SYSTEMATIC REVIEW ON KNOWLEDGE PRODUCTION: QUILOMBOL PHYSICAL EDUCATION (2010 TO 2023)
UMA REVISÃO SISTEMÁTICA
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i1.12328Keywords:
Educação Física; Educação Escolar Quilombola; Educação Antirracista.Abstract
This research reflects on Quilombola School Education through a focus on the curricular component of School Physical Education. Considering the importance of the theme, this research seeks to analyze the theses and dissertations available in the CTD (Catalog of Theses and Dissertations of CAPES) with the following problem: what is developed in the Postgraduate Programs on Quilombola School Education in the teaching of Physical Education? The aforementioned research aims to map and analyze the bibliography produced from 2010 to 2023. The study is characterized as qualitative. Regarding methodological procedures, we adopted a systematic review of the literature, based on the time frame from 2010 to 2023, with the justification of analyzing how the Physical Education curriculum dialogues with Quilombola School Education since the creation of Law 10.639/03 in their singularities. We used all the works made available by the platform with the following combinations of keywords used in the search: (“Physical Education” AND “Quilombola”). After selection, exclusion of existing repetition and productions not found, the research was composed of 06 Dissertations and 04 Theses. The results show that in the field of Physical Education the topic is a little timid and focused mainly on subjective issues such as religion. Mapping studies like this allows us to understand and reflect on how body, identity, anti-racist and cultural themes are being developed in the country in this broad modality, but little explored in the field of Physical Education.
Downloads
References
ARAUJO, Elia Poliene Correia. O ensino de Educação Física no centro de ensino quilombola Benedito Fontes: um estudo à luz da Lei no 10.639/2003' 14/12/2021 170 f. Mestrado Profissional em GESTÃO DE ENSINO DA EDUCAÇÃO BÁSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO, São Luís Biblioteca Depositária: undefined.
BRASIL. Lei 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União de 10 de janeiro de 2003.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Parecer CNE/CEB nº 16/2012, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola. Brasília: CNE/CEB, 2012.
GONÇALVES, GISLAINE. Práticas corporais afro-brasileiras em uma realidade quilombola no Paraná: perspectivas de uma ação interventora.' 01/06/2012 139 f. Mestrado em EDUCAÇÃO FÍSICA - UEL - UEM Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA, LONDRINA Biblioteca Depositária: Biblioteca Central da Universidade Estadual de Maringá.
GOMES, Francisco Marlon da Silva. Memórias das danças do marabaixo e do batuque: cultura quilombola e corporeidade na comunidade do Curiaú em Macapá-AP' 16/05/2013 99 f. Mestrado em EDUCAÇÃO FÍSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS, Pelotas Biblioteca Depositária: Biblioteca Setorial da Escola Superior de Educação Física/UFPel.
GOULART, Milainy Ludmila Santos. Práticas corporais em comunidades remanescentes quilombolas: análises sobre o Ticumbi e Reis de Boi' 09/09/2022 undefined f. Doutorado em EDUCAÇÃO FÍSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO, Vitória Biblioteca Depositária: undefined.
BEZERRA, Hudson Pablo de Oliveira. Corpo, cultura e educação (física) nos quilombos da serra' 25/02/2021 undefined f. Doutorado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE, Natal Biblioteca Depositária: Biblioteca Setorial Moacyr de Góes - CE – UFRN.
MARTINS, J. S.; Neta, O. M. M.; Nascimento, F. L. S. O Catálogo de Teses e Dissertações como fonte para estudos bibliométricos do campo da Educação Profissional. Research, Society and Development, v. 8, n. 8, 2019.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
NEIRA, M. G. Educação Física. São Paulo: Blucher, 2011.
NEIRA, M. G. Teorias pós-críticas da educação: subsídios para o debate curricular da Educação Física. Dialogia, São Paulo, v. 02, n. 14, p. 195-206, 2011.
OLIVEIRA, Ana Amelia Neri. Entre o rio e o mar: práticas corporais e cotidiano na Comunidade Quilombola do Cumbe' 07/12/2018 182 f. Doutorado em EDUCAÇÃO FÍSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA, Brasília Biblioteca Depositária: Biblioteca Digital da UnB.
PEDROZA, Reigler Siqueira. Os rituais/festejos da Comunidade Quilombola Magalhães: em cena a performance da folia de São Sebastião' 07/10/2022 173 f. Doutorado em EDUCAÇÃO FÍSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA, Brasília Biblioteca Depositária: bce.
PIZZANI, L.; SILVA, R. C. da; BELLO, S. F.; HAYASHI, M. C. P. I. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 10, n. 2, p. 53–66, jul./dez. 2012.
RANGEL, Renato Alexandre. Lazer na comunidade quilombola de Córrego do Franco-PR e suas interlocuções com a religiosidade local.' 12/08/2013 146 f. Mestrado em EDUCAÇÃO FÍSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ, Maringá Biblioteca Depositária: Universidade Estadual de Maringá.
SILVA, Bethania Cypriano DA. Religião e Educação Física numa escola quilombola em Itapemirim, Espírito Santo' 03/08/2022 89 f. Mestrado Profissional em Ciências das Religiões Instituição de Ensino: FACULDADE UNIDA DE VITÓRIA, Vitória Biblioteca Depositária: Biblioteca Central Faculdade Unida de Vitória.
STOLL, V. G.; BICA, A. C.; COUTINHO, C.; OSÓRIO, T. R. A Experimentação no Ensino de Ciências: um Estudo no Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES. Revista Insignare Scientia, v. 3, n. 2, p. 292- 310, 2020.
SUZUMURA, E. A.; OLIVEIRA, J. B.; BUEHLER, A. M.; CARBALLO, M.; BERWANGER, O. Como Avaliar Criticamente Estudos de Coorte em Terapia Intensiva? Revista Brasileira de Terapia Intensiva, v. 20, n. 1, p.93-98, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.