adriane Medianeira; MEYNE, Lucas Saccol. A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO INSTRUMENTO PARA A CONCRETIZAÇÃO DO DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL. Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM, [S.L.], v. 8, p. 661, 4 abr. 2013. Universidade Federal de Santa Maria. http://dx.doi.org/10.5902/198136948393
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vinicius Azambuja Ribeiro, Leticia Azambuja Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".














