MULTICULTURAL DISCOURSES IN EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE LAWS OF THE NATIONAL EDUCATION SYSTEM IN MOZAMBIQUE

Authors

Keywords:

educational legislation; multicultural discourses; Mozambique

Abstract

The article discusses the way in which educational policies in Mozambique deal with cultural diversity within the school context. The analysis focuses on the laws (Law No. 4/83, of 23 March; Law No. 6/92 of 23 March 1992 and Law 18/2018 of 28 December) that have governed the Mozambican education system since its inception, examining how these documents promote or challenge inclusion and respect for cultural diversity. Methodologically, the research was qualitative with descriptive content, in which document analysis was used as a data analysis technique. The study made it clear that Mozambique's education laws reflect an evolution in the recognition of cultural and linguistic diversity, but their implementation faces practical obstacles. In such a way that, despite legislative advances, the effective valorization of multiculturalism in Mozambican schools requires a continuous commitment to the transformation of educational practices, adopting a pedagogy that recognizes and critically incorporates the country's cultural and linguistic diversities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Anfibio Zacarias Huo, Universidade Presbiteriana Mackenzie

    Doutorando e Mestre em Educação, Arte e História da Cultura na Universidade Presbiteriana Mackenzie (SP-Brasil); ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2490/4894 Email: anfibiohuo3@gmail.com

  • João Clemente De Souza Neto, Universidade Presbiteriana Mackenzie

    Pós-doutorado em Sociologia Clínica e Professor no programa de Pós-graduação em Educação, Arte e História da Cultura na Universidade Presbiteriana Mackenzie (SP-Brasil). Email: clemente@uol.com.br. https://orcid.org/0000-0003-3348-8316

References

AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em educação. 2. ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014.

BASÍLIO, Guilherme. Multiculturalismo e interculturalidade na educação moçambicana. In: DUARTE, S. M.; MACIEL, C. A. (Orgs.). Temas transversais em Moçambique: Educação, Paz e Cidadania. Editora Educar – UP, 2015. https://didacticando.blogspot.com/2017/03/multiculturalismo-e-educacao-em.html

DIAS, Hildizina. Diversidade Cultural e Educação em Moçambique. V!RUS, São Carlos, n. 4, dez. 2010. http://www.nomads.usp.br/virus/virus04/secs/submitted/virus_04_submitted_4_pt.pdf

GADOTTI, Moacir. Diversidade cultural e educação para todos. Rio de Janeiro: Graal, 1992.

LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MOÇAMBIQUE. Lei nº 4/83, de 23 de março, que aprova o Sistema Nacional de Educação e define os princípios fundamentais na sua aplicação. https://archive.gazettes.africa/archive/mz/1983/mz-government-gazette-series-i-supplement-no-3-dated-1983-03-23-no-12.pdf

MOÇAMBIQUE. Lei nº 6/92, de 6 de maio, sobre o Sistema Nacional de Educação. https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/3178/5/ulfp037703_tm_anexo9_Sistema%20Nac_%20Educação_Moçambique.pdf

MOÇAMBIQUE. Lei nº 18/2018, de 28 de dezembro, sobre o Sistema Nacional de Educação. https://mept.org.mz/wp-content/uploads/2020/02/Lei-nº-18-2018-28-Dezembro_-SNE.pdf

MOREIRA, Antonio.; CANDAU, Vera. (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4949312/mod_resource/content/5/CANDAU%2C%20V.M.%20%282013%29.%20Muticulturalismo%20e%20educação.pdf

MOREIRA, Antonio Flvio; SILVA, Tomaz Tadeu da Silva. Currculo, Cultura e Sociedade. 10 edio. So Paulo: Cortez. 2008.

MUGIME, S. M.; LEITE, C. A atenção às multiculturalidades nas políticas educacionais em Moçambique. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, vol. 3, n. 5, 2015. https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/79831/2/103634.pdf

SACRISTÁN, J. G. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

Published

2024-07-16

How to Cite

MULTICULTURAL DISCOURSES IN EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE LAWS OF THE NATIONAL EDUCATION SYSTEM IN MOZAMBIQUE. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 40, p. e402407, 2024. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/12645.. Acesso em: 22 jul. 2024.

Similar Articles

1-10 of 55

You may also start an advanced similarity search for this article.