EPISTEMOLOGICAL REFLECTION ON TEACHER TRAINING AND ACTIVE METHODOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.30681/faed.v40i.12944Keywords:
Knowledge construction, Mathematics Education, Science TeachingAbstract
This article presents an exploratory research of bibliographic nature and qualitative approach, which investigates the epistemological currents in the field of education, focusing on empiricism. The objective is to reflect on the continuing education of teachers and active methodologies for the teaching of Science and Mathematics. The research is based on the importance of experience, reason, and knowledge construction in the educational process. The analysis of articles and books related to the topic revealed that the approaches of John Dewey, Jean Piaget, and Paulo Freire continue to be widely studied and applied in the educational context, highlighting the impact of active methodologies on current pedagogical practice.
Downloads
References
BACICH, Lilian.; MORAN, José. (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
CAPRA, Fritjof. O Ponto de Mutação: A Ciência, a Sociedade e a Cultura Emergente. 1° edição, Editora Cultrix, 1982.
CURVO, Evaleis Fátima.; MELLO, Geison Jader.; LEÃO, Marcelo Franco. A gamificação como prática de ensino inovadora: um olhar para as teorias epistemológicas. CUADERNOS DE EDUCACIÓN Y DESARROLLO, v.15, n.6, p. 4972-4994, 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido [recurso eletrônico] / Paulo Freire. - 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
LACERDA, Flávia Cristina Barbosa; SANTOS, Letícia Machado dos. Integralidade na formação do ensino superior: metodologias ativas de aprendizagem. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 611-627, nov. 2018.
LIMA, Anselmo. et al. Como ajudar professores do magistério superior a transformar metodologias passivas em metodologias ativas na sala de aula: a prática da Clínica da Atividade Docente em foco. Revista brasileira de Estudo pedagogicos, Brasília, v. 104, e5468, 2023.
MUNARI, Alberto. Jean Piaget / Alberto Munari; tradução e organização: Daniele Saheb. – Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
RECH, Greyson Alberto. Metodologias ativas na formação continuada de professores de Matemática. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas) - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino de Ciências Exatas, UNIVATES, Lajeado, 2016.
SANTIAGO, Eliete.; BATISTA NETO, José. Formação de professores e prática pedagógica na perspectiva freireana. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 61, p. 127-141, jul./set. 2016.
SAUL, Ana Maria.; SAUL, Alexandre. Contribuições de Paulo Freire para a formação de educadores: fundamentos e práticas de um paradigma contra-hegemônico. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 61, p. 19-35, jul./set. 2016.
TESSER, Gelson João. Principais linhas epistemológicas contemporâneas. Educar, Curitiba, n. 10, p. 91-98, 1995.
TRINDADE, Christiane Coutheux. John Dewey: o lugar da Educação na sociedade democrática. In: BOTO, C., ed. Clássicos do pensamento pedagógico: olhares entrecruzados [online]. Uberlândia: EDUFU, 2019, pp. 115-140. História, Pensamento, Educação collection. Novas Investigações series, vol. 9. ISBN: 978-65-5824-027-3. Available from: http://books.scielo.org/id/fjnhs/pdf/boto-9786558240273-07.pdf. https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-472-8
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juliana Lemes Izepilovski, Geison Jader Mello, Sumaya Ferreira Guedes, Marcelo Franco Leão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".