THE NATURAL ENVIRONMENT AS A STIMULUS TO SCIENTIFIC KNOWLEDGE FOR EARLY E ARLY EDUCATION CHILDREN: AN REFLECTION BASED ON EPISTEMOLOGICAL THEORIES
DOI:
https://doi.org/10.30681/faed.v40i.12946Keywords:
Early Childhood Education, epistemology, scientific thoughtAbstract
This article offers a bibliographical research that investigates the epistemological currents in the area of teaching. The proposed objective is to reflect on the role of the natural environment as a stimulus to scientific knowledge for children in Early Childhood Education, through reflection based on epistemological theories. The methodology included a literature review in the Scielo, Google Scholar, Revista Eletrônica Olhar de Professor and Livros databases, using a qualitative approach. The results indicate that the natural environment can significantly stimulate scientific knowledge, providing a more contextualized and engaging approach to learning. The reflection highlights the importance of interaction, teacher mediation and active construction of scientific thinking.
Downloads
References
ALVES, F. D. O lúdico e a educação escolarizada da criança. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
BACHELARD, G. A formação do espírito científico: Contibuição para uma psicanálise do conhecimento / Gaston Bachelard; Tradução Estela dos Santos Abreu – Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. LDB – Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasilia: MEC, SEB, 2010.
CARDOSO, O. A. D. O. Reflexo epistemológico no desenvolvimento do planejamento da gamificação no contexto educacional. Universidade Federal de Alagoas - Dissertação do Programa de Pós-Graduação em Educação, 2021. Disponivel em: Acesso em: 15 Abril 2024.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Atlas; 2002.
MOREIRA, Marco Antonio, 1942 – Teorias de aprendizagem / Marco Antonio Moreira – 3 ed. Ampl. [Reimpr.]. Rio de Janeiro: LTC, 2023.
MONTEIRO, Edenar Souza; NASCIMENTO, Fabiana Flavia de Magalhães. Ludicidade e literatura: o despertar da formação de leitores na infância. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. 53–69, 2020. DOI: 10.30681/21787476.2020.33.5369. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4785. Acesso em: 4 out. 2024.
PAVIANI, J. Epistemologia prática: ensino e conhecimento científico. Caxias do Sul: Educs, 2009.
PIAGET, J. O Construtivismo na Psicologia e Educação. Rio de Janeiro: Imago 1996.
PIAGET, J. A Psicologia da Criança. Ed. Bertrand Ltda, 2003.
PINHEIRO, Marcio Mateus Amui.; DARSIE, Marta Maria Pontin & Leão, Marcelo Franco Reflexões acerca de alguns epistemólogos que contríram para a perpectiva de Educação Ambiental na atualidade. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 15, p. 4956-4971, 2023.
SILVA, Aparecida de Fátima Andrade da. Ensino e Aprendizagem de Ciências nas séries iniciais: concepções de um grupo de professoras em formação. 2006. Dissertação (Mestrado em Ensino de Química) - Ensino de Ciências (Física, Química e Biologia), Universidade de São Paulo, São Paulo.
SOUZA, Mériti de; CARVALHO, Diana Carvalho de. A linguagem e a construção do real pela criança: contrapontos entre Lev S. Vygotsky e Jean Piaget. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–15, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15176.209209224411.0419. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15176. Acesso em: 15 abr. 2024.
TESSER, G. J. Principais linhas epistemológicas contemporâneas. Educar, Curitiba, n. 10, 1995. 91-98.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Brasil, WMF Martins Fontes, 2009.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo. Martins Fontes, 1994.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia Pedagógica. (ed. 2, Série li) São Paulo: Martins Fontes. 2004.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e Criação na Infância: ensaio psicológico: livro para professores. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Profa. Josenéia Rodrigues Teles, Profa. Dra. Marta Maria Pontin Darsie, Prof. Dr Marcelo Franco Leão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".