THE NATURAL ENVIRONMENT AS A STIMULUS TO SCIENTIFIC KNOWLEDGE FOR EARLY E ARLY EDUCATION CHILDREN: AN REFLECTION BASED ON EPISTEMOLOGICAL THEORIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/faed.v40i.12946

Keywords:

Early Childhood Education, epistemology, scientific thought

Abstract

This article offers a bibliographical research that investigates the epistemological currents in the area of ​​teaching. The proposed objective is to reflect on the role of the natural environment as a stimulus to scientific knowledge for children in Early Childhood Education, through reflection based on epistemological theories. The methodology included a literature review in the Scielo, Google Scholar, Revista Eletrônica Olhar de Professor and Livros databases, using a qualitative approach. The results indicate that the natural environment can significantly stimulate scientific knowledge, providing a more contextualized and engaging approach to learning. The reflection highlights the importance of interaction, teacher mediation and active construction of scientific thinking.

 

 

Downloads

Author Biographies

  • Profa. Josenéia Rodrigues Teles, IFMT Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso

    Profa. Josenéia Rodrigues Teles

    Master's student of the Postgraduate Program in Teaching (PPGEN) Federal Institute of the State of Mato Grosso, IFMT.

  • Profa. Dra. Marta Maria Pontin Darsie, Federal University of the State of Mato Grosso, UFMT. University of Cuiabá UNIC.

    Prof. Dr. Marta Maria Pontin Darsie
    Tenured Professor of the Department of Education and School Organization
    Institute of Education/ Federal University of Mato Grosso
    Postgraduate Program in Education
    Professional Master's Program in Science and Mathematics Teaching/PPGECM
    Amazonian Network for Science and Mathematics Education
    PhD in Science and Mathematics Education
    University of Cuiabá/UNIC
    Master's Program in Teaching/PPGEN

  • Prof. Dr Marcelo Franco Leão, Federal Institute of the State of Mato Grosso, IFMT.

    Prof. Dr Marcelo Franco Leão

    Professor at the Federal Institute of the State of Mato Grosso, IFMT.

    Coordinator of the Postgraduate Program in Teaching (PPGEN) Federal Institute of the State of Mato Grosso, IFMT.

References

ALVES, F. D. O lúdico e a educação escolarizada da criança. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: Contibuição para uma psicanálise do conhecimento / Gaston Bachelard; Tradução Estela dos Santos Abreu – Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. LDB – Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasilia: MEC, SEB, 2010.

CARDOSO, O. A. D. O. Reflexo epistemológico no desenvolvimento do planejamento da gamificação no contexto educacional. Universidade Federal de Alagoas - Dissertação do Programa de Pós-Graduação em Educação, 2021. Disponivel em: Acesso em: 15 Abril 2024.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Atlas; 2002.

MOREIRA, Marco Antonio, 1942 – Teorias de aprendizagem / Marco Antonio Moreira – 3 ed. Ampl. [Reimpr.]. Rio de Janeiro: LTC, 2023.

MONTEIRO, Edenar Souza; NASCIMENTO, Fabiana Flavia de Magalhães. Ludicidade e literatura: o despertar da formação de leitores na infância. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. 53–69, 2020. DOI: 10.30681/21787476.2020.33.5369. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4785. Acesso em: 4 out. 2024.

PAVIANI, J. Epistemologia prática: ensino e conhecimento científico. Caxias do Sul: Educs, 2009.

PIAGET, J. O Construtivismo na Psicologia e Educação. Rio de Janeiro: Imago 1996.

PIAGET, J. A Psicologia da Criança. Ed. Bertrand Ltda, 2003.

PINHEIRO, Marcio Mateus Amui.; DARSIE, Marta Maria Pontin & Leão, Marcelo Franco Reflexões acerca de alguns epistemólogos que contríram para a perpectiva de Educação Ambiental na atualidade. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 15, p. 4956-4971, 2023.

SILVA, Aparecida de Fátima Andrade da. Ensino e Aprendizagem de Ciências nas séries iniciais: concepções de um grupo de professoras em formação. 2006. Dissertação (Mestrado em Ensino de Química) - Ensino de Ciências (Física, Química e Biologia), Universidade de São Paulo, São Paulo.

SOUZA, Mériti de; CARVALHO, Diana Carvalho de. A linguagem e a construção do real pela criança: contrapontos entre Lev S. Vygotsky e Jean Piaget. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–15, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15176.209209224411.0419. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15176. Acesso em: 15 abr. 2024.

TESSER, G. J. Principais linhas epistemológicas contemporâneas. Educar, Curitiba, n. 10, 1995. 91-98.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Brasil, WMF Martins Fontes, 2009.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo. Martins Fontes, 1994.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia Pedagógica. (ed. 2, Série li) São Paulo: Martins Fontes. 2004.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e Criação na Infância: ensaio psicológico: livro para professores. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

Published

2024-11-22

How to Cite

RODRIGUES TELES, Josenéia; PONTIN DARSIE, Marta Maria; FRANCO LEÃO, Marcelo. THE NATURAL ENVIRONMENT AS A STIMULUS TO SCIENTIFIC KNOWLEDGE FOR EARLY E ARLY EDUCATION CHILDREN: AN REFLECTION BASED ON EPISTEMOLOGICAL THEORIES. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 40, p. e402417, 2024. DOI: 10.30681/faed.v40i.12946. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/12946. Acesso em: 1 apr. 2025.