The reading concept present in the program guide counts for me

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2022.37.133141

Keywords:

Tell me, reading design, traditional reading

Abstract

This article aims to reveal the concept of reading present in the Guia do Programa Conta pra mim of the Federal Government, addressed to parents. For this, we selected the terms Literacy, reading aloud, asking someone and Reading habit, all used in the statements of the document, to analyze the light of the theorists Arena, Bajard, Foucambert, Jolibert and collaborators, Girotto and Souza. The results show that the conception of reading adopted by the organizers of the Program Guide is traditional, as they confuse the act of reading with that of oralization, reinforce the importance of children answering questions prepared by their parents and not by themselves, in addition to understanding the the act of reading as a habit and not as a necessity created from the experiences of children. In addition, although we consider important a program that encourages interaction between parents and children through the vocal transmission of the text, we concluded that, as in every document, parents are asked to “read aloud” to their children, there is no reading, since the true reading is silent, a subjective process of construction of meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura Infantil: gostosuras e bobices. 5.ed. São Paulo: Scipione, 2003.

ARENA, Dagoberto Buim. Nem hábito, nem gosto, nem prazer. In: Mortatti, Maria do Rosário. Atuação de professores: propostas para a ação reflexiva no ensino fundamental. Araraquara: JM editora, 2003. p. 53-63.

ARENA, Dagoberto Buim. A Literatura Infantil como Produção Cultural e como Instrumento de Iniciação da Criança no Mundo da Cultura Escrita. In: MENIN, Ana Maria da C. S. et al (org.). Ler e Compreender: Estratégias de Leitura. São Paulo: Fapesp, 2010.

ARENA, Dagoberto Buim. Para Ensinar a Ler: Práticas e Tendências. In: MIGUEL, José Carlos; REIS, Martha. Formação Docente- Perspectivas teóricas e práticas pedagógicas. Marília: Oficina Universitária. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015, p. 135-154.

ARENA, Dagoberto Buim. Nem literacia, nem letramento mas leiturescrita e lescrever. In: Revista brasileira de alfabetização, n. 13. 2020. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/458. Acesso em: 29 mar. 2021.

BAJARD, Elie. Ler e dizer: compreensão e comunicação do texto escrito. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

BAJARD, Elie. Eles leem, mas não compreendem. Onde está o equívoco. Organização e revisão do manuscrito: Dagoberto Buim Arena, Adriana Pastorello Buim Arena. São Paulo: Cortez, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Conta pra mim: Guia de literacia familiar. Brasília: MEC, SEALF, 2019. Disponível em: http://alfabetizacao.mec.gov.br/images/conta-pra-mim/conta-pra-mim-literacia.pdf. Acesso em: 29 mar. 2021.

CHARTIER, Roger. Leituras e leitores na França do Antigo Regime. Tradução de Álvaro Lorencini. São Paulo: UNESP, 2003.

DAVIS, C Lynn; SOUZA, Renata Junqueira. Entendendo textos: estratégia para a sala de aula. In: Leitura: Teorias e Prática, v. 1, 2009, p. 31-37.

FOUCAMBERT, Jean. A leitura em questão. Tradução Bruno Charles Magne. Porto Alegre: Artmed, 1994.

FOUCAMBERT, Jean. A criança, o professor e a leitura. Tradução Marleide Cohen e Carlos Mendes Rosa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

FOUCAMBERT, Jean. Modos de ser leitor: Aprendizagem e ensino da leitura no ensino fundamental. Tradução Lúcia P. Cherem e Suzete P. Bornatto. Curitiba: Editora UFPR, 2008.

GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SOUZA, Renata Junqueira. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SOUZA, Renata Junqueira et. al. (org.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado das Letras, 2010. p 45-114.

JOLIBERT, Josette e colaboradores. Formando crianças leitoras. Tradução Bruno Charles Magne. Porto Alegre: Artmed, 1994.

NADALIN, Carlos Francisco de Paula. Apresentação. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Conta pra mim: Guia de literacia familiar. Brasília: MEC, SEALF, 2019. Disponível em: http://alfabetizacao.mec.gov.br/images/conta-pra-mim/conta-pra-mim-literacia.pdf. Acesso em: 29 mar. 2021.

SOUZA, Renata Junqueira; BARBOSA, Gislene Aparecida da Silva; HERNANDES, Elianeth Dias Kanthack. Estratégias de leitura aplicadas ao conto: uma proposta para

a sala de aula. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, v. 15, n. 1, p. 62-73, jan./abr. 2019. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/download/8946/114114662/. Acesso em: 25 jan. 2021.

VIGOTSKI, Lev. A formação social da mente. Tradução José Cipolla Neto; Luis Silveira Menna Barreto; Solange Castro Afeche. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1989.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução: Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2022-11-25

Issue

Section

ARTIGO

How to Cite

DOS SANTOS OLIVEIRAI, Andreia. The reading concept present in the program guide counts for me. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 37, n. 1, p. 133–141, 2022. DOI: 10.30681/21787476.2022.37.133141. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6587. Acesso em: 6 mar. 2025.