Emergency remote teaching in Mato Grosso’s basic teaching network: concepts, practices and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2022.38.3343

Keywords:

Emergency Remote Teaching, basic education, faculty, Mato Grosso

Abstract

his article reflects about Emergency Remote Teaching (ERT) in Mato Grosso’s basic teaching network by the conceptions and experiences lived by the faculty. It’s a field research, with quantitative-qualitative approach. For generating data, it has been done 01 virtual questionnaire, via google forms, to 26 teachers. With the data in hands, an analysis was produced of the thematic and lexical recurrences that translated the conceptions of these professionals about the ERT, and also your experiences in this process. We verified that the teachers mostly conceive ERT as “complicated, deceiving, distressful, regular, inoperative”, and only a low number answered as innovative, flexible, with potential, interactive and etc. We could identify the lack of technological resources for the students and faculty, the lack of training and preparation into handling the resources, and the lack of the student’s access which indicates the need of public policies to understand this emerging scenario to the education, during and post-pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Natalia Lucas Mesquita, Secretaria de Educação do Estado de Mato Grosso

    Mestra em Geografia.

  • Joscemar Teixeira de Morais Júnior, Secretaria de Educação do Estado de Mato Grosso

    Mestre em Língua, Literatura e Interculturalidade.

References

ARAÚJO, A. C. de et al. A adesão dos alunos às atividades remotas durante a pandemia: realidades da educação física escola. Corpoconsciência, Cuiabá-MT, vol. 24, n. 2, p. 57-70, mai./ ago., 2020 ISSN 1517-6096 – ISSNe 2178-5945. Disponível em: < https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10664 > Acesso em: 19 de ago. 2021.

ANDRADE, A. V. C. de; SILVA, S. L. R. da; BRINATTI, A. M. Ensino remoto emergencial [livro eletrônico] Ponta Grossa, PR: Ed. dos Autores, 2020. PDF. Disponível em: < http://www1.fisica.org.br/mnpef/sites/default/files/anexosnoticia/EnsinoRemotoEmergencial_SilvaAndradeBrinatti.pdf > Acesso em: 15 de ago. 2021.

BEHAR, P. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. Artigo publicado em 06/07/20. UFRGS – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em: < https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/>. Acesso em: 20 de ago. de 2021.

DEWEY, J. How we think. Nova Iorque: Prometheus Books, 1991.

GIL, A. C.. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

______. Métodos e técnicas de pesquisas social. São Paulo: Atlas, 1987.

GUIMARÃES, H. M. Concepções, crenças e conhecimento: afinidades e distinções essenciais. Instituto de Educação, Universidade de Lisboa. Quadrante, Vol. XIX, Nº 2, 2010. Disponível em: < http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/11019/1/ConcepCrenConhec_Quadrante_pp81102.pdf > Acesso em: 05 jul. 2017.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – PNAD. Rio de Janeiro: Diretoria de Pesquisas, 2018.

LALLANDE, A. Vocabullaire tecnique et critique de Philosophie. Paris: PUF, 1976.

LIMA, N. R. B. da S.; SILVA JÚNIOR, J. J. da; COUTINHO, D. J. G. Desafios diante da modalidade remota na prática docente frente à pandemia da covid-19. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. Criciúma, v. 6.n.11, nov 2020. ISSN - 2675 – 3337. Disponível em: < https://www.periodicorease.pro.br/rease/article/view/212/118 > Acesso em: 15 de ago. 2021.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a Distância: uma visão integrada. Tradução Roberto Galman. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

SANTOS, L. R. dos et al. O Ensino Remoto Emergencial na Perspectiva da Metacognição: Análise da Percepção de Alunos de um Curso Técnico em Enfermagem. EaD em Foco, v. 11, n. 2, e1260, 2021. Disponível em: < https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1260 > Acesso em: 17 de ago. 2021.

SILVA, M. J. S. da; SILVA, R. M. da. Educação e ensino remoto em tempos de pandemia: desafios e desencontros. CONEDU, 2020. Disponível em: < http://www.editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2020/ebook3/TRABALHO_EV140_MD7_SA100_ID1564_06092020174025.pdf > Acesso em: 20 de ago. 2021.

VALENTE, G. S. C. et al. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: Reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, e843998153, 2020 (CC BY 4.0) | ISSN 2525-3409. Disponível em: < http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i9.8153> Acesso em: 20 de ago. 2021.

Published

2023-04-17

How to Cite

LUCAS MESQUITA, Natalia; TEIXEIRA DE MORAIS JÚNIOR, Joscemar. Emergency remote teaching in Mato Grosso’s basic teaching network: concepts, practices and perspectives. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 38, n. 2, p. 33–43, 2023. DOI: 10.30681/21787476.2022.38.3343. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6079. Acesso em: 25 dec. 2025.