MYTHS, ANCESTRAL KNOWLEDGE, AND SCHOOLING: CULTURAL PARADOXES IN THE DAILY LIVES OF THE BÓE-BORORO PEOPLE OF CÓRREGO GRANDE VILLAGE
DOI:
https://doi.org/10.30681/rtakaa.v3i1.14041Keywords:
Boe-Bororo, Ancestral Knowledge, SchoolingAbstract
This essay reflects on the cultural paradoxes experienced by Indigenous peoples, specifically addressing the experiences of the Bóe-Bororo people of Córrego Grande Village, Tereza Cristina Indigenous Land, located in Santo Antônio de Leverger, Mato Grosso. Based on the origin myth and the current context of the education of Bóe-Bororo children, the article develops a reflection on the effects of cultural and linguistic exchanges on the daily lives of Indigenous peoples, in whose context unequal relationships threaten the permanence of ancestral myths and knowledge. In this scenario, the schooling of Indigenous children (even as a supposed affirmative inclusion project) introduces new cultural conflicts and reinforces old ones. In its concluding remarks, the article emphasizes that, despite all the mechanisms of domination against Indigenous cultures, they still manage to resist, as do the Bóe-Bororo in Mato Grosso.
Downloads
References
ADORNO, T. W. O ensaio como forma. In: Notas de literatura I. Tradução e apresentação de Jorge M. B. de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2003. – Coleção Espírito Crítico
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. Prefácio: Roman Jakobson; introdução: Marina Yaguello; tradução: Michel Frateschi Vieira. 7a ed. São Paulo, Hucitec, 1995.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena. Em: Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. p. 374-415.
BRASIL. Parâmetros em Ação de Educação Escolar Indígena. Organização Luís Donisete Benzi Grupioni. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental/2002.
CARNEIRO, S. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
ELIADE, M. Mito e realidade. Tradução Pola Civelli. São Paulo: Perspectiva, 2011.
ENGELS, F. A origem da família, da propriedade privada e do Estado. Tradução de Leandro Konder. 15. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
FRANCHETTO, B. A guerra dos alfabetos: os povos indígenas na fronteira entre o oral e o escrito. Mana - estudos de Antropologia Social – URRJ, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/250029668_A_guerra_dos_alfabetos_Os_povos_indigenas_na_fronteira_entre_o_oral_e_o_escrito. Acesso em: em 28. abril.2025.
HAKIY, T. Literatura indígena – a voz da ancestralidade. In: DORRICO, Julie; DANNER, Leno Francisco; CORREIA, Heloisa Helena Siqueira; DANNER, Fernando (Orgs.). Literatura indígena brasileira contemporânea: criação, crítica e recepção. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2018, p. 37-38. Disponível em: https://www.editorafi.org/_files/ugd/48d206_093effa656194602b2bb25561277a65d.pdf Acesso: 02 jul. 2025.
ISAAC, P. A. M. Drama escolar indígena BOÉ BORORO. Cuiabá, EDUFMT, 2004.
JECUPÉ, K. W. A terra dos mil povos - história indígena do Brasil contada por um índio. São Paulo: Peirópolis, 2020.
KAMBEBA, M. W. Literatura indígena: da oralidade à memória escrita. In: DORRICO, J.; DANNER, L. F.; CORREIA, H. H. S.; DANNER, F. (Orgs.). Literatura indígena brasileira contemporânea: criação, crítica e recepção [recurso eletrônico]. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2018, p. 39-44.
MCLUHAN, M. Os meios de comunicação como extensões do homem. 18 ed. Tradução de Décio Pignatari. São Paulo: Cultrix, 2009.
MORGAN, H. L. A sociedade primitiva (vol 1). Tradução de Maria Helena Barreiro Alves. 13. ed. Lisboa: Presença; São Paulo: Martins Fontes, 1976.
MUNDURUKU, D. As serpentes que roubaram a noite e outros mitos. Ilustrações das crianças Munduruku da aldeia Katõ. São Paulo: Peirópolis, 2001. – Col. Memórias Ancestrais: Povo Munduruku.
PARIKO EKUREU, L. L. L. Boe Joruduwa Boe Ero / A educação Bororo e o Bakaru. 2021. Dissertação (Mestrado em Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. doi:10.11606/D.8.2021.tde-23052022-161322. Acesso em: jul. 2025.





