TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2021.36.223238Keywords:
Education, teacher training, Anísio Teixeira, Demerval SavianiAbstract
: Teacher training is of paramount importance in the history of Education. Thus, this work aimed to list a brief history of the teacher training process in Brazil and highlight the contributions of Anísio Teixeira and Demerval Saviani in this process for Brazilian Education. In order to do so, we carried out a qualitative bibliographic research based on works by Anísio Teixeira and Demerval Saviani, as well as contributions from different authors about the theoretical assumptions of the analyzed authors. It is considered that the contributions of both converge to the ideals of a practice based on the dialectical process, enabling and encouraging teachers to act in order to favor the counter-hegemony from their pedagogical work, in favor of the knowledge necessary for life in society. and for its transformation, through a public education for all, it is up to us, educators, to resist in the search for a quality education inspired by the steps of these authors.
Downloads
References
BARBOSA, N. F. M.; JARDILINO, J. R. L. A formação de professores: notas sobre o pensamento educacional de Anísio Teixeira. Educação em Perspectiva, v. 3, n. 2, p. 307-319, 2012.
MACEDO, S. M. F. A ética, a ética profissional e a Educação. Curitiba: Editora CRV, 2018.
MARSIGLIA, A. C. G.; CURY, C. R. J. Dermeval Saviani: uma trajetória cinquentenária. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, v. 21, n. 62, p. 497-507, 2017.
NUNES, C. Anísio Teixeira entre nós: a defesa da educação como direito de todos. Educação & Sociedade, v. 21, n. 73, p. 9-40, 2000.
SAVIANI, D. O curso de Pedagogia e a formação de educadores. Perspectiva, v. 26, n. 2, p. 641-660, 2008.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, p. 143-155, 2009.
SAVIANI, D. Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Poíesis Pedagógica, v. 9, n. 1, p. 7-19, 2011.
SCHEIBE, L. Formação de professores no Brasil: a herança histórica. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 2, n. 2-3, p. 41-53, 2008.
SUHR, I. R. F. Teorias do conhecimento pedagógico. Curitiba: Intersaberes, 2012.
TEIXEIRA, A. S. Educação no Brasil. São Paulo: Editora Nacional, 1969.
TEIXEIRA, A. S. Mestres de amanhã. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 85, n. 209-10-11, 2004.
TEIXEIRA, A. S. Educação não é privilégio. 7 ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Thaís Fernanda Ruiz Braga Cardoso, Ellyn Vieira de Souza Saraiva, Renan Bandeirante de Araújo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".














