Teacher training memorial as a methodological device for narrative learning in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2023.E392322

Keywords:

training memorial, narrative learning, higher education, pedagogy course

Abstract

: Abstract: This article with a qualitative approach woven as an (auto)biographical narrative research
was developed using as methodological devices: training memorials, from three Pedagogy students and a
teacher trainer, from an institution in the city’s private higher education network Caxias-MA. The objectives
are: to understand the implications of Training Memories in the construction of knowledge in initial teacher
training. As a result, it is worth highlighting that the Training Memorial signals as a potential device that triggers
stories, memories, learning and training that rescue the personal, academic and formative side of the subject
at various levels of knowledge of themselves, the contexts and the people around them, enabling pedagogical,
reflective and emancipatory processes. The research conclusions also showed that the training memorial allowed: a) understanding how the academic knowledge construction processes took place in the training
process; b) identify through which logics we can learn; c) know which training contexts were followed by the
subjects in their experiences and experiences woven with different people in different spaces/times; and, d)
know their life stories, and what allowed them to choose the Pedagogy course as their life and profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Joelson de Sousa Morais, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

    Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) na linha de pesquisa Formação de Professores, Currículo, Trabalho Docente e Avaliação (Bolsista CAPES). Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Continuada (GEPEC/UNICAMP), do Grupo Interinstitucional de Pesquisaformação Polifonia (UNICAMP/UERJ), do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA/CNPQ). É Professor Adjunto I do Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Maranhão (UFMA)/Campus Codó-MA;

References

ALVES, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação. n.23, Rio de Janeiro, Maio/Agosto. 2003. p.62-74. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/rbedu/a/drzj7WstvQxKy7t5GssT4mk/?lang=pt >. Acesso em: 24 fev. 2024.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.7476/9788575114698>. Acesso em: 25 fev. 2024.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In.: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; CUNHA, Jorge Luiz da; BÔAS, Lúcia Villas (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, 2018. P.65-81.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Memoriais em contextos de formação e pesquisa: abordagens narrativas e (auto)biográficas. Linhas críticas, v. 29, 2023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47919/38365. Acesso em: 24 fev. 2024.

CÂMARA, Sandra Cristinne Xavier Xavier da; PASSEGGI, Maria da Conceição. Memorial autobiográfico: uma tradição acadêmica no Brasil. In.: PASSEGGI, M. da C.; VICENTINI, P. P.; SOUZA, E. C. de (Orgs.) Pesquisa (auto)biográfica: narrativas de si e formação. 1.ed. Curitiba, PR: CRV, 2013.

CANDAU, Joël. Memória e identidade. Tradução Maria Letícia Ferreira. 1.ed, 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2012.

CATANI, Denice Bárbara et al. História, memória e autobiografia na pesquisa educacional e na formação. In.: CATANI, et al (Orgs). Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. 4.ed. São Paulo: Escrituras Editora, 2003.

ERBS, Rita Tatiana Cardoso; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memoriais de formação: a escrita e a escuta no início do curso de Pedagogia. In.: ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.). Pesquisa (auto)biográfica em rede. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012.

GOODSON, Ivor F. Currículo, narrativa pessoal e futuro social. Tradutor: Henrique Carvalho Calado; revisão da tradução: Maria Inês Petrucci-Rosa e José Pereira de Queiroz. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2019.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio, Júlia Ferreira; revisão Maria da Conceição Passeggi, Marie-Christine Josso. 2. ed. rev. e ampl. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Transformações das figuras de si e do outro na mediação biográfica. Revista linhas críticas, v. 29, 2023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48135/38465. Acesso em: 25 fev. 2024.

PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In.: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Tradução: Alain François [et al.]. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

ZABALZA, Miguel A. Diário de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Tradução Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2024-03-28

How to Cite

MORAIS, Joelson de Sousa. Teacher training memorial as a methodological device for narrative learning in higher education. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e392322, 2024. DOI: 10.30681/21787476.2023.E392322. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/12258. Acesso em: 24 dec. 2025.