The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2022.37.155163Keywords:
pedagogical practice, continuing education, Paulo FreireAbstract
The production of this article emerged from a dialogue with professor Dr. Ademar de Lima Carvalho, from federal university of Rondonópolis (UFR/MT), with the pedadogue professors, in continuing education developed by the professors trainers of the Regional Board of Education (DRE), from Primavera do Leste/MT. The teaching takes place in a remote learning context, promoted by pandemic of Covid-19. Its centrality is the development of the pedagogical practice of teachers, as an activity trainer, carried out from the conception that the act of educating is an action performed with and among human beings. The article highlights the contributions of Freire’s theory in the perspective of building a practice educational guided by humanizing principles that permeate the coherence, the reflection, the hope and the dialogues as necessary virtues for the emancipation of subjects as protagonists of their what to do pedagogical.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Paulo Freire: Outro Paradigma Pedagógico? EDUR. Educação em Revista. 2019.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
CORTELLA, M. S. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes. São Paulo: Cortez. 2014.
FLICKINGER, Hans-georg. “A institucionalização da educação em questão”. In: Formação humana (Bildung) despedida ou renascimento? Cláudio Almir Dalbosco, Eldon Henrique Muhl, Hans-georg Flickinger/0rg/ - São Paulo: Cortez. 2019. p. 159-174.
FRANCO, M. A. S. Pedagogia como ciência da educação. 2ª edição revisada e ampliada. São Paulo: Cortez. 2008.
FREIRE, P. Pedagogia do compromisso: América Latina e Educação Popular/organização Ana Maria Araújo Freire/Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra. 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp. 2000.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 18ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1988.
FREITAS, A. L. S. Pedagogia da conscientização: um legado de Paulo Freire á formação de professores. 3ª. ed - Porto Alegre: EDIPUCRS. 2004.
GADOTTI, M. Reinventando Paulo Freire na escola do século 21. In: Reinventando Paulo Freire no século 21. Carlos Alberto Torres. (et al) - São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2008. p. 91-107.
PARO, V. H. Crítica da estrutura da escola. São Paulo: Cortez. 2011.
SHOR, I. Medo e ousadia – o cotidiano do professor/ Ira Shor, Paulo Freire/ Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1986.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ADEMAR DE LIMA CARVALHO, Janaína Szpakowski, MÁRCIA INÊS DE SOUZA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".