Historical sources and new technologies in teaching the history of education about the Empire of Brazil
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2022.38.4557Keywords:
Empire of Brazil, Teaching, Sources, History of education, New technologiesAbstract
The present paper is aimed at reflecting on the possibilities of use of historical sources allied to some new
technologies in teaching the subject history of education in undergraduate courses, primarily focusing on the
discussion of a specific content/period of the Brazilian educational past: the history of school and schooling in
the imperial period (1822-1889). The argument is divided into four parts. While considering the teaching of
history of education about the Empire of Brazil, the possibilities of use of the 19th century periodical press and
social networks are initially discussed, followed by the use of the imperial educational legislation combined
with online collaborative forms and, subsequently, the use of 19th century school textbooks available on the
world wide web. In the fourth and last part, some considerations are made by way of conclusion.
Downloads
References
ALMEIDA, J. R. P. Instrução Pública no Brasil (1500-1889). São Paulo: Hucitec, 1989.
ANJOS, J. J. T. Teorizando e apresentando fontes para a pesquisa sobre a história da escola e da escolarização no Paraná. In: SILVA, E. P.; SILVA, S. A. C. (orgs.) Metodologia da pesquisa científica em educação: dos desafios emergentes a resultados eminentes. Curitiba: Ithala, 2016, p. 100-113.
ANJOS, J. J. T.; SOUZA, G. Nos “rigores” da lei: a escolarização da infância na legislação da instrução pública da Província do Paraná (1857-1883). Revista Brasileira de Educação. Campinas, v. 21, n. 67, p. 875-896, out.-dez. 2016.
ARAÚJO, M. M. de. História(s) Comparada(s) da educação. Brasília: Liber Livro, 2009.
ARAÚJO, M. M. et al. Legislação educacional da Província do Rio Grande do Norte (1835-1889). Brasília: INEP, 2004.
AZEVEDO, F. A Cultura Brasileira. Brasília: Editora da UnB, 1963.
BARBOSA, E. B. L. Por terra, por água, pela leitura: as conexões dos responsáveis pela inspeção e instrução pública no Paraná (1854-1890). (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2016.
BARBOZA, J. S. Gramática filosofia da língua portuguesa. Lisboa: Typographia da Academia Real das Ciências, 1830.
BASTOS, M. H. C. O que é a História da Educação no Brasil hoje? Tempos de Reflexão. Espacio, Tiempo y Educación. V. 3, n. 1, p. 43-59, jan.-jul. 2016, p. 43-59.
BURKE, P. Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica. São Paulo: Editora Unesp, 2017.
BIBLIOTECA BRASILIANA digital Guita e José Mindlin. <http://www.brasiliana.usp.br/> Acesso em 9 set. 2022.
BIBLIOTECA DIGITAL DA CÂMARA dos Deputados. <http://bd.camara.leg.br/bd/> Acesso em 9 set. 2022 .
BIBLIOTECA DIGITAL DO SENADO Federal. <http://www12.senado.leg.br/institucional/biblioteca> Acesso em 9 set. 2022.
BLOCH, M. A apologia da História ou O Ofício do Historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2011.
BRASILIENSE, A. Lições de História Pátria. São Paulo: Na Typographia da Província, 1876.
CASTELLANOS, S. L. V. O livro escolar no Maranhão Império: produção, circulação e prescrições. (Doutorado em Educação Escolar). Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho, Araraquara, 2012.
CERTEAU, M. A escrita da História. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.
CHEVALARD, Y. La transposición didáctica: del saber sábio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1991.
CHOPPIN, A. Os historiadores e o livro escolar. História da Educação. Pelotas, n.11, p. 5-24, 2002.
CORUJA, A. A. P. Lições de História do Brasil adaptadas a leitura das escolas. Rio de Janeiro: Esperança, 1873.
DARNTON, R. Boemia literária e revolução: o submundo das letras no Antigo Regime. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
DARNTON, R. Introdução. In: DARNTON, R; ROCHE, D (orgs.) Revolução Impressa: A imprensa na França, 1775-1800. São Paulo: Edusp, 1996, p. 15-20.
DARNTON, R. Os dentes falsos de George Washington: um guia não convencional para o século XVIII. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
FARIA FILHO, L. M. A legislação escolar como fonte para a história da educação: uma tentativa de interpretação. In: FARIA FILHO, L. M. (org.) Educação, modernidade e civilização. Belo Horizonte: Autêntica, 1998, p. 89-125.
FARIA FILHO, L. M.; VIDAL, D. G. Os tempos e os espaços escolares no processo de institucionalização da escola primária no Brasil. Revista Brasileira de Educação. Campinas, n. 14, p. 19-34, mai.-ago. 2000.
GALVÃO, J. R. Silabário Português. Sem local: sem editora, 1879.
GONDRA, J. G.; SCHUELER, A. F. M. Educação, poder e sociedade no Império Brasileiro. São Paulo: Cortez, 2008.
HEMEROTECA Digital da Biblioteca Nacional do Rio de Janeiro. <http://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/> Acesso em 9 set. 2022.
INSTITUTO Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. < https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-diversas/historia-da-educacao> Acesso em 9 set. 2022.
LABORATÓRIO de Ensino e Material Didático da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo. <http://lemad.fflch.usp.br/> Acesso em 9 set. 2022.
MARROU, H. I. História da Educação na Antiguidade. São Paulo: Editora Herder, 1971.
MIGUEL, M. E. B; MARTIN, S. D. Coletânea da Documentação Educacional Paranaense no período de 1854 a 1889. Brasília: INEP, 2004.
MOACYR, P. A instrução e as Províncias. 3 vol. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1939.
PALLARES-BURKE, M. L. G. A imprensa como uma empresa educativa no século XIX. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 104, p. 144-163, jul. 1998.
PINHEIRO, A. C. F.; CURY, C. E. Leis e regulamentos da instrução da Paraíba no período imperial. Brasília: INEP, 2004.
RODRIGUES, A. M. O livro do povo. São Luis: Typographia do Frias, 1865.
RODRIGUES, J. J. Cartas Systemáticas para aprender a ler. Sem Local: Livraria Francesa, 1867.
TAMBARA, E.; ARRIADA, E. Leis, atos e regulamentos sobre educação no período imperial na Província de São Pedro do Rio Grande do Sul. Brasília: INEP, 2004.
TEIXEIRA, G. B. O grande mestre da escola: os livros de leitura para a escola primária da capital do Império Brasileiro. (Mestrado em Educação). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
THOMPSON, E. P. Senhores e caçadores: a origem da lei negra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
VIDAL, D. G. Culturas escolares: Estudo sobre práticas de leitura e escrita na escola pública primária (Brasil e França, final do século XIX). Campinas: Autores Associados, 2005.
VIDAL, D. G.; GVIRTZ, S. O ensino da escrita e a conformação da modernidade escolar. Brasil e Argentina, 1880-1940. Revista Brasileira de Educação. Campinas, n. 8, p. 14-30, mai.-ago. 1998.
VIEIRA, S. L. Leis de reforma da educação no Ceará. Brasília: INEP, 2006.
VIÑAO FRAGO, A. Oralidade e escrita: os paradoxos da alfabetização. In: Alfabetização na sociedade e na história. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993, p. 15-28.
WARDE, M. J. Brincando nos campos do senhor: anotações para uma história da formação dos professores e do ensino de História da Educação no Brasil. In: CARVALHO, M. M. C.; GATTI JR., D. (orgs.) O ensino de História da Educação. Vitória: Editora da Universidade Federal do Espírito Santo, 2011, p. 305-337.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juarez José Tuchinski dos Anjos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".