COOPERATION AND ACCESSIBILITY IN TIMES OF “TEL(E) TEACHING-LEARNING” IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2021.36.105122

Keywords:

person with disabilities, accessibility, technology, COVID-19, remote teaching

Abstract

The COVID-19 pandemic established a new scenario of social isolation and tele-teaching, which impacted university students in general, including those with disabilities, their peers, teachers, managers and administrative technicians. Many of them have highlighted the challenge of interacting with different technological resources, as well as the need for communicational, informational and curricular accessibility. Facing technological and digital barriers arising from this new scenario, demand a collective and cooperative enterprise between different actors to promote accessible conditions for people with disabilities. In this direction, the present essay proposes reflections and ways to promote the accessibility of Higher Education, through the cooperative development of audiovisual technological resources for people with disabilities. Futhermore, it shows a critical analysis of the development of an accessible video, considering the dimensions of planning , development, editing, proofreading, and mobilization of translation skills for sign language, audio description and subtitles

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Author Biographies

  • Ligiane de Castro Lopes, Mestre em Educação, Professora do Magistério Superior, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil.
    Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (2003), mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2006). Atualmente é professora assistente da Universidade Federal do Ceará, no curso de Licenciatura em Letras Língua Brasileira de Sinais, no setor de estudos Fundamentos da Educação de Surdos, e cursa doutorado em Educação Especial na Universidade Federal de São Carlos. Áreas de interesse: Educação bilíngue para surdos, Didática e educação de surdos, Estágio Curricular, Formação de professores.
  • Joice Raquel Lemes de Freitas, Graduação em Tradução e Interpretação em Língua Brasileira de Sinais/Língua Portuguesa (TILSP), Universidade Federal de São Carlos- UFSCar, São Carlos, São Paulo, Brasil.

    Graduação em Tradução e Interpretação emLíngua Brasileira de Sinais/Língua Portuguesa (TILSP) pela Universidade Federal de São Carlos -UFSCar. Bolsista FAPESP pelo projeto de pesquisa "Experiência de autoavaliação docente mediada por uma escala de avaliação de interlocução no espaço escolar para o contexto da Educação Bilíngue de Surdos- EVALOE-SSD" (2018/2019). Mestranda pelo programa de Pós-Graduação em Educação Especial -PPGEEs da UFSCar.

  • Leonardo Santos Amâncio Cabral, Universidade Federal de São Carlos

    Professor vinculado ao Departamento de Psicologia do Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos. Compõe o quadro permanente de docentes do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs e do Curso de Licenciatura em Educação Especial - CLEEsp. É líder do Grupo de Pesquisa Identidades, Deficiências, Educação & Acessibilidade - GP-IDEA/CNPq.

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Published

2022-07-19

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ARTIGO

How to Cite

LOPES, Ligiane de Castro; FREITAS, Joice Raquel Lemes de; CABRAL, Leonardo Santos Amâncio. COOPERATION AND ACCESSIBILITY IN TIMES OF “TEL(E) TEACHING-LEARNING” IN HIGHER EDUCATION. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 36, n. 2, p. 105–122, 2022. DOI: 10.30681/21787476.2021.36.105122. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5398. Acesso em: 25 dec. 2025.