Drawing and writing in the Apyãwa children’s world: intecultural pedagogical practices

Authors

Keywords:

Intercultural Practices, Drawing, Literacy, Indigenous school education

Abstract

In this text, we seek to develop a reflection regarding the construction of a more collaborative way to teach Apyãwa children literacy through Drawing and Writing. We understand that it is possible to strengthen the learning of children in our community by carrying out activities that are part of the Apyãwa context. From this perspective, we seek to propose a teaching methodology that is more appropriate to the children's learning level, contributing to their sociocultural educational process, establishing literacy that concerns and meets the needs of the Apyãwa child. The research shows us that the literacy process needs to start from the sociocultural context of the child and the community and that the activity with drawings is an effective activity to meet these objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alceu Zoia, Universidade do Estado de Mato Grosso

Pós-Doutor, Doutor e Mestre em Educação, Professor de Filosofia da Faculdade de Educação e Linguagem, Unemat, Campus de Sinop e do PPGEdu/Unemat, na linha de pesqui Educação e Diversidade

Taroko Edimundo Tapirapé, Secretaria do Estado de Educação - MT

Mestre pelo Programa de Mestrado Profissional em Ensino em Contexto Indígena Intercultural.
Professor da Escola Estadual Indígena Tapi’itãwa, na Terra Indígena Yrywo’ywawa Urubu Branco,
Confresa-MT. E-mail: edmundotapirape@gmail.com

References

AZINARI, Amanda Pereira da Silva. Interculturalidade e o desenvolvimento profissional docente no contexto das diferenças culturais. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 38, n. 2, p. 59–74, 2023. DOI: 10.30681/21787476.2022.38.5974. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/10991. Acesso em: 25 out. 2023.

BRANDÃO, Carlos R. A educação como cultura. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1986.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

FERREIRA, W. A. de Alcântara. Educação Escolar Indígena na Terra Indígena Apiaká-Kayabi em Juara-MT: Resistências e desafios. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

FRANCO, M. A. R. S. Pratica Pedagógica e Docência: Um Olhar a Partir da Epistemologia do Conceito. Universidade Católica de Santos (UCS), Santos, São Paulo, Brasil. 2016.

FLEURI, R. M. Interculturalidade, identidade e decolonialidade: desafios políticos e educacionais. Série Estudos, n. 37, p. 89-106, jan./jun. 2014.

FRANCIOLI, Fátima Aparecida de Souza; STEINHEUSER, Débora Buss. O DESENHO COMO ATIVIDADE DA IMAGINAÇÃO E CRIAÇÃO NA INFÂNCIA. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. 29–52, 2020. DOI: 10.30681/21787476.2020.33.2952. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4783. Acesso em: 11 set. 2023.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

RIBEIRO, Jucileide Alves; SILVA, Jane Amorim da; BIANO, Jenilson de Aguiar; ZART, Laudemir Luiz. Pedagogia do trabalho e a educação do campo: os arranjos entre currículo e saberes locais. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e392309, 2023. DOI:

30681/21787476.2023.E392309. Disponível em:

https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11564. Acesso em: 15 out. 2023.

SILVA, Silvia Maria Cintra da. A constituição social do desenho da criança. Campinas: Mercado das Letras, 2002.

VYGOTSKI, Lev Semyonovich. Imaginação e criação na infância. Apresentação e comentários: Ana Luiza Smolka; tradução Zoia Preste. São Paulo: Ática, 2009.

WILLMS, Elni Elisa. EDUCAÇÃO DE SENSIBILIDADE: A MAESTRIA DOS SABERES TRADICIONAIS. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. 177–207, 2020. DOI: 10.30681/21787476.2020.33.177207. Disponível em: https://periodicos2.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4791. Acesso em: 9 out. 2023.

ZOIA, A.; MENDES, M. Alguns aspectos da luta pela efetivação do direito à autodeterminação do Povo Indígena Paiter Suruí: a educação, a cultura e a terra. Revista da Faculdade de Educação, v. 33, n. 1, p. 247-268, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.30681/21787476.2020.33.247268. Acesso em: 11 mar. 2023.

ZOIA, A.; RONDON, M. T. Conhecimento tradicional e produção de materiais didáticos para o fortalecimento das línguas indígenas em Mato Grosso (Brasil). Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, v. 39, p. 61-73, 2021. DOI: 10.7179/ PSRI_2021.39.04

Published

2023-11-15

How to Cite

Zoia, A., & Tapirapé, T. E. (2023). Drawing and writing in the Apyãwa children’s world: intecultural pedagogical practices. Revista Taka’a, 1, e2023001. Retrieved from https://periodicos.unemat.br/index.php/rtakaa/article/view/11718

Issue

Section

Artigos