PINTURA CONTEMPORÂNEA E EDUCAÇÃO:

PENSANDO UMA EXPERIÊNCIA ESTÉTICO-PEDAGÓGICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/recs.v13i1.11383

Keywords:

Teaching of Art. Phenomenology. Painting. aesthetic education. basic education.

Abstract

The teaching of art consists of a formative process that provides the aesthetic-pedagogical experience essential to the development of sensitive, reflective and reciprocal perception of the world and things in the world. The objective of this study is to think about the implications of contemporary painting in the school context from the phenomenological philosophy of Merleau-Ponty. Thus, this research is qualitative, with a bibliographical study on Merleau-Ponty phenomenological thinking about art, painting and perception, as well as some scholars of aesthetics and education and aesthetics, mediated by visual images (paintings) produced by students from high school in a project developed in 2021, entitled: Performances of contemporary painting. This thinking mediated by phenomenology allows an emancipatory formative experience focused on the production of meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Auxiliadora de Almeida Arruda, IFMT Campus Várzea Grande

    Doutora em Sociologia. Mestre em Ciências Ambientais. Graduada em Pedagogia.
    Professora efetiva no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso-IFMT - Campus Várzea Grande. Professora no Mestrado em Ensino IFMT/UNIC. Líder do Grupo de Pesquisa: Branquitude. Racismo. Desigualdades: interfaces com políticas públicas educacionais e as implicações no acesso à educação superior. Coordenadora do Projeto aprovado pela Capes Edital 37/2022 PDPG Alteridade na Pós-Graduação: Políticas de ação afirmativa na pós-graduação stricto sensu em Institutos Federais de Educação: a questão do acesso e permanência dos discentes.

  • Reinaldo Gomes de Arruda, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - Campus São Vicente

    Graduado em Artes Plásticas pela Universidade de Cuiabá - UNIC - Cuiabá-MT. Mestre em Educação pela UFG. Professor efetivo da área de Artes do Instituto Federal de Mato Grosso - IFMT - Campus São Vicente.                                

     

References

ARANHA, C. S. G. Exercícios do olhar no MAC USP. Domínios da imagem, Londrina, v. II, n. 3, p. 45-54, nov. 2008.

BAUER, M.W. & GASKELL, G. (org.). Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som – um manual prático. Tradução de Pedrinho Guareschi: Petrópolis: Vozes, 2002.

BUORO, A. B. O olhar em construção: uma experiência de ensino e aprendizagem da arte na escola. São Paulo: Cortez, 1996.

CARMO, P. S. Merleau-Ponty: uma introdução. São Paulo: EDUC, 2002.

CAUQUELIN, A. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

DUFRENNE, M. Estética e filosofia. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1998.

FURTADO, R. M. M. A experiência estética como experiência formadora. In: COÊLHO, Ildeu. M. (org.). Educação, cultura e formação: o olhar da filosofia. Goiânia: Ed. PUC Goiás, 2009, p. 139-162.

MATTHEWS, E. Compreender Merleau-Ponty. Tradução: Marcus Penchel. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

MERLEAU-PONTY, M. O olho e o espírito: seguido de A linguagem indireta e as vozes do silêncio e A dúvida de Cézanne. Tradução: Paulo Neves e Maria Ermantina Galvão Gomes Pereira. Prefácio de Cláudio Lefort. Posfácio de Alberto Tassinari. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

______. Fenomenologia da percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura, 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

PILLAR, A. D. A Educação no Olhar no Ensino da Arte. In: BARBOSA, A. M. (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008, p. 71-84.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 22. ed. São Paulo: Cortez/Autores associados, 2002.

Published

2023-10-28

How to Cite

Arruda, M. A. de A., & Gomes de Arruda, R. (2023). PINTURA CONTEMPORÂNEA E EDUCAÇÃO: : PENSANDO UMA EXPERIÊNCIA ESTÉTICO-PEDAGÓGICA. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 13(1), 117-128. https://doi.org/10.30681/recs.v13i1.11383