REFLECTIONS OF THE ASIE PROJECT IN APIAKÁ INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION: CONNECTIONS IN RESEARCH
DOI:
https://doi.org/10.30681/rtakaa.v2i1.13232Keywords:
Indigenous School Education, Initial Training, Continuing Training, ASIEAbstract
This article presents an excerpt and reflection from the master's research work of the stricto sensu postgraduate program in Teaching in an Intercultural Indigenous Context, at the State University of Mato Grosso-UNEMAT. The objective is to present a reflection on the interconnections existing in the training process and contributions of the Indigenous Knowledge Action in Schools-ASIE project. The article addresses a little of the history of the Apiaká people, who have historically suffered massacres and contact that led to disarticulation and disorganization. As a result, it took a lot of effort to organize ourselves again, one of the actions being the valorization of Apiaká pedagogy, in the Mayrob village, municipality of Juara-MT. The ASIE project is part of a training that brought constructions to the literacy process, in specific, intercultural and differentiated indigenous school education and in the development of the master's research.
Downloads
References
FERREIRA, Waldinéia Antunes de Alcântara, ZOIA, Alceu, & GRANDO, Beleni Salete. (2020). Aprendizagens dos saberes indígenas na escola: Desafios para a formação de professores/as indígenas. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(165). https://doi.org/10.14507/epaa.28.4790
FERREIRA, Waldinéia Antunes de Alcântara, ZOIA, Alceu e ALMEIDA, Elizabeth Rezende. Produção de materiais pedagógicos (didáticos0 em escolas indígenas: uma parceria entre universidades e aldeias. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 36, n. 2, p. 1–277, 2022. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6404 Acesso em: 03 dez. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
KRIXI, Ivanete. Pedagogia Apiaká na Aldeia Mayrob de Juara–MT: Contribuições no Processo de Alfabetização. (Dissertação/Mestrado) – Curso de Pós-graduação Stricto Sensu (Mestrado Profissional) Mestrado Profissional em Ensino em Contexto Indígena Intercultural, Faculdade Intercultural Indígena, Câmpus de Barra do Bugres, Universidade do Estado de Mato Grosso, 2024.
LUCIANO, R. R. de F., LUCIANO, G. J. dos S., & Simas, H. C. P. (2019). Experiências e desafios de alfabetização bilíngue e intercultural à luz da ação saberes indígenas na escola. In B. S. Grando, E. M. Dunck-Cintra & A. Zoia (Orgs.), Saberes indígenas na escola e a política de formação de professores indígenas no Brasil (Vol. 9; pp. 25-45). EdUFMT.
MELIÀ, Bartomeu. A educação indígena na escola. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 49, Dezembro, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/LP3BV6QHbqSgTdPYXT9YZFG/?format=pdf&lang=pt Acesso: 17 de dez. 2024.
OLIVEIRA, Leandro Escobar de, NASCIMENTO, Ronélia do, FERREIRA, Waldinéia Antunes Alcântara. Construindo saberes por meio do projeto interculturalizando talentos. Cadernos de Pesquisas Educacionais, Vol.4, 2015. Disponível: https://periodicos.unemat.br