INTERCONNECTION BETWEEN ENVIRONMENTAL EDUCATION AND SUSTAINABLEDEVELOPMENT: BUILDING A SUSTAINABLE FUTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/faed.v40i.12475

Keywords:

Environmental Education, Teaching and Learning, Sustainable Development

Abstract

This study explores the interrelationship between Environmental Education (EE) and Sustainable
Development (SD), emphasizing the importance of uniting these themes in environmental awareness, especially in the school context. The objective is to analyze how the principles of the 5Rs (Reduce, Reuse, Refuse/Rethink, Recycle, and Repurpose) can be integrated into the school curriculum to form more conscious and responsible citizens. The research adopts a quantitative and qualitative methodological approach, using a literature review of scientific articles available on Google Scholar and semi-structured interviews with experts in the field. The results highlight the effectiveness of integrating the principles of the 5Rs into the school environment, promoting greater environmental awareness among students. Additionally, the research identifies potential areas for future investigations, such as evaluating the effectiveness of EE programs and the impact of public
policies on promoting sustainability. The union of EE and SD in the educational context is essential for the
formation of environmentally conscious citizens. The practical implementation of the principles of the 5Rs
can be an effective strategy to achieve a more sustainable future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vinicius Azambuja Ribeiro, Associação Pestalozzi de Canoas - ULBRA/PPGECIM

    Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela ULBRA/Canoas é graduado em Ciências Biológicas na mesma instituição. Especialista em Orientação Escolar e Educação para o Meio Ambiente pela Faculdade da Região Serrana - FARESE. Técnico em Infraestrutura Escolar pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFSUL. Realiza atualizações pedagógicas nas redes municipais, direcionadas para a Iniciação Científica e Educação Especial no Ensino de Ciências e Matemática. Professor de Ciências e Matemática da Educação Básica na Associação Pestalozzi de Canoas. Tem interesse de pesquisa na área da Educação, com ênfase: aprendizagem baseda em desenhos animados, iniciação científica, educar pela pesquisa, cultura digital, aprendizagem baseada em games e educação inclusiva. (Texto informado pelo autor)

  • Leticia Azambuja Lopes, Universidade Luterana da Brasil - ULBRA/PPGECIM

    Possuo graduação em Ciências Biológicas pela Universidade da Região da Campanha (URCAMP), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Claretiano, mestrado em Zoologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e doutorado em Ciências pela Universidade de São Paulo (USP) e Pós Doutoramento com bolsa PNPD/CAPES no Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Luterana do Brasil (PPGECIM/ULBRA). Atualmente sou Professora Adjunta com Doutorado na Universidade Luterana do Brasil nos Cursos de Graduação: Licenciaturas: Física, Química, Ciências Biológicas, Matemática, Letras - Inglês, História, Geografia, Pedagogia, Engenharia Ambiental, Biomedicina e Professora Permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática na Universidade Luterana do Brasil (PPGECIM/ULBRA). Tenho experiência na área de Zoologia, com ênfase em Entomologia e Conservação de Espécies Animais e na área de Educação em duas linhas de pesquisa: Educação em Ciências e Matemática para o Desenvolvimento Sustentável e Tecnologias Digitais no Ensino de Ciências.

References

ACSELRAD, Henri. Sentidos da Sustentabilidade urbana. In: A duração das cidades: sustentabilidade e risco nas políticas urbanas. Org. ACSELRAD, Henri. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental e institui a Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 28 abr. 1999.

DAL-FARRA, R. A.; LOPES, M. C. O. Pesquisa qualitativa: uma jornada do pensamento. São Paulo: Liber Ars, 2013.

FREITAS, M. Educação ambiental e/ou educação para o desenvolvimento sustentável? Revista Iberoamericana de Educación, 2022. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/776/1478.

GEOAMBIENTAL JR. Educação Ambiental: práticas para o desenvolvimento sustentável. 2024. Disponível em: https://www.geoambientaljr.com/post/educa%C3%A7%C3%A3o-ambiental-pr%C3%A1ticas-para-o-desenvolvimento-sustent%C3%A1vel.

JOHNSON, Bea. Zero Waste Home: The Ultimate Guide to Simplifying Your Life by Reducing Your Waste. New York: Scribner, 2013.

JUS. A educação ambiental como meio para a concretização do desenvolvimento sustentável. 2023. Disponível em: https://jus.com.br/artigos/23750/a-educacao-ambiental-como-meio-para-a-concretizacao-do-desenvolvimento-sustentavel.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos. 1ª. ed. Editora 34, 1994.

LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

LEONARD, Annie. A História das Coisas. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

LOUREDO, P. Educação ambiental e os 5 Rs. 2018. Disponível no site: https://educador.brasilescola.uol.com.br/estrategias-ensino/educacao-ambiental-os-5 rs.htm. Acesso em 28 abr. 2022.

LOUREIRA, Ana Maria Silva. Coleta seletiva na escola: uma ferramenta para a educação ambiental. In: Congresso Internacional de Educação Ambiental dos Países e Comunidades de Língua Portuguesa, 2018, Faro. Anais... Faro: Universidade do Algarve, 2018.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

MCDONOUGH, W.; BRAUNGART, M. Do berço ao berço: refazendo o caminho do nosso lixo. Rio de Janeiro: Editora Gustavo Gili, 2002.

MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10. ed. São Paulo (SP): HUCITEC, 2006.

MORIN, E.; MOIGNE, Jean-Louis le. A inteligência da complexidade. 3ª. ed. Rio de Janeiro: Editora Petrópolis, 2000.

OTTMANN, G. Cidadania mediada: processos de democratização da política municipal no Brasil. Novos Estudos, v. 74, mar. 1997.

PELICIONI, M. C. F. Educação ambiental, qualidade de vida e sustentabilidade. Saúde e Sociedade. São Paulo, v. 7, n. 2, p. 19-31, 1998.

PRIMACK, R. B. Essentials of conser Essentials of conservation biology. Massachusetts: Sinauer Associates Inc., 1993.

REIGOTA, Marcos. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1994.

ROOS, A. BECKER, L. S. B. Educação ambiental e sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental. Santa Maria, v. 5, n. 5, p. 857-866, 2012. Disponível em: <http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs2.2.2/index.php/reget/article/view/4259>. Acesso em: 28 abr. 2022.

SACHS, I. Barricadas de ontem, campos do futuro. Estudos Avançados. v. 24, n. 68, p. 25-38, 2010.

SHIVA, Vandana. Biopirataria: A Pilhagem da Natureza e do Conhecimento. São Paulo: Estação Liberdade, 1997.

TOALDO, Adriane Medianeira; MEYNE, Lucas Saccol. A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO INSTRUMENTO PARA A CONCRETIZAÇÃO DO DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL. Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM, [S.L.], v. 8, p. 661, 4 abr. 2013. Universidade Federal de Santa Maria. http://dx.doi.org/10.5902/198136948393

Published

2024-05-29

How to Cite

RIBEIRO, Vinicius Azambuja; LOPES, Leticia Azambuja. INTERCONNECTION BETWEEN ENVIRONMENTAL EDUCATION AND SUSTAINABLEDEVELOPMENT: BUILDING A SUSTAINABLE FUTURE. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 40, p. e402403, 2024. DOI: 10.30681/faed.v40i.12475. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/12475. Acesso em: 24 dec. 2025.