TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2021.36.223238

Keywords:

Education, teacher training, Anísio Teixeira, Demerval Saviani

Abstract

: Teacher training is of paramount importance in the history of Education. Thus, this work aimed to list a brief history of the teacher training process in Brazil and highlight the contributions of Anísio Teixeira and Demerval Saviani in this process for Brazilian Education. In order to do so, we carried out a qualitative bibliographic research based on works by Anísio Teixeira and Demerval Saviani, as well as contributions from different authors about the theoretical assumptions of the analyzed authors. It is considered that the contributions of both converge to the ideals of a practice based on the dialectical process, enabling and encouraging teachers to act in order to favor the counter-hegemony from their pedagogical work, in favor of the knowledge necessary for life in society. and for its transformation, through a public education for all, it is up to us, educators, to resist in the search for a quality education inspired by the steps of these authors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Thaís Fernanda Ruiz Braga Cardoso, Unespar - Campus Paranavaí
    Graduação em Letras - Português/Inglês (FAFIPA, 2001), Especialização em Metodologias Inovadoras aplicadas à Educação - Educação Especial e Inclusiva (FACINTER, 2004), Especialização em Educação de Jovens e Adultos (UNIVALE, 2013) e Mestranda em Ensino: Formação docente interdisciplinar (UNESPAR/PPIFOR)
  • Ellyn Vieira de Souza Saraiva, Unespar - Campus de Paranavaí
    Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2002) e em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (2019). Possui especialização em Educação Especial: Atendimento às necessidades especiais (2004) e em Neuropedagogia na Educação pela FATEC - Faculdade de Tecnologia do Vale do Ivaí (2014). Mestranda em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar pela Unespar - Paranavaí. Atua como professora na Educação Básica do quadro próprio do magistério da SEED-PR.
  • Renan Bandeirante de Araújo, Unespar - Campus de Paranavaí
    Professor do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Formação Docente da Universidade Estadual do Paraná - Campus de Paranavaí. Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1998) e mestrado em Sociologia do Trabalho pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília (2002). Doutor em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Araraquara. Líder do Grupo de Pesquisa Economia do Trabalho, Educação e Desenvolvimento Regional, cadastrado no CNPq. Tem experiência docente nas áreas de Sociologia, História, Educação e Ensino, atuando principalmente com os temas: Modernidade, Trabalho, Globalização, com ênfase em questões que abordam: juventude, sociabilidade, educação, ensino, trabalho flexível, estranhamento social e formação de professores.

References

BARBOSA, N. F. M.; JARDILINO, J. R. L. A formação de professores: notas sobre o pensamento educacional de Anísio Teixeira. Educação em Perspectiva, v. 3, n. 2, p. 307-319, 2012.

MACEDO, S. M. F. A ética, a ética profissional e a Educação. Curitiba: Editora CRV, 2018.

MARSIGLIA, A. C. G.; CURY, C. R. J. Dermeval Saviani: uma trajetória cinquentenária. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, v. 21, n. 62, p. 497-507, 2017.

NUNES, C. Anísio Teixeira entre nós: a defesa da educação como direito de todos. Educação & Sociedade, v. 21, n. 73, p. 9-40, 2000.

SAVIANI, D. O curso de Pedagogia e a formação de educadores. Perspectiva, v. 26, n. 2, p. 641-660, 2008.

SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, p. 143-155, 2009.

SAVIANI, D. Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Poíesis Pedagógica, v. 9, n. 1, p. 7-19, 2011.

SCHEIBE, L. Formação de professores no Brasil: a herança histórica. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 2, n. 2-3, p. 41-53, 2008.

SUHR, I. R. F. Teorias do conhecimento pedagógico. Curitiba: Intersaberes, 2012.

TEIXEIRA, A. S. Educação no Brasil. São Paulo: Editora Nacional, 1969.

TEIXEIRA, A. S. Mestres de amanhã. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 85, n. 209-10-11, 2004.

TEIXEIRA, A. S. Educação não é privilégio. 7 ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007.

Published

2022-07-19

Issue

Section

ARTIGO

How to Cite

CARDOSO, Thaís Fernanda Ruiz Braga; SARAIVA, Ellyn Vieira de Souza; ARAÚJO, Renan Bandeirante de. TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 36, n. 2, p. 223–238, 2022. DOI: 10.30681/21787476.2021.36.223238. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591. Acesso em: 25 dec. 2025.