DO UNICAMP’S TESTS OF NATURAL SCIENCES CONTRIBUTE TO CHANGES IN SCIENCE TEACHING? AN ANALYSIS OF THE 2019 ENTRANCE EXAM

Authors

Keywords:

STS teachin, scientific literac, entrance exam

Abstract

: Although research on science teaching focused on the relationship between science, technology and society is already well consolidated and has contributed to teaching concepts aiming for citizenship and decision making, it is known that teaching in basic education schools is strongly guided by what higher education access exams such as Enem and entrance exams assess. The aim of this paper is to analyze how much the tests of natural sciences in the Unicamp entrance exam incorporate the assumptions of STS teaching that appear in the natural sciences curricula and, consequently, their influence on changes in science teaching. This is a qualitative analysis of the 2019 entrance exam from the perspective of the relationship between scientific literacy and STS teaching established by researchers in science teaching. The result of the analysis shows that, in general, what is assessed in these tests does not involve active participation in decision making

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rodrigo Bastos Cunha, Unicamp,SP
    Doutor em Linguística Aplicada, pesquisador e docente do Programa de Pós-graduação em Divulgação Científica e Cultural da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil,

References

AIKENHEAD, G. What is STS Science Teaching? In: SOLOMON, J; AIKENHEAD, G. (Org.). STS education: international perspectives on reform. New York: Teachers College Press, 1994.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Brasília (DF): MEC/SEF, 2000.

COMVEST – Comissão Permanente para os Vestibulares. Prova comentada de ciências biológicas, vestibular Unicamp 2019 1ª fase, Campinas, 2019a. 20 páginas. Disponível em https://www2.comvest.unicamp.br/vestibulares-anteriores/. Acesso em: 09/03/2020.

COMVEST – Comissão Permanente para os Vestibulares. Prova comentada de química, vestibular Unicamp 2019 1ª fase, Campinas, 2019b. 21 páginas. Disponível em https://www2.comvest.unicamp.br/vestibulares-anteriores/. Acesso em: 09/03/2020.

COMVEST – Comissão Permanente para os Vestibulares. Prova comentada de física, vestibular Unicamp 2019 1ª fase, Campinas, 2019c. 16 páginas. Disponível em https://www2.comvest.unicamp.br/vestibulares-anteriores/. Acesso em: 09/03/2020.

CUNHA, Rodrigo Bastos. A centralidade da linguagem nos trabalhos sobre letramento científico. In: Anais da 71ª Reunião Anual da SBPC. UFMS, Campo Grande, 2019.

GOMES, Rafaela Sampaio; MACEDO, Simone da Hora. Cálculo estequiométrico: o terror das aulas de Química. Vértices, v. 9, n.1/3, jan./dez. 2007, p. 149-160.

HENRY, Maria Aparecida Coelho de Arruda. Diagnóstico e tratamento da doença do refluxo gastroesofágico. Arquivo Brasileiro de Cirurgia Digestiva, v. 27, n.3, 2014, p. 210-215.

HURD, Paul. Science literacy: Its meaning for American schools. Educational Leadership, v. 16, n. 1, October 1958, p.13-16 (continua na página 52).

INSTITUTO ABRAMUNDO. ILC – Indicador de Letramento Científico: Sumário executivo de resultados, 2014. Disponível em http://iblc.org.br/. Acesso em: 13/03/2020.

MOETO, Cecília Borges; PEREIRA, Isabela Lopes; MENEZES, Paulo Henrique Dias. A influência dos processos seletivos das universidades sobre os currículos de física da escola básica: estudo comparativo entre questões de física do ENEM e de um programa de ingresso em universidade pública. In: Atas do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). UFSC, Florianópolis, 2017.

ROBERTS, Douglas. Scientific literacy. Towards a balance for setting goals for school science programs. Ottawa, ON, Canada: Minister of Supply and Services, 1983.

ROBERTS, Douglas. Scientific Literacy/Science Literacy. In: ABELL, S. K.; LEDERMAN, N. G. (Org.). Handbook of Research on Science Education. New York: Routledge, 2007.

RODRIGUES, Clarissa. Abordagem CTS e Possibilidades de Letramento Científico no Projeto Água em Foco: Tipos Textuais e Linguagem Científica. 2010. 99f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

RODRIGUES, Victor Augusto Bianchetti; QUADROS, Ana Luiza. O ensino de ciências a partir de temas com relevância social contribui para o desenvolvimento do letramento científico dos estudantes? Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 19, n. 1, 2019, p. 1-25.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Aspectos sócio-científicos em aulas de química. 2002. 336f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte: UFMG, 2002.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco; SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí: Ed. Unijui, 1997.

SCHIEDECK, Gustavo. A minhocultura na agricultura familiar – Estratégia de apoio para a transição agroecológica. In: ANJOS, J. L. dos; AQUINO, A. M. de; SCHIEDECK, G. (Org.). Minhocultura e vermicompostagem: interface com sistemas de produção, meio ambiente e agricultura de base familiar. Brasília: Embrapa, 2015.

SCHIEDECK, Gustavo; SCHWENGBER, José Ernani; CARDOSO, Joel Henrique; GONÇALVES, Márcio de Medeiros; SCHIAVON, Greice de Almeida. Aspectos culturais associados às minhocas no Brasil. Acta Zoológica Mexicana, v. 26, número especial 2, 2010, p. 19-33.

SOUSA, Bárbara Lethicya Silva; BEZERRA, Cícero Wellington Brito; SILVA, Jackson Ronie; CATANHEDE, Severina Coelho da Silva; CATANHEDE, Leonardo Baltazar. Cenário das publicações CTS/CTSA no ensino de química: revisão bibliográfica de publicações no portal de periódicos da CAPES/CAFÉ. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 11, nov. 2019, p. 27267-27283.

Published

2021-08-28

How to Cite

CUNHA, Rodrigo Bastos. DO UNICAMP’S TESTS OF NATURAL SCIENCES CONTRIBUTE TO CHANGES IN SCIENCE TEACHING? AN ANALYSIS OF THE 2019 ENTRANCE EXAM. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 35, n. 1, p. 91–111, 2021. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5782. Acesso em: 23 feb. 2025.