REFLECTIONS OF THE ASIE PROJECT IN APIAKÁ INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION: CONNECTIONS IN RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/rtakaa.v2i1.13232

Keywords:

Indigenous School Education, Initial Training, Continuing Training, ASIE

Abstract

This article presents an excerpt and reflection from the master's research work of the stricto sensu postgraduate program in Teaching in an Intercultural Indigenous Context, at the State University of Mato Grosso-UNEMAT. The objective is to present a reflection on the interconnections existing in the training process and contributions of the Indigenous Knowledge Action in Schools-ASIE project. The article addresses a little of the history of the Apiaká people, who have historically suffered massacres and contact that led to disarticulation and disorganization. As a result, it took a lot of effort to organize ourselves again, one of the actions being the valorization of Apiaká pedagogy, in the Mayrob village, municipality of Juara-MT. The ASIE project is part of a training that brought constructions to the literacy process, in specific, intercultural and differentiated indigenous school education and in the development of the master's research.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ivanete Krixi, Escola Estadual Indígena de Educação Básica Leonardo Krixi Apiaká-Juara-MT

    Professora na Escola Estadual Indígena de Educação Básica Leonardo Krixi Apiaká-Juara-MT, Mestre em Ensino em Contexto Indígena Intercutural - PPGECII - Unemat

    https://orcid.org/0000-0001-9432-9947

    ivanete.krixi@hotmail.com

  • Waldinéia Antunes de Alcântara Ferreira, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Graduada em Licenciatura em Pedagogia e Ciências Biológicas (UNEMAT). Professora da Faculdade Indígena Intercultural (FAINDI) da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) e dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) e em Ensino em Contexto Intercultural Indígena (PPGECII). https://orcid.org/0000-0001-5949-7590

    waldineiaferreira@unemat.br

References

FERREIRA, Waldinéia Antunes de Alcântara, ZOIA, Alceu, & GRANDO, Beleni Salete. (2020). Aprendizagens dos saberes indígenas na escola: Desafios para a formação de professores/as indígenas. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(165). https://doi.org/10.14507/epaa.28.4790

FERREIRA, Waldinéia Antunes de Alcântara, ZOIA, Alceu e ALMEIDA, Elizabeth Rezende. Produção de materiais pedagógicos (didáticos0 em escolas indígenas: uma parceria entre universidades e aldeias. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 36, n. 2, p. 1–277, 2022. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6404 Acesso em: 03 dez. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

KRIXI, Ivanete. Pedagogia Apiaká na Aldeia Mayrob de Juara–MT: Contribuições no Processo de Alfabetização. (Dissertação/Mestrado) – Curso de Pós-graduação Stricto Sensu (Mestrado Profissional) Mestrado Profissional em Ensino em Contexto Indígena Intercultural, Faculdade Intercultural Indígena, Câmpus de Barra do Bugres, Universidade do Estado de Mato Grosso, 2024.

LUCIANO, R. R. de F., LUCIANO, G. J. dos S., & Simas, H. C. P. (2019). Experiências e desafios de alfabetização bilíngue e intercultural à luz da ação saberes indígenas na escola. In B. S. Grando, E. M. Dunck-Cintra & A. Zoia (Orgs.), Saberes indígenas na escola e a política de formação de professores indígenas no Brasil (Vol. 9; pp. 25-45). EdUFMT.

MELIÀ, Bartomeu. A educação indígena na escola. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 49, Dezembro, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/LP3BV6QHbqSgTdPYXT9YZFG/?format=pdf&lang=pt Acesso: 17 de dez. 2024.

OLIVEIRA, Leandro Escobar de, NASCIMENTO, Ronélia do, FERREIRA, Waldinéia Antunes Alcântara. Construindo saberes por meio do projeto interculturalizando talentos. Cadernos de Pesquisas Educacionais, Vol.4, 2015. Disponível: https://periodicos.unemat.br

Published

2024-12-20

How to Cite

Krixi, I., & Ferreira, W. A. de A. . (2024). REFLECTIONS OF THE ASIE PROJECT IN APIAKÁ INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION: CONNECTIONS IN RESEARCH. Revista Taka’a, 2(1), e2024010. https://doi.org/10.30681/rtakaa.v2i1.13232