Trajectory of a student from the Balatiponé

Authors

Keywords:

Balatiponé People, Traditional education, Schooling

Abstract

This text is a fragment of the reflections that I brought in the memorial to enter the Master's Degree in Indigenous Intercultural Education and which was part of the first chapter of the dissertation. This is participatory research as these reflections take place in the school where we work and develop teaching and research practice. It is a text that is justified by the need for schools to change their pedagogical practices to accommodate their students. The Balatiponé-Umutina people over the years have faced several processes of colonial education, so decolonial education is urgent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Osvaldo Corezomaé Monzilar, Escola Estadual Julá Paré - Barra do Bugres/MT

    Mestre pelo Programa em Educação Intercultura Indígena da Universidade do Estado de Mato Grosso (Unemat). Professor da rede estadual do Estado de Mato Grosso (Seduc), Barra do Bugres, Mato Grosso, Brasil. Aldeia do Povo Balatiponé-Umunitina, Barra do Bugres, Mato Grosso, Brasil. CEP: 78.390-000. ORCID: https://orcid.org/0009-0007-8222-0304

  • Lisanil da Conceição Patrocínio Pereira, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutora em Geografia pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora dos Programas de Pós-Graduação em Educação Intercultural Indígena e Geografia da Universidade do Estado de Mato Grosso (Unemat), Juara, Mato Grosso, Brasil. Endereço para correspondência: Rua Jair Toledo, 506 S, Residencial Arinos, Juara, Mato Grosso, Brasil, CEP: 78.575-000. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8733-8255.  Lattes: http://lattes.cnpq.br/5019828060804740. E-mail: lisanilpatrocinio@gmail.com

References

ÂNGELO, Francisca Navantino Pinto. Educação Escolar e Protogonismo Indígena. SECCHI, Darci & MENDONÇA, Terezinha Furtado (Orgs.). Cenário e Pespectivas. Coletania Educação Escolar Indígena. Cuiabá-MT: EdUFMT, 2009.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 2001.

BRANDÃO, C. R. Comunidades aprendentes. In: FERRARO JUNIOR, L. A. (Org.). Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.

FRANCO, Thais Cardoso; MATIELLO, Ana Claudia Taube; PEREIRA, Lisanil da Conceição Patrocínio. Relatos de uma bolsista de iniciação científica júnior do CNPq e sua importância para a formação em nível médio. In Revista de Comunicação Científica–RCC, maio/ago., vol. I, n. 15, p. 07-21, 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da tolerância. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

MONZILAR, Osvaldo Corezomaé & COREZOMAÉ, Geniele dos Reis. Roça escolar tradicional do povo Umutina In STIELER, Mariuce Campos de Moraes et ali. Terra como princípio educativo II. São Leopoldo: Oikos, 2022

MELIÁ, Bartolomeu: Educação indígena na escola. Cadernos Cedes, ano XIX, Nº 49, Dezembro, 1999.

PEREIRA, Lisanil da Conceição Patrocínio. RECK, Jair. JÚNIOR, Miguel Castilho. CUNHA, Teresa Cunha. (Org.). Iniciação científica e construção de conhecimentos emancipatórios na Escola Agrícola de Terra Nova do Norte, MT, Brasil. São Paulo: Literando Editora, 2023.

TASSINARI, Antonella Maria Imperatriz. Escola indígena: novos horizontes teóricos, novas fronteiras de educação. In: SILVA, Aracy Lopes da. LEAL FERREIRA, Mariana Kawall. (Orgs.). Antropologia, história e educação. São Paulo: Global/Mari, 2001.

Published

2024-06-04

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.