Schools in the territory akwẽ-Xerente, in Tocantínia, Tocantins

Authors

Keywords:

Indigenous school Education, Indigenous territory Xerente and Funil, Muntilingualism/bilingualism, Interculturality

Abstract

This article's central objective is to carry out a diagnosis of schools and enrollments based on data on indigenous school education in the akwẽ-Xerente territory (Xerente and Funil Indigenous Lands), in the municipality of Tocantínia, State of Tocantins, in the year 2023. This article's central objective is to carry out a diagnosis of schools and enrollments based on data on indigenous school education in the akwẽ-Xerente territory (Xerente and Funil Indigenous Lands), in the municipality of Tocantínia, State of Tocantins, in the year 2023. To this end, the question is: What is the reality of indigenous school education in the Akwẽ-Xerente Territory, in 2023? The research is theoretical-descriptive-analytical and is based on documentary research, bibliographical, descriptive research, following a qualitative-quantitative approach. It is possible to notice that some issues related to the structural and didactic-pedagogical conditions of offering school education in the Xerente and Funil Territory, similar to the 2015 diagnosis, prepared by professors Ferreira and Morais Neto (2016) remain: school infrastructure lacks maintenance in both the ‘buildings’; as for scrapped or missing permanent materials, lack of continued training for teachers, lack of teaching and pedagogical material, among others; although the number of schools increased from 2015, from 31 (thirty-one) to 44 (forty-four) and the  ‘Centro de Ensino Médio Xerente – CEMIX’, in 2023, many problems are the same.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luciane Silva de Souza, Universidade Federal do Tocantins

    [1] Doutora em Educação (UNIV INTERAMERICANA/UNIUBE). Docente efetiva da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus de Miracema do Tocantins, Tocantins, Brasil. Endereço para correspondência: Unidade Warã – Campus de Miracema. Avenida Lourdes Solino s/nº. Bloco Administrativo, Sala 42 – Setor Universitário - Miracema do Tocantins – TO, CEP: 77.650 - 000. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3620-916X

    Lattes: https://lattes.cnpq.br/5592790322528269. E-mail: souza.luciane@uft.edu.br

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 9.394/96. Brasília: MEC/SEB, 1996. Disponível em:

CALIXTO XERENTE, Edimar Srênôkrã; ANDRADE, Karylleilla dos Santos. A educação Intercultural na escola Wakõmekwa: perspectivas e desafios’. Revista Humanidades & Inovação, v.4, n. 3 - 2017. Palmas: UNITINS, 2017. pp. 261-275; Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/375 Acesso em: 11 de janeiro de 2024 às 8h02.

FERREIRA, Adilson; MORAIS NETO, Odilon Rodrigues de. Diagnóstico da oferta de Educação Escolar para o Povo Indígena Akwẽ-Xerente. IN: MACHADO, Márcia; MORAIS NETO, Odilon Rodrigues de. Educação Escolar e Ciências Humans: culturas e História dos povos indígenas. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2016.

GUIMARÃES, Susana Martelletti Grillo. Aquisição da escrita e diversidade cultural: a prática de professores Xerente. Brasília: FUNAI/DEDOC, 2002.

MANDULÃO, Fausto da Silva. Educação na visão do professor indígena. In: GRUPIONI, Luís Donisete Benzi (Org.). Formação de professores indígenas: repensando trajetórias Brasília, 2006.

MANDULÃO, Fausto da Silva. Educação na visão do professor indígena. In: RAMOS, M. N. et al. Diversidade na educação: reflexões e experiências. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2003.

NOLASCO, Genilson; GIRALDIN, Odair. Aprender e ensinar: a ‘pedagogia’ akwẽ-Xerente e a construção da pessoa. Revista Humanidades & Inovação, v.4, n. 3 - 2017. Palmas: UNITINS, 2017. pp. 9-20 Disponível em:

https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/375 Acesso em: 12 de janeiro de 2024 às 16h45.

SAVIANI, Demerval. A pedagogia histórico-crítica e a defesa da educação pública. In: HERMIDA, Jorge Fernando (organizador). A pedagogia histórico-crítica e a defesa da educação pública. João Pessoa: Editora UFPB, 2021. Disponível em: https://www.editora.ufpb.br/sistema/press5/index.php/UFPB/catalog/download/881/987/9670-1?inline=1 Acesso em 2 de julho de 2024 às 21h42.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 1995.

SAVIANI, Demerval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas: Autores Associados, 2009.

POCHMAN, Márcio. Proteção social na periferia do capitalismo: considerações sobre o Brasil. São Paulo em perspectiva, 18(2) 2004. Disponível em: file:///D:/Downloads/download%20(5).pdf Acesso em: 12 de julho de 2024.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortiz, 2007.

TOCANTINS. INSTRUÇÃO NORMATIVA Nº 07, DE 18 DE NOVEMBRO DE 2022. Estabelece critérios e orienta quanto aos procedimentos de matrícula dos estudantes da Rede Estadual de Ensino do Estado do Tocantins para o ano letivo de 2023. Diário Oficial n 6212 ano XXXIV - estado do Tocantins, segunda-feira, 21 de novembro de 2022.

Published

2024-10-31

How to Cite

Schools in the territory akwẽ-Xerente, in Tocantínia, Tocantins. (2024). Revista Taka’a, 2(2), e2024001. https://periodicos.unemat.br/index.php/rtakaa/article/view/12841

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.