Sport in the school context: organization of extracurricular space and time
DOI:
https://doi.org/10.30681/faed.v40i.13110Keywords:
school sport, extracurricular project, young athletes, management, sport pedagogyAbstract
Schools have assumed the sports phenomenon in extracurricular programs as a possibility for appropriating culture and expanding social relations, cognitive learning, health, etc. However, However, we know little about the organization of sports as an extracurricular program at school. This is qualitative research that analyzes the results of the Youth School Games in Mato Grosso to identify schools that stand out in the sports scene, selecting those with the greatest participation in the state phase between 2016 and 2019. Thus, from the perspective of Sport Pedagogy this research aimed to investigate the organization of sports in an extracurricular context in schools that take part in the Mato Grosso School Youth Games. From the statements of managers (direction and coordination), it became evident that informality predominates in the organization of extracurricular sports. Thus, the perception that sport contributes positively to the development of young people was confirmed.
Downloads
References
ALMEIDA, Gabriela Fernanda Santos; Gusmão, Marco Aurélio Dias; ROCHA, Fernanda Cardoso; Cunha, Alexandre Alves Caribé da; Silva. Laura Lílian Ferreira. Motivação para a prática do futebol de campo: um estudo com jovens atletas. RENEF, Montes Claros, v. 9, n. 13, p. 02–12, 2020.
ARANTES, André Almeida Cunha; RUBIO, Kátia. Jogos Escolares Brasileiros: rastros acadêmicos por meio de uma revisão de literatura. Olimpianos, Journal of Olympic Studies, v. 6, p. 285-302, 2022.
BALZANO, Otávio Nogueira; RODRIGUES, Abraham Lincoln de Paula; SILVA, Gilberto Ferreira da; MUNSBERG, João Alberto Steffenl. O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, p. 1-11, 2019.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BENDRATH, Eduard Angelo.; BASEI, Andréia Paula. Atividades Complementares Curriculares (ACCs) como política educacional no estado do Paraná. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 9, n. 1, p. 104–126, 2018.
BENITES,Larissa Cerignoni; NASCIMENTO, Juarez Vieira do; MILISTETD, Michel; FARIAS, Gelcemar Oliveira. Análise de conteúdo na investigação pedagógica em educação física: estudo sobre estágio curricular supervisionado. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 1, 35-50, 2016.
BRUNER, Mark W; EYS, Mark A; WILSON, Kathleen S; CÔTÉ, Jean. Group cohesion and positive youth development in team sport athletes. Sport, Exercise, and Performance Psychology, v. 3, n.4, 219-227, 2014.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.
BRASIL, Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988.
CANAN, Felipe. Planejamento e organização da competição esportiva pedagógica para crianças e adolescentes: um exemplo no basquetebol. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 1, p. 259-268, 2018.
CARBINATTO, Michele. Vivian; TSUKAMOTO, Mariana; LOPES, Priscila; NUNOMURA; Myrian. Motivação e ginástica artística no contexto extracurricular. Conexões, Campinas, SP, v. 8, n. 3, p. 124–145, 2010.
CARVALHO, Rosiméria Maria Braga de. Análise da relação entre o esporte e desempenho escolar: um estudo de caso, 2017. 000f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação). FCSEA - Faculdade de Ciências Sociais, Educação e Administração. Universidade Lusófona de Humanidades Tecnologias, Lisboa, 2017
CIAMPOLINI, Vitor; MILISTETD, Michel; MILAN, Fabrício João; PALHETA, Carlos Ewerton; SILVA, Narbal; NASCIMENTO, Juarez Vieira do. Percepções sobre um projeto esportivo organizado para o desenvolvimento de habilidades para a vida. Revista Brasileira de Psicologia do Esporte, Brasília, v.10, n. 1, 62-85. 2020.
GALATTI, Larissa Rafaela; LEONARDI, Thiago José; REVERDITO, Riller Silva; ANTONELLI, Mariana; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte: contextos , evolução e perspectivas para o esporte paralímpico na formação de jovens. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 19, n. 03, p. 38-44, 2015.
GALATTI, Larissa Rafaela. et al. Pedagogia do esporte educação física escolar: uma proposta considerando as modalidades coletivas. In: GALATTI, Larissa. SCAGLIA, Alcides José; MONTAGNER, Paulo Cesar; PAES, Roberto Rodrigues (Orgs.). Múltiplos cenários da prática esportiva: Pedagogia do Esporte -vol. 2. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2017, p. 151-171.
GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues; COLLET, Carine; SEOANE, Antonio Montero. Esporte Contemporâneo: Perspectivas Para a Compreensão Do Fenômeno. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 22, n. 3, p. 115–127, 2018.
GOELLNER, Silvana Vilodre. Locais da memória: histórias do esporte. Arquivos em Movimento, Rio de Janeiro, v.1, n.2, p. 79-86, 2005.
GUEDES, Neide Cavalcante. A importância do Projeto Político Pedagógico no processo de democratização da escola. EnPe - Ensino em perspectiva, Fortaleza, v.2 n. 2, p. 1–9, 2021.
GHIDETTI, Felipe Ferreira. Pedagogia do esporte e educação física: a convergência na busca da autonomia em relação aos significados culturais do esporte. Movimento, Porto Alegre, v. 26, e26034, p. 1-15, 2020.
HIRAMA, Leopoldo Katsuki; JOAQUIM, Cássia dos Santos, COSTA, Roberto Rocha; MONTAGNER, Paulo César. Propostas interacionistas em pedagogia do esporte: aproximações e características. Conexões, Campinas, v. 12, n. 4, p. 51-68, 2014.
HIRAMA, L. K. et al. Pedagogia do esporte e intervenções em projetos sociais. In: GALATTI, Larissa. SCAGLIA, Alcides José; MONTAGNER, Paulo Cesar; PAES, Roberto Rodrigues (Orgs.). Múltiplos cenários da prática esportiva: Pedagogia do Esporte -vol. 2. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2017, p. 193 - 213.
ICCE, International Council for Coaching Excellence. International Sports Coaching Framework Version 1.2, 2013.
LIBÂNEO, José Carlos. Práticas de organização e gestão da escola: objetivos e formas de funcionamento a serviço da aprendizagem de professores e alunos. Secretaria Municipal de Educação de Cascavel (PR), p. 1–25, 2015.
LOPES, Priscila., NUNOMURA, Myrian. Motivação para a prática e permanência na ginástica artística de alto nível. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.21, n.3, p.177-87, 2007.
LUGUETTI, Carla Nascimento; DANTAS, Luiz Tourinho, NUNOMURA, Myrian; BÖHME, Maria Tereza Silveira. Práticas esportivas escolares na cidade de Santos-SP: o ponto de vista dos professores/treinadores. Motriz. Journal of Physical Education, Rio Claro-SP, v. 19, p. 10-21, 2013.
LUGUETTI, Carla Nascimento; BASTOS, Flávia da Cunha; BÖHME, Maria Tereza Silveira. Gestão de práticas esportivas escolares no ensino fundamental no município de Santos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.25, n.2, p.237-49, 2011.
LUGUETTI, Carla Nascimento; FERRAZ, Osvaldo Luiz; NUNOMURA, Myrian; BÖHME, Maria Tereza Silveira. O planejamento das práticas esportivas escolares no ensino fundamental na cidade de Santos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Paraná, v. 37, n.4, p.314-322, 2015.
MACHADO, Gisele Viola. Pedagogia do Esporte: organização, sistematização, aplicação e avaliação de conteúdos esportivos na educação não formal. 2012. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.
MACHADO, Gisele Viola.; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do Esporte E O Referencial Histórico-Cultural: Interlocução Entre Teoria E Prática. Pensar a Prática, v. 17, n. 2, p. 414–430, 2014.
MACHADO, Gisele Viola et. al. Pedagogia do esporte: A gestão do esporte em projetos sociais. In: GALATTI, Larissa. SCAGLIA, Alcides José; MONTAGNER, Paulo Cesar; PAES, Roberto Rodrigues (Orgs.). Múltiplos cenários da prática esportiva: Pedagogia do Esporte -vol. 2. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2017, p. 173 – 192.
MOREIRA, Tatiana Sviesk; SANTOS, Silvan Menezes dos; SILVA, Marcelo Moraes e; SOUZA, Doralice Lange de. Os conceitos de “Cultura Esportiva” e “Habitus Esportivo”: Distanciamentos e aproximações. Educación Física y Ciencia, Buenos Aires, v.18, n.1, 2016.
OLIVEIRA, Ueliton Peres de; CONCEIÇÃO, Willian Lazaretti; OLIVEIRA,Raul Angel Carlos; GRUNENNVALDT, José Tarcísio; REVERDITO, Riller Silva. O Esporte e o Lazer em Contextos de Medidas Socioeducativas no Brasil. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, 2020.
PAES, Roberto Rodrigues; BALBINO, Hermes Ferreira. A pedagogia do esporte e os jogos coletivos. In: ROSE JUNIOR, Dante de et al. Esporte na infância e adolescência: uma abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed. 2009, p. 73–83.
PESERICO, C. S. KRAVCHYCHYN, C.; OLIVEIRA, A. A. B. D. Análise da relação entre esporte e desempenho escolar: um estudo de caso. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 2, p. 260-277, 2015.
PERES, André Luis Xavier et al. a Motivação Para a Prática Esportiva Dos Jovens: Uma Revisão Integrativa. FIEP Bulletin On-line, v. 88, n. 1, 2018.
REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José. Pedagogia do esporte: jogos coletivos de invasão. São Paulo: Phorte, 2009.
REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; PAES, Roberto Rodrigues. Sport pedagogy: current panorama and conceptual analysis of the main approaches. Motriz. Journal of Physical Education, v. 15, n. 3, p. 600–610, 2009.
REVERDITO, Riller Silva. Pedagogia do Esporte e Modelo Bioecológico do Desenvolvimento Humano: indicadores para avaliação de impacto em programa socioesportivo. 2016. 209f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.
REVERDITO, Riller Silva.; SCAGLIA, Alcides José; GALATTI, Larissa Rafaela.; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do Esporte: possibilidades para o convívio com o esporte no contexto escolar. SILVA, J, V, P. da; GONÇALVES-SILVA, L. L.; MOREIRA, W. W. (Orgs.). Educação Física e seus diversos olhares. Campo Grande, MS: Editora UFMS, 2016, p. 55-76.
RODRIGUES, Heitor de Andrade; GARCIA FILHO, Hélio Rubens; WOODBURN, Andrea; CUNDARI, Glenn. O mentoring como estratégia de desenvolvimento profissional de um treinador de basquetebol de alta performance. Journal Physical Education, Maringá, v, 31, n. 1, p. e-3153, 2020.
SANTOS, Marco Aurélio Gonçalves Nóbrega dos; NISTA-PICCOLO, Vilma Lení. O esporte e o ensino médio: a visão dos professores de educação física da rede pública. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 65-78, 2011.
SANTOS, Edmilson Santos dos; MILANI, Fernanda Gimenez; REVERDITO, Riller Silva; STAREPRAVO, Fernando Augusto. O Financiamento do Esporte e do Lazer pelos Municípios do Estado do Mato Grosso de 2005 a 2008. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v. 22, n.1, 2019.
SILVA, Daianne Pedrosa da; NÓBREGA, Roberto; MORARES, José Fernando Vila Nova de; CAMPBELL, Carmen Sílvia Grubert. Impacto das atividades esportivas, informática e música sobre a vida de alunos de escola com educação em tempo integral. Motrivivência, Florianópolis, v. 24, n. 39, p. 142-150, 2012.
TAVARES, Mayara Almeida; FONSECA, Sofia; LOPES, António; GALATTI, Larissa Rafaela; REVERDITO, Riller Silva. Relação treinador-atleta e a experiência positiva de jovens no esporte extracurricular. Cuadernos de Psicología del Deporte, v. 21, n.1, 146–161, 2021.
TRUDEL, Pierre; GILBERT, Wade; RODRIGUE, François. The Journey from Competent to Innovator: Using Appreciative Inquiry to Enhance High Performance Coaching. AI Practitioner, v. 18, n. 2, 2016.
TOZETTO, Alexandre Bobato; MILISTETD Michel; COLLET, Carinet; ILHA, Tayná; ANELLO, Jairo; NASCIMENTO, Juarez Vieira do. Treinadores de basquetebol: Os desafios da prática no ambiente de formação esportiva. Cuadernos de Psicología del Deporte, v. 19, n. 1, p. 291-301, 2019.
UNGHERI,Bruno Ocelli; DA SILVA PINTOS, Ana Elenara; CAPI, André Henrique Chabaribery; ALENCAR, Glauber Starling de; MIRANDA, Pedro Claver Barcelos de. Trabalho em rede e intersetorialidade nas políticas públicas de lazer e esporte de ouro preto / MG. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v.8, n.1, p. 18–37, 2021.
UNESCO. Carta Internacional da Educação Física e do Esporte. 21 de novembro de 1978. Biblioteca Digital da UNESCO. 2012. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216489_por?posInSet=1&queryId=514f1c13-9368-4a5f-89ce-acc3642414af.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edesio Rodrigues da Silva Junior, Carine Collet, Evando Carlos Moreira, Riller Silva Reverdito

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".