The performance of university teachers in Mozambique in the face of social changes
DOI:
https://doi.org/10.30681/faed.v40i.12494Keywords:
Teacher Training, University, Student, Social ChangeAbstract
The present research aims to analyze how this teacher's role can be beneficial for the quality of students' training and studies within universities. When talking about teaching activity in higher education, as well as other levels of education, other qualities are required, not just giftedness. Until the mid-1980s, the teaching professional in higher education was seen as a person with a degree, who is involved in the activity of their degree and, if possible, who had good oratory skills to transmit their knowledge. The methodological procedure was bibliographic and descriptive analysis of articles, theses and dissertations published and supported by authors such as: Nóvoa, (1995); Masetto, (2002); Parente, et al (2014); Pimenta (1999); Zabalza (2014); Cunha, (2007); Teixeira, (1999) combined with approaches to the training of higher education teachers and social changes, which are vast, we analyze these changes and the interferences that can interfere with the performance of university teachers in Mozambique. Through the analysis of the writings of these authors, they pointed out that the changes to teaching are not negative. However, they will only be truly positive if the teacher and the higher education institution are willing to make this change. Teaching only exists to share knowledge. When carrying out teaching activities, the professional must be open to these changes. Social changes affect the job market, and this directly reflects on the university that trains these professionals. In this sense, the teacher receives an even greater burden of concern, which may be a signal for the teacher's performance to be modified.
Downloads
References
Abreu, M. C.; Masetto, M. T. O Professor Universitário em Aula. São Paulo: MG Editores Associados, 1990.
Alarcão, I. Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schon e os programas de formação de professores. In: Alarcão et all. Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. I..Porto. Porto Editora, 1996.
Barbosa, J. R. Al. Didática do Ensino Superior. 2. ed. Curitiba: IESDE. Brasil S/A, 2011.
Cunha, A. de F.; Lima, M. da G.S.B. A docência universitária, formação continuada, saberes e práticas pedagógicas. UFPI, 2009.
Cunha, M. I. da. O lugar da formação do professor universitário: a condição profissional em questão. In: Cunha, M. I da (Org) Reflexões e práticas em pedagógica universitária. Campinas, SP: Papirus, 2007. (Coleção Magistério: formação e trabalho pedagógico).
Declaração Mundial sobre Educação Superior. Conferência Mundial sobre Educação Superior - UNESCO, Paris, 9 de outubro de 1998.
Esteve, J. M. El malestar docente. Barcelona, Laia, 1987.
Haddad, F. Entrevista Fernando Haddad, 2009. Disponível em: <http://educarparacrescer.abril.com.br/politica-publica/entrevista-fernando-haddad-428792.shtml>. Acesso: 20 de setembro de 2014.
Lei de Diretrizes e Bases, nº 9.394/96, de 20 de novembro de 1996.
Masetto, M. T. Competência Pedagógica do Professor Universitário, São Paulo: Summus, 2003.
Masetto, M. T. (org). Docência Universitária. 4ª ed. Campinas: Papirus, 2002.
Novaes, D. V. Análise da Gestão do Instituto Federal de Educação. Desafios e Oportunidades da Expansão da Rede. Relatório de Pós-Doutorado realizado na UNICAMP. 2014. Disponível em: www.bibliotecadigital.unicamp.br
Nóvoa, A. et all. Profissão Professor. 3 ed. Porto: Porto Editora, 1995
Parente, C. da M. D. et all. A Formação de Professores e seus Desafios Frente às mudanças Sociais, Políticas e Tecnológicas. São Paulo: Editora Penso, 2014.
Perrenoud. P. Formar professores em contextos sociais em mudança. Prática reflexiva e participação crítica. Genebra. 1999. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/n12/n12a02.pdf>. Acesso em 21 de novembro de 2014.
Pimenta, S. G. e Anastasiou, L. G. C. Docência do ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002. (Coleção docência em formação – Vol I).
Pimenta, S. G. e Ghedin, E. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo, Cortez, 2006.
Pimenta, S. G. Formação de professores: identidades e saberes da docência. In: ___. Saberes pedagógicos e atividade docente, 1999. P. 15-34.
Donald A. Schön In: Nóvoa, A. Os professores e sua formação. Dom Quixote, Lisboa, 1992.
Schon, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto alegre; Artmed Editora, 2000.
Shulman, L.S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de La nueva reforma 1. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, v. 9, n. 2, 2005. Disponível em: . Acesso em 22 de novembro de 2014.
TeixeirA, A. Educação no Brasil. 3. ed. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1999.
Zabalza, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 João Francisco de Carvalho Choe, Carla Maria dos Anjos Casimiro Chemane

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".