Linguistic policies and language revitalization in border areas: theoretical perspectives and the case of the bésiro language
DOI:
https://doi.org/10.30681/rtakaa.v3i1.14419Keywords:
Bésɨro, Border regions, Language policy, Linguistic diversity, RevitalizationAbstract
This article analyzes, from a theoretical and critical perspective, language policies aimed at the revitalization of minority languages, with a particular emphasis on the Bésɨro (Chiquitano) language, spoken by Monkoxi communities located between Brazil and Bolivia. The research is grounded in the contributions of scholars such as Calvet (2007), Haugen (1983), Fishman (1991), Spolsky (2004), Hamel (2013), Maher (2019), and other authors who discuss the sociopolitical, ideological, cultural, and historical dimensions of language policies and language planning. It is argued that the revitalization of languages in border areas strongly depends on policies articulated among the State, educational institutions, and local communities, as well as on a deep understanding of the power relations, identity, and sense of belonging involved in the use of minority languages. The study proposes a critical reflection on language policies in Latin America, highlighting the importance of implementing pluricentric, intercultural, inclusive, and sustainable policies, which are fundamental for strengthening and preserving regional linguistic diversity.
Downloads
References
BENTES, Anna Christina. Linguagem e poder: variação, identidade e exclusão. In: CALVET, Louis-Jean; BENTES, Anna Christina (org.). Linguagem e sociedade: estudos de sociolinguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 25–46.
BOURDIEU, Pierre. Language and symbolic power. Cambridge: Polity Press, 1991.
CALVET, Louis-Jean. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
CARVALHO, Rebeca Ferreira. O contato linguístico entre o português e o espanhol na fronteira Brasil-Bolívia: um estudo sobre variação lexical no contexto do Mato Grosso. Cuiabá: UFMT, 2024.
DA SILVA, Maria; KARIM, João. Contato linguístico e identidade na comunidade de Corixa (MT). Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 27, n. 3, p. 512–530, 2019.
FISHMAN, Joshua A. Reversing language shift: theoretical and empirical foundations of assistance to threatened languages. Clevedon: Multilingual Matters, 1991.
HAMEL, Rainer Enrique. Políticas linguísticas na América Latina. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 927–954, 2013.
HAUGEN, Einar. The implementation of corpus planning: theory and practice. In: COBARRUBIAS, Juan; FISHMAN, Joshua (ed.). Progress in language planning. Berlin: Mouton, 1983. p. 269–289.
HELLER, Monica. Paths to post-nationalism: a critical ethnography of language and identity. Oxford: Oxford University Press, 2011.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo 2022: Brasil tem 391 etnias e 295 línguas indígenas. Agência IBGE, 2025. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/44848-censo-2022-brasil-tem-391-etnias-e-295-linguas-indigenas. Acesso em: 01 nov. 2025.
INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL (ISA). Troncos e famílias. 2016. Disponível em: <https://pib.socioambiental.org/pt/c/no-brasil-atual/linguas/troncos-e-familias>. Acesso em: 15 set. 2016.
LARA, Camila; KARIM, João. Fronteiras linguísticas e intercompreensão nas cidades gêmeas Cáceres (Brasil) e San Matías (Bolívia). Revista de Estudos Fronteiriços, Corumbá, v. 9, n. 1, p. 101–122, 2022.
LIDDICOAT, Anthony; BALDAUF, Richard. Language planning and policy: theory and practice. Bristol: Multilingual Matters, 2008.
LÓPEZ, Luis Enrique. Educação intercultural bilíngue na América Latina. México: UNESCO, 2010.
MAHER, Terezinha de Jesus. Políticas linguísticas e justiça social. Campinas: Mercado de Letras, 2019.
MAY, Stephen. Language and minority rights: ethnicity, nationalism and the politics of language. New York: Routledge, 2012.
OLIVEIRA, Gilvan Müller de. Política linguística e diversidade no Brasil. Brasília: IPOL, 2020.
PÉREZ, María Elena. Revitalización lingüística del besiro: experiencias comunitarias en la Chiquitania boliviana. Revista Latinoamericana de Lingüística Aplicada, La Paz, v. 15, n. 2, p. 55–78, 2021.
PHILLIPSON, Robert. Linguistic imperialism. Oxford: Oxford University Press, 1992.
RIBEIRO, Darcy. Os índios e a civilização. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
RODRIGUES, Aryon Dall’Igna. Línguas brasileiras: para o conhecimento das línguas indígenas. São Paulo: Loyola, 1986.
RODRIGUES, Aryon Dall’Igna. Línguas indígenas: o que resta e o que se perde. Revista USP, São Paulo, n. 19, p. 58–71, 1993.
SKUTNABB-KANGAS, Tove. Linguistic genocide in education – or worldwide diversity and human rights? Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2000.
SPOLSKY, Bernard. Language policy. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
OLIVEIRA, Fabiana Soares de. Educação e identidade chiquitana: práticas escolares e fronteira cultural em Mato Grosso. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso, 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2019.
PAULA, Aldir Santos de. A morfologia nas pesquisas sobre línguas indígenas no Brasil. In: SANTOS, Braulino Pereira de (org.). Morphology and Lexicon Attack the Words. Salvador: UNEB, 2020.
PEREIRA, Lúcia Helena da Silva. A língua chiquitana (bésɨro) e a escola: desafios da educação bilíngue em comunidades de fronteira. Cáceres: Universidade do Estado de Mato Grosso, 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Intercultural Indígena) – Universidade do Estado de Mato Grosso, 2021.
SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DE MATO GROSSO (Seduc-MT). Seduc entrega às escolas indígenas livros para alfabetização em língua materna. Cuiabá, 2024. Disponível em: https://www.cge.mt.gov.br/web/seduc/w/seduc-entrega-às-escolas-indígenas-livros-para-alfabetização-em-língua-materna. Acesso em: 01 nov. 2025.
TAPIRAPÉ, Klebson Awararawoo’i; CRUZ, Mônica Cidele. da . (2024). Roça tradicional como política de fortalecimento da língua Apyãwa. Revista Taka’a, 1, e2023008. https://periodicos.unemat.br/index.php/rtakaa/article/view/12560 Acesso em: 05 nov. 2025.





