MYTHS, ANCESTRAL KNOWLEDGE, AND SCHOOLING: CULTURAL PARADOXES IN THE DAILY LIVES OF THE BÓE-BORORO PEOPLE OF CÓRREGO GRANDE VILLAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/rtakaa.v3i1.14041

Keywords:

Boe-Bororo, Ancestral Knowledge, Schooling

Abstract

This essay reflects on the cultural paradoxes experienced by Indigenous peoples, specifically addressing the experiences of the Bóe-Bororo people of Córrego Grande Village, Tereza Cristina Indigenous Land, located in Santo Antônio de Leverger, Mato Grosso. Based on the origin myth and the current context of the education of Bóe-Bororo children, the article develops a reflection on the effects of cultural and linguistic exchanges on the daily lives of Indigenous peoples, in whose context unequal relationships threaten the permanence of ancestral myths and knowledge. In this scenario, the schooling of Indigenous children (even as a supposed affirmative inclusion project) introduces new cultural conflicts and reinforces old ones. In its concluding remarks, the article emphasizes that, despite all the mechanisms of domination against Indigenous cultures, they still manage to resist, as do the Bóe-Bororo in Mato Grosso.

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Author Biographies

  • Shirlene Rohr de Souza, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutora em Estudos Literários (UNEMAT). Docente do Curso de Letras do Campus da Unemat de Alto Araguaia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLetras/UNEMAT-Sinop) e do Programa de Pós- Graduação em Educação (PPGEdu/UFR). Coordenadora do Projeto de Pesquisa “As tradições orais e seus deslocamentos dentro da cultura e da literatura”. 

  • Fernando Kudoro Bororo, Universidade Federal de Rondonópolis

    Mestrando do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEdu/UFR). E-mail: f.kudoro@aluno.ufr.edu.br. Bóe-Bororo da Aldeia Bóe-Bororo Córrego Grande, da Terra Indígena Tereza Cristina, localizada em Santo Antônio de Leverger-MT. 

  • Sílvia de Fátima Pilegi Rodrigues, Universidade Federal de Rondonópolis

    [Doutora em Educação (PUC-SP). Docente do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Rondonópolis (UFR) e do Programa de Pós- Graduação em Educação (PPGEdu/UFR). Vice-líder do Grupo de Pesquisa ALFALE – Alfabetização e Letramento Escolar (UFMT). E-mail: silvia.pilegi@ufr.edu.br

  • Tatiane Silva Santos, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutora em Educação (USP). Docente do Curso de Letras do Campus da Unemat de Alto Araguaia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLetras/UNEMAT-Sinop) e do Programa de Pós- Graduação em Educação (PPGEdu/UFR). Coordenadora do Projeto de Pesquisa “O registro das memórias como instrumento de ação: literatura e resistência”. E-mail: tatisantos@gmail.com

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Published

2025-09-03

How to Cite

Souza, S. R. de ., Bororo, F. K. ., Rodrigues, S. de F. P. ., & Santos, T. S. . (2025). MYTHS, ANCESTRAL KNOWLEDGE, AND SCHOOLING: CULTURAL PARADOXES IN THE DAILY LIVES OF THE BÓE-BORORO PEOPLE OF CÓRREGO GRANDE VILLAGE. Revista Taka’a, 3(1), e2025007. https://doi.org/10.30681/rtakaa.v3i1.14041