COOPERATION AND ACCESSIBILITY IN TIMES OF “TEL(E) TEACHING-LEARNING” IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2021.36.105122Keywords:
person with disabilities, accessibility, technology, COVID-19, remote teachingAbstract
The COVID-19 pandemic established a new scenario of social isolation and tele-teaching, which impacted university students in general, including those with disabilities, their peers, teachers, managers and administrative technicians. Many of them have highlighted the challenge of interacting with different technological resources, as well as the need for communicational, informational and curricular accessibility. Facing technological and digital barriers arising from this new scenario, demand a collective and cooperative enterprise between different actors to promote accessible conditions for people with disabilities. In this direction, the present essay proposes reflections and ways to promote the accessibility of Higher Education, through the cooperative development of audiovisual technological resources for people with disabilities. Futhermore, it shows a critical analysis of the development of an accessible video, considering the dimensions of planning , development, editing, proofreading, and mobilization of translation skills for sign language, audio description and subtitles
Downloads
References
CABRAL, L. S. A. Índice de Funcionalidade Brasileiro Modificado (IR-BrM), Diferenciação e Acessibilidade Curricular. Cadernos Cedes. v. 41, n. 114. 2021. (no Prelo)
CABRAL, L. S. A. Políticas de ações afirmativas, pessoas com deficiência e o reconhecimento das identidades e diferenças no ensino superior brasileiro. Archivos Analíticos de Políticas Educativas/Education Policy Analysis Archives, v. 26, p. 57-01-33, 2018.
CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Heloíza Pezza Cintrão, Ana Regina Lessa, Gênese Andrade. 4. ed. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo. 2015. 385 p. (Ensaios Latino-americanos).
CETIC. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TICs Kids online. Portal de Dados, 2019. Disponível em: http://data.cetic.br/cetic/explore?idPesquisa=TIC_KIDS. Acesso em: 17 jun. 2020.
DOMINGUES, C. A.; LAPLANE, A. L. F.; SANTHIAGO, R. Memórias sobre a tecnologia assistiva: contribuições da história oral para a análise dos processos de mediação no percurso acadêmico de pessoas com deficiência visual. Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas (SP), v. 5, p. 1-16, e019010, 2019. DOI: 10.20888/ridphe_r.v5i0.9707.
EBERSOLD, S. Pratiques inclusives, approche polycentrée et accessibilité. Revista Educação Especial, [S.L.], v. 33, p. 1-22, 17 nov. 2020. Universidad Federal de Santa Maria. http://dx.doi.org/10.5902/1984686x52845.
ELIAS, N.; SCOTSON, J. S. Os estabelecidos e os Outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: WVA, 2000.
FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Inclusão Escolar em Tempos de Pandemia. 2020. Disponível em: https://www.fcc.org.br/inclusao-escolar-em-tempos-de-pandemia/index.php. Acesso em: 15 mar. 2021.
ILLICH, I. A convivencialidade. Tradução de Arsénio Mota. 1. ed. Lisboa: Publicações Europa-América. 1976. 137 p.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Educação Superior, 2018. Brasília: MEC, 2019.
JOYE, C.R, MOREIRA, M.M & ROCHA, S.S.D. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, 2020.
KENSKI, V. M. Gestão e uso das mídias em projetos de educação a distância. Revista E-Curriculum, São Paulo v. 1, n. 1, dez. - jul. 2005-2006. Disponível em: http://www.pucsp.br/ecurriculum. Acesso em: 25 fev 2021.
LEMOS, E. C.; MOTTA, T. C. Recursos tecnológicos e sua utilização no processo de aprendizagem. Natal: Editora IFRN, 2020. 74 p.
MORAIS, Eduarda de Souza. Tecnologia instrucional em educação especial: uma revisão integrativa da literatura (2008 – 2018). 2020. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.
MOVIMENTO WEB PARA TODOS (MWPT). 99% dos sites do Brasil apresentam barreiras de navegação para pessoas com deficiência. 2020. Disponível em: https://mwpt.com.br/99-dos-sites-do-brasil-apresentam-barreiras-de-navegacao-para-pessoas-com-deficiencia/. Acesso em: 18 mar. 2021.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). COVID-19: Who is protecting the people with disabilities? – UN rights expert. 2020. Disponível em: https://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=25725&LangID=E. Acesso em: 15 mar. 2021.
RITTER, D.; PERIPOLLI, P. Z.; BULEGON, A. M. Desafios da educação em tempos de pandemia: Tecnologias e Ensino remoto. Anais do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), São Carlos, ago. 2020. ISSN 2316-8722. Disponível em: <https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1113>. Acesso em: 27 fev. 2021.
SANTOS, E. Desafios da cibercultura na era da mobilidade: Os docentes e seus laptops 3g. Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 7, n. 14, p. 27-42, jun. 2010.
SCHMITT, A. R. V.; MARCOM, J. L. R. Letramento digital em tempos de pandemia. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 3., 2020, Ifsc. III SENPE. Santa Catarina: Ifsc, 2020. p. 1-6.
SHIMAZAKI, E. M.; MENEGASSI, R. J.; FELLINI, D. G. N. Ensino remoto para alunos surdos em tempos de pandemia*. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-17, 30 jun. 2020. Publicação Continua.
SOUZA, F. F.; DAINEZ, D. Educação Especial e Inclusiva em tempos de pandemia: o lugar de escola e as condições do ensino remoto emergencial*. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-15, 10 ago. 2020. Publicação Continua.
VIGOTSKI, L. S. Fundamentos da defectologia. In: VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tomo V. Madri: Visor, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ligiane de Castro Lopes, Joice Raquel Lemes de Freitas, Leonardo Santos Amâncio Cabral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".














